is het gevaarlijk als je steeds alleen co2 inademt ?

Ik had een zakje aan mijn mond en neus geplaatst. Ik ademende steeds in en uit. Het zakje ging in elkaar en werd steeds bol. Zo ging ik maar door . Op een gegeven moment ademende ik alleen co2. Ik werd duizelijk en ik zag wazig. Ik deed dit ongeveer 3 min lang.

Is dit gevaarlijk?
Wat kan de schade zijn aan de hersenen?
Kan de schade ook herstelt worden ?

Er is geen spierschade. Ik kan nog steeds 20 push upps. Maar schrijfen kon ik opeens heel snel.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
waarom heb je dit gedaan?
lijkt mij niet iets dat voor herhaling vatbaar is, een tekort aan zuurstof kan zeker voor hersenschade zorgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zag een video van Galeleo over wat er gebeurt als je in een vliegteug zit en dat het moeilijker word om de reageren. Ik was benieuwd hoe het voelde om alleen co2 in de ademen en hoe het zal zijn om hw te maken terwijl ik adem in een zakje. Ik kon het gewoon uitrekenen. Op het laaste moment keek ik wazich. Het was warm en mijn hart begon als een speer te kloppen. Ik viel bijna flouw. Gelukkig had ik het net optijd weg getrokken en belsloten om dit nooit van mijn leven meer te doen.

Antwoorden (1)

In theorie is dit zelfs levensgevaarlijk !

Je lichaam, maar vooral je hersenen hebben zuurstof nodig. Krijgen ze dit niet, dan gaan ze dood. Simpel zat !

Maar...

Als er geen ongelukken gebeuren is het bijna onmogelijk het zakje voor je mond te houden. Bij een dreigend tekort aan zuurstof gaan er van allerlei alarmbellen af. Je slijmvliezen in je longen en mond raken geprikkeld. Je gaat hormonen aanmaken (waaronder adrenaline) en je hartslag gaat omhoog,

Uiteindelijk komt de onweerstaanbare drang om weer te ademen en, als het enigszins kan, zal je lichaam je dwingen om fatsoenlijk adem te halen (Zelfs onder water. Zo verdrinken mensen.)

Die prikkels worden al bijna niet te negeren voordat permanente schade ontstaat.
Zo beschermt het lichaam zichzelf.

Wel kan het al zover gekomen zijn dan het je beoordelingsvermogen beïnvloed en je kunt zelfs 'out' gaan. En daar zit het gevaar. Op zo'n moment heb je niet goed meer de controle en kun je fouten maken waardoor je langdurig van zuurstof wordt afgesneden. (Het zakje kan b.v. voor je mond schuiven terwijl je out bent.) Of je kunt vallen en jezelf verwonden.

Het is dus géén veilig spelletje !

De adrenaline die in je lichaam is gekomen is het vluchthormoon. Het is bedoeld om gevaarlijke situaties te ontvluchten en maakt de spieren tijdelijk sneller en krachtiger. Wellicht dat je daarom sneller kon schrijven.