Sterven alle lichaamscellen (gelijk) na de dood?

Gaan de cellen individueel door totdat ze uitgeput zijn of sterven ze, omdat je gestorven bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het verschijnsel dood kunnen we opsplitsen in twee types, de somatische en cellulaire dood.

De somatische dood
Om een lichaam in leven te houden, moeten alle organen en systemen perfect samenwerken.
Er zijn echter drie organen die de zogenaam vitale functies van het lichaam bewerkstelligen: hart, longen en hersenen. Deze organen kunnen niet langer dan enkele ogenblikken uitvallen zonder de dood te bewerkstelligen. Het is voldoende dat één van de drie uitvalt om de somatische dood te laten intreden.
De somatische dood kan worden gede­finieerd als de dood van het organisme als geheel. Dit betekent niet dat elke cel in het lichaam is afgestorven. Na het intreden van de somatische dood zul­len de cellen van het lichaam nog een tijdje blijven leven als microscopische entiteiten met elk hun eigen cellulair metabolisme.
Binnen de somatische dood zijn er twee stadia:

De klinische dood
Gedurende deze periode kan men de patiënt - als de lichamelijke constitutie het toelaat en er tijdig gepaste medische hulp wordt geboden - nog 'terughalen'. De klinische dood is een zeer kort stadium van maximum 5 tot 6 minuten. Bepaalde omgevingsfactoren (hij voorbeeld extreme koude) kunnen deze periode verlengen.

De onomkeerbare dood
In dit stadium hebben weefsels en organen in het lichaam onomkeerbare veranderingen ondergaan, zodat een terugkeer naar de normale functie onmogelijk is. Reanimatie is dus uitgesloten. De hoog gespecialiseerde cellen, zoals de zenuwcellen, zijn op dit punt reeds afgestorven. Meer resistente cellen zijn nog bezig met afsterven. Het spierweefsel zal nog altijd reageren op klinische en elektrische stimuli.
Zoals gezien, wordt de somatische dood veroorzaakt door het uitvallen van één van de vitale functies.
Er zijn dus drie doodsoorzaken, naargelang het orgaan dat als eerste uitvalt:
1. Syncope (dood te wijten aan hartfalen, meest voorkomende vorm).
2. Coma (dood te wijten aan falen van de hersenen).
3. Asphyxie (dood te wijten aan uitval­len van de longen).

De cellulaire dood
Cellulaire dood is altijd het gevolg van asphyxie, ongeacht de oorzaak van de somatische dood.
De individuele cellen in het lichaam kunnen na het intreden van de somatische dood nog enige tijd verder leven, zo lang er zuurstof en andere bouwstoffen in de weefsels te vinden zijn. Als deze plaatselijke reserves opgebruiktzijn, is het afsterven totaal. Dit is na één tot drie uren.

bron pallium
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De cellen stoppen niet allen tegelijkertijd:
Maar als ook de elektrische activiteit van de hersenen stopt, is de persoon
officieel overleden en is de biologische
dood ingetreden. Als laatste volgt na ontbinding van de afzonderlijke cellen en
organen de cellulaire dood. Hersencellen
stoppen al met functioneren binnen
enkele minuten. Huidcellen zijn het
andere uiterste. Ze kunnen tot 24 uur na
het overlijden nog normaal groeien in
een celkweek.
fremar