Wat houdt een medisch onderzoek klasse 3 in?

Voor aanwerving van luchtverkeersleiders (ATC), wordt ook een medisch onderzoek gedaan. Tot hoever ik weet is dit van klasse 3 voor ATC. Ik heb al wat rondgezocht en alles lijkt wel ok. Ik heb wel wat problemen qua gewicht, het is wat te veel.. Houden ze rekening met je gewicht? Iemand die dit onderzoek al heeft gedaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Bordensteker
7 jaar geleden
Nou je het zegt: bij de luchtverkeersleiding heb ik begin jaren 70 (toen ik er zelf in theorie- en later praktijkopleiding was) weinig dikke mensen gezien. Zeker niet bij de mensen die in opleiding waren. Maar dat kan toeval zijn, of een slecht geheugen. Echter: terwijl voor piloot een zekere mate van overgewicht best een motief voor afkeuring kan zijn, vanwege de werkomstandigheden (zij hebben een fysiek nogal ongewoon en belastend leven), kun je eigenlijk niet echt iets specifieks in de werkomstandigheden van luchtverkeersleiders vinden dat het noodzakelijk maakt om grenzen aan overgewicht te stellen. Behalve dan de algemene gezondheid!
De door de werkgever betaalde opleiding van een luchtverkeersleider kost een lieve duit. Men wil dat geld liefst zo goed mogelijk besteden door als het even kan alleen te investeren in de allergezondste mensen uit de selectie van kandidaten die blijkens uitvoerige psychotechnische testen aan de vaardigheidseisen voldoen. Ik ben destijds bij de eindselectie bijna afgekeurd vanwege een dip in het gehoor van mijn linkeroor. Het motief was niet dat dat kleine gebrek mij in het werk zou kunnen hinderen, maar dat er statistisch gezien een iets grotere kans was dat ik vele jaren later alsnog voortijdig afgekeurd zou moeten worden omdat het gebrek groter zou kunnen worden, waardoor ik bij een periodieke keuring alsnog niet meer aan de (later wel wat soepeler dan bij aanname) eisen zou voldoen. Na ruim anderhalf jaar in de opleiding ben ik alsnog om een andere reden moeten stoppen. Dáár had de Rijks Psychologische Dienst in mijn ogen gemakkelijk achter kunnen komen: ik miste toen duidelijk wat zelfvertrouwen. Veel belangrijker dan allerlei andere eigenschappen moet een luchtverkeersleider namelijk behoorlijk zeker van zijn zaak zijn en zonder direct toezicht van een collega zelfverzekerd, snel, en tegelijk vrijwel foutloos kunnen handelen (zonder weer overconfident te zijn). Ik heb mijn actieve loopbaan uiteindelijk afgesloten bij een werkgever die mij in 2007 eerst heel secuur op o.a. gehoorgebreken testte (maar voor hen was de gehoordip niet erg genoeg), terwijl mijn chef mij er later op wees dat het dragen van gehoorbescherming verboden was. Want ik moest allerlei geluidssignalen goed kunnen horen! Terwijl je van daar rondlopen alleen al een gehoorgebrek zou kunnen krijgen! Dus ik had mijn gehoorbeschermer nu onvermurwbaar altijd zichtbaar op mijn hoofd of om mijn nek hangen. Nooit meer over gehoord!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wow, ze zijn echt wel streng he! Ik heb dat eigenlijk ook wel gemerkt in de vele foto's op websites voor een pilootopleiding.. allemaal slank en fit. Ik ben erveel serieuzer mee bezig sinds ik over de aanwerving hoorde, maar dat zal wel enkele maanden duren voor het helemaal 'juist' zit qua gewicht.
Als ik nog een maand of 2 heb vooraleer het onderzoek gebeurt, zal dit al veel schelen. Maar algemeen heb ik geen gezondheidsproblemen, tot zover ik weet. Zelfs mijn conditie is zeker oke. Ben redelijk actief, het gewicht ligt voor het grootste deel aan de genen die ik van mama heb. Mijn andere zussen zijn allemaal slank en eten zelfs meer dan mij... Leuk dat u uw ervaring deelt! Ik ga ervoor gaan en zien wat eruit komt. Want persoonlijk vind ik, dat als alles goed is uitgezonderd mijn gewicht, kan daar nog altijd iets aan gedaan worden. Ik wou vroeger piloot worden, maar dat kost bakken geld wat u wellicht wel weet. Dus dit is een unieke kans die ik gewoon niet kan laten liggen!

Antwoorden (1)

Klasse 3 onderzoek houdt in :

Amnanese + lichamelijk onderzoek
‎Biometrie (lengte, gewicht, middelomtrek en bloeddruk)‎
‎Urine onderzoek ‎
Standaard oogonderzoek
‎Longfunctie onderzoek (peak flow)
Standaard KNO (keel neus en oor) onderzoek
– Audiogram

Het biometrisch onderzoek bekijkt je gewicht, lengte , middelomtrek en bloeddruk.
Of je door je overgewicht afgekeurd zult worden hangt natuurlijk af van hoeveel je te zwaar bent en of je op andere punten helemaal gezond wordt verklaard.
Erna55
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je voor je antwoord! Sinds de berichtgeving over de aanwerving ben ik serieus bezig met mijn gewicht om alles in orde te stellen, maar dat zal wel wat maandjes in beslag nemen als dit voorgoed zou moeten wegblijven. Daarmee ik hiermee wat inzit.