Hoe komt ik van mijn onzekere gevoel af in contact met mensen?

iedereen heeft wel eens moeite in een gesprek of sociale situatie maar ik heb nog nooit een persoon ontmoet die hetzelfde heeft als mijn. ik heb namelijk de behoefte om altijd oogcontact met iedereen te maken waar ik ook ben op straat in de supermarkt of thuis het maakt niet uit. het gaat niet eens zozeer om wat voor oogcontact ik heb echt geen flauw idee waarom ik dit heb en het word steeds erger. ook in een gesprek met meerdere mensen ben ik alleen maar bezig dat diegene oogcontact met mijn maakt als hij of zij haar verhaal vertelt. en dit is niet het enige waar ik mee kamp want als ik dan oogcontact heb ben ik bang dat diegene een soort van angst ziet in mijn ogen of mijn gedachten kan lezen dus dan krijg ik altijd het gevoel alsof er een soort van schok of flits door mijn ogen gaat die de ander ziet het is heel moelijk uit te leggen. bijvoorbeeld nog een situatie ik ben in een serieus gesprek en ineens stelt er iemand uit dezelfde ruimte een vraag aan diegene terwijl ik net oogcontact met diegene heb ik heb dan altijd het gevoel dat ik een soort van flits van schrik in mijn ogen krijg ik weet dat het misschien heel apart klinkt en dat de meeste van jullie er niet eens over nadenken maar voor mijn is het een dagelijks probleem en het is zo vermoeiend dus kan iemand mijn uit leggen waarom ik dit zou kunnen hebben en of er toch nog mensen zijn die dit ook hebben en hoe zoiets ik er van af kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ga hiermee naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar iemand die je hiermee kan helpen. Anders word het alleen maar erger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies, Ritsuka. Als je gedachten of gevoelens hebt die een normaal dagelijks leven in de weg staan, (waar je dus "last" van hebt) , van welke aard dan ook, is het tijd om hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja het word ook alleen maar erger en ik weet zelf ook dat het niet zo is maar ik kan het niet ontwijken en het is echt een vast onderdeel van elke dag al een jaar of 3 jaar zelfs op vakantie ik heb zelfs geen andere manier van denken ben altijd bang dat mensen door mijn heen praten of dat mensen mijn niet zien staan en daarom leef ik eigenlijk extreem in een act en ik kan er niks tegen doen het is zelfs zo erg geworden dat ik niet meet weet wie ik zelf ben ik loop al bij de ggz maar ik durf dit niet te vertellen dus iedereen ziet mijn als een normale jongen die moet werken aan zijn onzekerheid maar eigenlijk is het allemaal veel erger maar ik wel er wel echt wat aan gaan doen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt bij de GGZ lopen tot je blauw ziet natuurlijk, maar als JIJ je problemen niet op tafel legt, kun je natuurlijk ook niet aan een oplossing gaan werken.
Die mensen kijken echt nergens van op en hebben wel ernstiger meegemaakt, dus het beste is toch met je billen bloot. Durf je het niet te zeggen, schrijf het dan op (uitgebreider dan hier) en mail het aan je hulpverlener of geef het briefje af bij je volgende gesprek.
Ritsuka
7 jaar geleden
Je hebt het hier aardig goed weten te verwoorden, neem dit mee daarheen. Je bent bij de GGZ om aan jezelf te werken, daar hoort dit ook bij. Die mensen zijn ervoor om jou te helpen.

Het beste antwoord

Je verhaal is natuurlijk maar beknopt, maar wat ik er zo van kan maken ben je bepaalde "dwanggedachten" aan het ontwikkelen, die zich danwel tot een sociale (angst)stoornis danwel tot een obsessieve stoornis kunnen leiden.
De "basis" is altijd angst / onzekerheid (wat tekort aan zelfvertrouwen wellicht), en je ziet het veel bij jonge mensen / vrouwen aan het einde van de puberteit, als er zich in je leven veel grote veranderingen voltrekken en je je moet losmaken van het "oude vertrouwde" en op jezelf moet leren vertrouwen.

Als je je bewust bent van je "verkeerde" gedachten, en wellicht de "verkeerde" acties die je daar op laat volgen, kun je een beetje proberen er op te letten en jezelf te dwingen het anders te doen (en te zien dat er niks ergs gebeurt). Wees er ook alert op of je wellicht nutteloze handelingen gaat verrichten (dingen te vaak controleren, bepaalde situaties ontwijken, etc).

De "flits in je ogen" waar je het over hebt ziet natuurlijk niemand, maar dat is een gevoel / emotie die door je heen schiet op momenten dat de situatie op een of andere manier "ongemakkelijk" voor je wordt.

Het beste is echter hier zo vroeg mogelijk hulp bij te zoeken (in de regel via de huisarts, die vaak de hulp inschakelt van een praktijkondersteuner met veel ervaring op dit gebied). Hoe sneller je de koe bij de horens vat en dit probleem gaat aanpakken, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Een praktijkondersteuner kan inderdaad al goede houvast bieden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zijn in dit geval vaak psychiatrisch verpleegkundigen ; die weten uitstekend van de hoed en de rand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankjewel ik ga er nu zeker iets mee doen echt 1000 x bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn verhaal te lezen en zo een duidelijk antwoord hebt gegeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel graag gedaan, en heel veel succes ermee. Ik hoop dat je snel vooruitgang boekt.