Kan je onder de 16 met een psygoloog praten zonder ouderlijke toestemming?

Ik ben 15 jaar en zit met behoorlijk veel probleempjes en grote deels daarvan gaat over mijn ouders. Vandaar de vraag of je een afspraak met een psygoloog kan maken zonder dat je ouders er toestemming voor moeten geven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, je hebt hiervoor toestemming van je ouders nodig.

Voor behandeling en onderzoek van een minderjarige cliënt is toestemming van beide ouders met gezag noodzakelijk.
Minderjarigen tussen 12 en 16 jaar moeten ook zelf toestemming aan de psycholoog geven.
Is de minderjarige 16 jaar dan heeft de psycholoog alleen toestemming van de 16-jarige zelf nodig. Dat is dus over een jaar...

Voor gesprekken met de huisarts heb je natuurlijk geen toestemming nodig.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je psychische problemen hebt, kun je als eerste terecht bij de huisarts. Je krijgt dan hulp van de arts zelf of een Praktijk Ondersteuner Huisarts met een specialisatie in geestelijke gezondheidszorg. Hiervoor geldt geen eigen bijdrage of eigen risico.
Dit is wel het geval voor gesprekken met een psycholoog. Sommige problemen, zoals levensfaseproblemen, stress, burn-out en overspannenheid, worden niet vergoed door de basisverzekering.
SimonV
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
praktijk ondersteuner kan met veel dingen ook al helpen