waarom hebben somige mensen een aandoening of een beperking?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
fremar
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/overig/vraag/167008/mensen-hele-leven-depersonalisatie
ronron1212
7 jaar geleden
Omdat dat nu eenmaal gebeurt niet iedereen is honderd procent gezond. Iedereen kan wat krijgen.
Amadea
7 jaar geleden
Lees ook bij http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/overig/vraag/167008/mensen-hele-leven-depersonalisatie

Antwoorden (3)

Er zijn verschillende oorzaken waardoor iemand ziek kan worden. Iemand kan bijvoorbeeld ziek worden van bacteriën, virussen, straling of door aanleg in zijn of haar genetisch materiaal. Door deze laatste oorzaak worden bepaalde mensen sneller ziek, omdat ze minder weerstand hebben dan anderen.

Aangeboren afwijkingen kunnen elk deel van elk orgaan in het lichaam betreffen. Sommige aangeboren afwijkingen komen vaker voor dan andere. Het feit dat aangeboren afwijkingen tamelijk vaak voorkomen, is niet zo verwonderlijk gezien de ingewikkelde processen die een rol spelen bij de ontwikkeling van één bevruchte eicel tot de miljoenen gespecialiseerde cellen waaruit een mens bestaat.

Hoewel de oorzaak van de meeste aangeboren afwijkingen niet bekend is, zijn er wel bepaalde genetische factoren en omgevingsfactoren die het risico van het ontstaan van aangeboren afwijkingen vergroten. Tot deze factoren behoren: blootstelling aan straling, bepaalde geneesmiddelen, alcohol, gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, sommige infecties bij de moeder, letsel en erfelijke aandoeningen.
Amadea
7 jaar geleden
Daar kunnen heel veel verschillende verklaringen voor zijn. Sommige aandoeningen zijn genetisch overdraagbaar, dat betekend dat als de ouders de aandoening hebben het kind het ook kan krijgen. Verstandelijke beperkingen zijn vaak het gevolg van een onnatuurlijk aantal chromosomen. Als je een chromosoom te veel hebt kan je onder andere het syndroom van Down hebben, en bij een chromosoom te weinig het syndroom van Turner (bij meisjes). Chromosoomafwijkingen ontstaan door een fout bij het maken van de zaad- en/of eicellen. Als je meer wilt weten over aandoeningen, beperkingen en erfelijke ziektes, wanneer die wel en niet overgedragen kunnen worden etc., dan zou ik zeker even kijken op deze website:

https://www.gezondheidsplein.nl/menselijk-lichaam/erfelijkheid/item45088

Hier staat veel informatie over dit onderwerp. Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat het leven niet eerlijk is, en je helemaal zonder dat je daar ook maar iets aan kunt doen geboren kunt worden met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking, bijvoorbeeld doordat er iets is misgegaan tijdens de zwangerschap, of doordat je niet helemaal een mooie combinatie van genen hebt meegekregen.
Maar er zijn ook heel veel niet-aangeboren handicaps en beperkingen die je kunnen overkomen als gevolg van ziekte of ongeluk. En ook slijtage van het lichaam kan uiteindelijk leiden tot beperkingen.

Vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken, maar bij sommige mensen begint dat helaas al heel, heel vroeg. Puur omdat we mens zijn, en de mens zit nu eenmaal niet perfect in elkaar, en is ook niet altijd weer goed te repareren.

Of een bepaald "tekort" of "teveel" in de praktijk ook echt een beperking is overigens, wordt niet alleen bepaald door de aandoening an sich , maar ook van de omgeving / maatschappij waarin je woont. Dingen die hier slechts (relatief) lichte hinder opleveren en met medische hulpmiddelen kunnen worden gecompenseerd, kunnen in andere - vaak armere- delen van de wereld het zelfstandig leven vrijwel onmogelijk maken, terwijl in samenlevingen waarin het intellect een minder grote rol speelt dan bij ons en de arbeidsmarkt minder hoge eisen stelt, de drempel voor verstandelijke beperking weer veel lager ligt.

Maar waarom sommige mensen een aandoening hebben en andere niet ; niks zinnigs over te zeggen, het is gewoon toeval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alles waarvoor de mens gesteld wordt heeft een bedoeling. Het is de uitdaging om te leren omgaan met wat zich openbaart, ook als het ziekten en beperkingen betreft.
Voor mij is hier geen sprake van toeval.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Daar heb je wat aan. "Het is de uitdaging om te leren omgaan met wat zich openbaart, ook als het ziekten en beperkingen betreft." Krijg je alzheimer...of een ernstige hersenbeschadiging waardoor je in een kasplantje veranderd. Dat is echt een uitdaging...