kan je eigen lichaam bij blootstelling aan het hiv virus dit virus aanvallen zodat het virus verdwijnt uit je bloed?

Stel je deelt een naald van een hiv geïnfecteerde persoon maar je weet dit niet. Het gaat hier om het toedienen van een vloeistof zo als anabolen.

Dit gaat vrijwel altijd intramusculair via de bilspier. En bij het samen gebruiken van een naald betekend dit dat de besmette naald die gedeeld wordt niet de naald is waarmee je de vloeistof opzuigt maar de vloesistof mee in je bilspier zet. hoe groot is de kans dat het hiv virus overleefd in dit geval en kan bij overleving van dit virus en bij het binnendringen in het bloed het door je eigen lichaam worden aangevallen en afgebroken?

Het delen van een intramusculaire naald die hiv bloed bevat gaat het dus hier om. De naald waarmee de vloeistof ingespoten wordt.

Waar hangt de reële kans op besmetting van af en is dit na 1 keer al raak?

Heeft de temperatuur van het bloed ook invloed op het overleven van het virus?
En wat als de naald voor het toedienen met alcohol aan de buitenkant wordt schoongemaakt heeft dit nut omdat het bloed aan de binnen kant van de holle naald zit. En hoelang overleefd het virus in een holle naald buiten het lichaam ?

Graag geen antwoorden op het gebruik van steroïden hoe slecht dit is maar puur over hiv overdracht.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Om op je hoofdvraag te antwoorden. Ja je eigen lichaam valt het virus aan maar vaak zal het daar niet helemaal inslagen.

Het hiv-virus dringt het lichaam binnen en vermenigvuldigt zich. Na enkele dagen of weken komt het afweersysteem in actie. Sommigen hebben hierdoor griepachtige symptomen. Er is in deze fase veel virus in het lichaam aanwezig (hoge virale lading). Iemand met hiv is dan zeer besmettelijk. Na de aanmaak van antistoffen daalt de virale lading sterk.
De hoeveelheid virus in het lichaam bepaalt hoe besmettelijk iemand is. Door de medicatie zijn mensen met hiv nauwelijks besmettelijk. De meeste besmettingen gebeuren door mensen die nog niet weten dat ze hiv hebben.

Wanneer bloed van iemand die besmet is in het lichaam van een ander komt. Dat kan gebeuren wanneer bloed op een huidwond of op slijmvlies terechtkomt. Bloedcontact komt ook voor bij een prikverwonding aan een besmette injectienaald. Druggebruikers die spuiten en naalden gemeenschappelijk gebruiken lopen risico op besmetting. Dus ook al wordt de spuit niet gebruikt voor opzuigen van bloed het komt daar zeker in spieren wel mee in aanraking.

Ethanol en isopropanol in concentraties tussen 90% en 70% worden geclassificeerd als middenniveau desinfectiemiddelen. Hogere concentraties zijn zelfs minder effectief. Het is aangetoond dat alcohol effectief is tegen hepatitus B en HIV. Dus ontsmetten van de naald kan werken, maar het blijft een risico.

Het virus kan ongeveer een half uur buiten het lichaam in leven blijven. Wie dus besmet bloed aanraakt, heeft een zeer kleien kans op besmetting. Dus een naald een half uur in de lucht laten verminderd wel de kans, maar je weet nooit in hoeverre dat er ook virus zit ín de naald dat niet zo goed in aanraking komt met de lucht.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/83064-overdragen-van-hiv.html

https://www.samarium.nl/info/praktijk/technieken-a-tm-z/infectie-desinfectie/

http://www.allesoverseks.be/themas/soas-hiv/seropositief-zijn/hoe-groot-is-de-kans-dat-je-hiv-overdraagt-als-je-hiv-positief-bent
7 jaar geleden
Als jouw lichaam bacteriën of virussen ontdekt in je lichaam dan worden die zeker bestreden. Ook het HIV virus wordt bestreden als jouw lichaam denkt dat het een bedreiging voor je gezondheid is.

Het probleem zit in het volgende. Jouw afweersysteem bestaat uit een gigantisch leger van soldaten en slechts een paar generalen. De generalen kunnen vijanden herkennen en opdracht geven aan de soldaten om iets aan te vallen. De soldaten kunnen alleen opdrachten uitvoeren en zijn niet in staat om zelf "na te denken" of iets goed of slecht is. Het HIV virus schakelt de generalen van het leger uit. Zodra dat is gebeurd heb je officieel aids. Het leger krijgt dan geen opdrachten meer van de generalen en zijn zelf niet in staat om vijanden te herkennen. Hierdoor wordt helemaal niets meer bestreden door je afweersysteem en hebben bacteriën en virussen dus gewoon vrij spel.

Meestal sterven mensen met aids dan ook aan iets kleins zoals een verkoudheid. Een verkoudheid krijgt normaal nooit de kans om zich zodanig uit te breiden in het lichaam totdat het levensbedreigend is. Maar als je afweersysteem plat ligt, dan wordt het je dood.