Ik vergeet veel. Zelfs als ik aan het praten ben. wat is dit?

Ik vergeet veel. Ik hoef geen agenda te gebruiken want dan zou ik vergeten om in mijn agenda te kijken. Ik vergeet soms weleens mijn tekst terwijl ik aan het praten ben. Laatste keer heb ik dat vaker gehad. Als iemand mij dan herinnerd aan wat ik aan het vertellen was, dan kan ik niet verder praten want dan ben ik alles kwijt hoe ik het wilde vertellen.

Iemand idee wat dit kan zijn? Kan het afasie zijn? Of wat anders? Ik ben trouwens pas 21 jaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Erna55
7 jaar geleden
Hoe ben je je studietijd doorgekomen ?
Heb je altijd al problemen gehad met je geheugen of is het iets van de laatste tijd ? Wanneer je pas een ongeval hebt gehad of veel drugs gebruikt, dan kan het zijn dat je een hersenbeschadiging hebt opgelopen.
Ga hiervoor naar de huisarts. Je uitspraak: " ik hoef geen agenda te gebruiken want ik vergeet om erin te kijken" lijkt meer op een soort demotivatie. Je gaat er zelf van uit dat je het niet doet.
Amadea
7 jaar geleden
Als ik zo jouw vraaggeschiedenis bekijk dan heb jij vaker vragen over jouw gezondheid die te maken hebben met wat zich in je hersenen afspeelt. Het lijkt mij heel belangrijk om dit door medici uit te laten zoeken, want als er iets gaande is in jouw hoofd dan kan het nu twee jaar later al te ver zijn uitgegroeid om nog te kunnen worden behandeld...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 ik was juist heel goed met plannen met mijn studie en moest dat iedereen leren. Ik gebruikte daarvoor geen agenda. Ik kan nog steeds goed plannen zonder iets te vergeten. Maar het is voornamelijk als ik aan het praten ben en dan gewoon mijn tekst vergeet. Ik schrijf alles op briefjes. Dat deed ik met mijn studie ook. Die vond ik trouwens ontzettend leuk dus demotivatie had ik zeker niet hoor. Drugs, alcohol en sigaretten gebruik ik niet. Heb altijd gehad dat ik alles op briefjes moet schrijven hoor. Maar dat vergeten van de tekst als ik aan het praten ben vind ik vreemd. Maar het antwoord op mijn vraag hieronder geeft wel duidelijk aan hoe het kan komen. Toch bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@amadea klopt. Heb migraine met verschijnselen zo 2 keer per jaar bij erge spanning, en last gehad van duizeligheidsklachten maar die zijn al een tijdje helemaal over. Waarschijnlijk ook door spanning. Dat heb ik 'vroeger' vaak gehad. Tegenwoordig niet zo meer. Ik heb 1,5 jaar geleden mri gehad en alles was goed. Ik kijk het even aan. Ik denk die 2 dingen hierboven door de spanning. Het antwoord hieronder op mijn vraag geeft ook een duidelijk beeld. Ik denk dat het dan een combinatie is.
Poet
7 jaar geleden
Is het vooral in bijzijn van anderen? Misschien heb je vroeger te maken gehad met mensen die je altijd afbraken en krijg je nu bij bepaalde typen mensen het gevoel dat je daarbij ook weer niet je hele verhaal kunt vertellen.En dat je dan dichtslaat.

Antwoorden (2)

Met name vanwege je leeftijd zou ik me niet meteen teveel zorgen maken. Vermoedelijk zit je gewoon veel met je gedachten ergens anders, ben je snel afgeleid of heb je je hoofd er niet helemaal bij. In een periode dat je hersens nog steeds een grote ontwikkeling doormaken (dat duurt namelijk tot om en nabij je 23e, pas DAN ben je echt lichamelijk volwassen = uitgegroeid) kan dat een vervelend bijverschijnsel zijn.

Ook als je veel stress hebt, je zorgen maakt, wellicht wat overbelast bent, slaaptekort hebt, slecht eet en andere "alledaagse" risico's die een jongvolwassene zo doorgaans loopt, kan dat invloed hebben op je "mindfullness"; de mate waarin je met je gedachten ook daadwerkelijk daar bent waar je mee bezig bent, dat je alles wat je doet doet met de aandacht die het moment verdient. (Het woord klinkt wat zweverig, maar dat is het eigenlijk allesbehalve).

Een ander groot risico is alcohol- en drugsgebruik ; daarvan weet je zelf wel of daar eventueel sprake van kan zijn. En ja, dat kan HEEL jong tot HELE grote neurologische problemen leiden.

Was je echter tien, twintig jaar ouder, dan zou ik me op basis van je verhaal WEL een beetje zorgen maken en meteen adviseren contact op te nemen met de huisarts. Misschien is het sowieso een goed idee dat te doen, al is het maar om je gerust te stellen.
Zeker wanneer je normale dagelijkse activiteiten echt worden gehinderd door je vergeetachtigheid, zou ik dat zeker aanraden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zag dat je een paar jaar geleden langdurig last hebt gehad van duizeligheidsklachten ; die twee in combinatie zijn zorgwekkend genoeg om een bezoek aan de huisarts te rechtvaardigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Heel erg fijn! Denk ook echt dan dat het daardoor komt omdat ik jong ben. Ik schrok er eerder van omdat ik zo jong ben. Maar nu begrijp ik het en is echt fijn om te weten. Die duizeligheidsklachten zijn kort daarna vanzelf overgegaan. Ik heb ook last van migraine met verschijnselen als ik veel spanning heb maar dat is echt maar zelden (2 keer per jaar) Vandaag kon ik 2 keer niet meer uit mijn woorden komen en was het weer vergeten, ik had het vandaag erg druk want waren 2 zieken op het werk en ook nog eens een afspraak waar ik voor moest haasten. Ik drink, rook, en gebruik niks.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Denk dat het komt door de drukte dan. Maar zal zeker in de gaten houden als die 2 geen goede combinatie is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarnaast kan de warmte natuurlijk ook nog een rol spelen ; daar raken we na een paar dagen ook allemaal een beetje van van het padje, tenminste, ik wel. Niet echt weer voor een helder hoofd, beetje stress erbij en hoppa.
Dit noemen ze meestal "hersenmist"
ik heb dit ook dan ben ik spannend of een belangrijk verhaal aan het vertellen en dan ineens is het allemaal weg wat ik wilde vertellen. Dan weet ik het niet meer en komt het ook niet meer terug...