Welke kleuren zien (oog)kegeltjes?

In mijn boek van NaSk staat:

'Kleuren zie je met lichtgevoelige cellen in je oog. Die cellen worden kegeltjes genoemd. Er zijn kegeltjes voor rood, groen en blauw licht. De kegeltjes zien ook de naburige kleuren uit het spectrum. Zo zien de rode kegeltjes ook oranje.'

Ik wil graag weten welke (naburige) kleuren elke kegelsoort ziet.

Toegevoegd na 50 minuten:
Blauwe kegeltje:
Ziet het blauwe kegeltje blauw/violet of blauw/violet/groen? Of anders?

Rode kegeltje:
Ziet het rode kegeltje rood/oranje/geel of rood/oranje/geel/groen? Of anders?

Groene kegeltje:
Ziet het groene kegeltje groen/geel? Of groen/geel/blauw? Of anders?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

In onderstaande diagram zie je de verdeling.

Daarin reikt de top van de groene kegeltjes enerzijds geleidelijk van turkoois naar blauw tot paars en anderzijds geleidelijk van geel, oranje tot rood.
Dus paars, turkoois, GROEN, geel, oranje (bruin), rood

Voor de andere kegeltje wordt dezelfde volgorde aangehouden.

Zie ook voor de volgorde de kleuren voor de regenboog. De kleuren van de regenboog worden traditioneel benoemd als (van buiten naar binnen): rood, oranje , geel , groen, blauw, indigo en violet. De volgorde kan onthouden worden als ROGGBIV. Uiteraard is er in werkelijkheid een continue verdeling van kleuren, die naadloos in elkaar overgaan en niet scherp te onderscheiden zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regenboog_(optica)

Interessant vind ik zelf nog de vraag dat het nogal al bijzonder is om de verschillende kegeltjes te onderscheiden naar kleur omdat een rood kegeltje als het ware even goed een oranje kleur kan zien als een groen kegeltje. Hoe zou je dan nog kunnen onderscheiden welk kegeltje tot welke kleur behoort?