Ik schaam me snel, wat kan ik doen?

Ik schaam me heel snel, bijvoorbeeld als ik in de klas al gewoon iets moet zeggen. Ik word vaak rood, ik ben 1 keer huilend de klas uitgerend omdat ik me zo schaamde, ik voel me vaak rot daarover. Ik durf het niet tegen me ouders te vertellen, dan ga ik huilen omdat ik vaak zo rood werd en omdat iedereen me vroeg waarom ik een tomaat was. Verder word ik niet gepest maar als ik rood word, dan noemen ze me bijvoorbeeld een tomaat of vragen ze waarom ik zo rood ben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Amadea
7 jaar geleden
Dat is niet je schamen, maar verlegen zijn. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit minder wordt naar gelang je ouder bent. Schamen hoef je pas nadat je iets heel brutaals hebt gedaan of gezegd.

Antwoorden (2)

Verlegen zijn!

Veel mensen kennen dit, hebben er last van... ik ook hoor. Maar het wordt met de jaren minder, echt waar.

[ Je schamen is iets anders. Je schaamt je wanneer je iets had moeten/willen doen voor iemand en 't vergeten bent. Of dat je iemands verjaardag vergeten of verkeerd onthouden hebt ... ja, zoiets is heel vervelend en dan kun je je daarover vervelend voelen en je schamen. ]

Verlegen zijn , gaat over met de jaren. Alleen daar heb je nu weinig aan.

> Bedenk maar, dat is wel een goeie om te weten, dat heel veel mensen verlegen zijn en dan vaak een grote mond opzetten... <

Ook de mensen die jou vragen waarom jij een tomaat ben? omdat je rode wangen hebt... Ach, weet je Linderijkaart, wat je ook zegt, als zij lol hebben gaan ze door, dus als je laat merken dat je het niet leuk vindt > gaan ze zeker door...

Het is niet makkelijk , maar probeer om er gewoon niet op te reageren, 'gewoon' stoïcijns voor je uitkijken

of ( precies andersom en dit werkt veel beter! )

hard mee lachen als er een flauwe grap gemaakt wordt en (vooruit bedenken) zelf een grote grap maken of een flauw antwoord geven... >dan ben je niet het slachtoffer van de grappen maar je doet mee!! en dat hadden ze niet verwacht, hadden ze niet op gerekend ;-)

Als de volgende keer iemand vraagt waarom je een tomaat bent? zeg jij > omdat de citroenen uitverkocht waren!! ...huh... Ik zie ze al kijken! of omdat de meloenen uitverkocht waren!? verzin maar iets, niet belangrijk , belangrijk is dat je VAN TEVOREN verzint wat je kun terugzeggen dat verwachten ze niet en dan ben jij het slachtoffer niet omdat je hard mee lacht!

Probeer het maar, succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Ik denk dat iedereen wel van die momentjes kent, prima methode trouwens, een antwoord klaar hebben, zodat de plagers met hun mond vol tanden staan.
Evenals het vorige antwoord vind ik dat er hier sprake is van verlegenheid. Maar ook aan verlegenheid kun je beslist wel iets doen.

Je moet je namelijk innerlijk sterker gaan voelen, dus een beetje eelt op je innerlijk kweken. Dat hoeft geen proces van jaren te zijn. Je kunt dat al tamelijk snel bereiken.

Je moet uitgaan van je sterke punten en goed beseffen dat je op bepaalde gebieden eerder meer dan anderen kunt dan minder.

Verder moet je leren je hen die jou uitlachen, ZELF uit te gaan lachen. Al is het in het begig enkel maar innerlijk.

Na korte tijd voel je je vanzelf sterker en sterker worden en zal je verlegenheid afnemen. In het begin misschien een beetje schoorvoetend, maar al gauw zal helemaal naar de achtergrond verdwijnen om tenslotte helemaal te verdwijnen.

Ik hoop van harte dat je iets met mijn antwoord kunt en dat je je binnenkort een beetje een 'ander mens' zult voelen.

Groet,
Ton