Kunnen wij een second opinion krijgen bij een andere oogarts ?

Mijn vader is 99 en heel fit en actief, alleen zijn ogen zijn erg achteruitgegaan. De afspraak met het oogziekenhuis In Rotterdam een maand geleden kon niet doorgaan omdat hij een beenwond kreeg. Door de medicijnen gingen zijn ogen nog meer achteruit. Nu mocht hij van zijn huisarts naar de oogarts, want hij is bang om helemaal blind te worden. Dus werd er een - tussendoor - afspraak gemaakt met een arts in dat Oogziekenhuis. Hij had zich hier echt op verheugd, maar werd door deze arts nogal afgepoeierd. Deze arts deed onverschillig en zei dat het aan zijn leeftijd zou liggen. Wij hebben de indruk dat hij op grond van zijn leeftijd nu word afgeschilderd als een "hopeloze zaak" en willen graag een second opinion bij een andere oogarts en het liefst in een ander ziekenhuis.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bel zijn zorgverzekering, zij kunnen dit voor hem regelen. Ik heb trouwens zeer goede ervaringen met het oogziekenhuis Rotterdam, maar als dat bij je vader anders ligt, moet je iets anders regelen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@crea
Deze reactie zou een prima antwoord zijn... :-)

Antwoorden (1)

Iedereen in Nederland (en ik neem aan dat dat voor België niet anders is) heeft recht op een second opinion; ik zie niets in uw verhaal dat afbreuk van dat recht zou doen. Een second opinion wordt altijd door andere arts (meestal ook in een andere instelling) gedaan al is dat niet altijd noodzakelijk.
Het is natuurlijk anders als het niet om een second, maar om een third opinion zou gaan.

De huisarts kan hem in principe gewoon verwijzen naar een andere oogarts met in de verwijsbrief de vermelding dat het gaat om een second opinion. Een andere optie is dat hij contact opneemt met zijn zorgverzekeraar (of dat u dat voor hem doet). Zorgverzekeraars kunnen zo'n second opinion ook regelen.

Moet ik er wel bij vermelden dat de wachttijden bij oogartsen vaak erg lang zijn; ik de regio Den Haag en Rotterdam kan die oplopen tot ongeveer een half jaar. Alleen in geval van spoed wordt daarvan afgeweken en een second opinion is per definitie geen spoed.
Ik ken de artsen van het oogziekenhuis als erg ervaren en kundig in hun vakgebied. Helaas bestaan er nu eenmaal veel oogaandoeningen die veroorzaakt worden door de leeftijd en waar echt niets aan te doen is. Op zijn leeftijd is de kans daardoor groot dat er inderdaad niets aan gedaan kan worden; een second opinion zal daar niets aan veranderen.
Maar als hij de (waarschijnlijk) lange wachttijd en de reële kans op weer een teleurstelling voor lief neemt, dan staat hem niets in de weg om een second opinion te vragen.