Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe krijg je zelfdiscipline?

Mijn cijfers gaan keihard achteruit en als ik zo doorga moet ik van atheneum 4 naar havo 4 en dat wil ik dus echt niet, ik wil gewoon naar atheneum 5. Probleem: Ik kan mezelf niet motiveren.
Wanneer ik bijvoorbeeld op de computer zit, krijg ik mezelf niet zo ver om af te sluiten en te gaan leren. Niemand kan me hier ook mee helpen want ik zeg gewoon telkens tegen ze dat ik klaar ben met mijn huiswerk.
Nu mag ik alleen nog in het weekend op de computer, maar dan ga ik gewoon weer andere dingen doen; lezen, ds'en, tekenen. Geen studeren in ieder geval. En als ik dat wel doe, ben ik niet geconcentreerd.

Hoe krijg ik die zelfdiscipline die ik niet heb?

Weet jij het antwoord?

/2500

bij ons op school hebben we huiswerk klassen dan moet je huiswerk maken en anders moet je gewoon het leuke tot het laatst beweren ik a bijvoorbeeld na het hw pas weer op de pc omdat ik ander ook geen zin meer heb in hw (vandaag deed ik dat niet (alleen nu heb ik ook geen zin meer in hw en zo)) of je gaat onder hw maken bij je ouders (en vraag of ze op jou willen letten)

Zelfdiscipline en Zelfbeeld Wanneer je van jezelf weet, dat je op niet op een positieve manier kijkt naar de mogelijkheden die je hebt, dan is het raadzaam om hier iets aan te doen. Je kunt namelijk alleen zelfdiscipline van jezelf eisen, wanneer je ook echt in jezelf gelooft. Veel mensen, zijn het geloof in hun eigen kunnen, in de loop der jaren kwijt geraakt. Een counselor kan je helpen om constructief met jezelf bezig te zijn, om uiteindelijk in de kracht terecht te komen, die je nodig hebt, om gemotiveerd te zijn. Daarnaast kan een aansluitend coachingstraject een stok achter de deur zijn, wanneer je van jezelf weet, dat je toch de neiging hebt om al snel het bijltje er bij neer te gooien. Om zelfdiscipline op te bouwen moet je proberen om uitdagingen aan te gaan die je voor elkaar kunt krijgen maar die wel tegen de grenzen van je kunnen aan liggen. Dit betekent dus niet dat je uitdagingen moet aan gaan die je toch al niet kunt bereiken, want dat demotiveert alleen maar. Het betekent echter ook niet dat je in je comfortzone moet blijven, want daar leer je niet van. Op het moment dat je succes hebt, moet je de grens verhogen van wat je wilt bereiken. Op deze manier ontwikkel je zelfdiscipline. Zou je dit niet doen, dan blijft je hoeveelheid zelfdiscipline gelijk... Verder kan je kijken naar de hieronder vermelde bron. Succes! Toegevoegd na 53 seconden: Een goede vraag!

Ik zeg: huiswerkbegeleiding. 't Is wel duur :( maar het werkt wel echt supergoed, het is ook niet leuk :P Maar ik heb het ook gedaan en er ongeveer een jaar op gezeten, nu kan ik wel zelf m'n huiswerk maken :)

Bedenk je waarvoor je het doet. Heb je niet een universitaire opleiding die je leuk lijkt en die je echt graag zou willen doen? Of een baan die je alleen met dat niveau kan doen? Als je weet waarvoor je het doet kan je dat een heel eind op weg helpen. En de gedachte alleen al dat je anders naar havo 4 moet dan? Helpt dat niet al? Je zegt dat je dat echt niet wil.. dat is toch ook een soort van motivatie?

Zelfdiscipline krijg je niet, zelfdiscipline is een keuze. Dat je deze vraag hier stelt geeft inderdaad al aan dat je het wel weet en wilt. Jij kiest er voor om wel of geen huiswerk te maken. Bedenk je op zo'n moment (dat je jezelf er niet toe kan zetten om huiswerk te maken) dat je computer en DS er over een paar weken nog zijn, die lopen niet weg. Jij hebt NU de kans om VWO te doen, over een paar weken misschien niet meer. Prioriteiten stellen heet dat. Lijkt me toch dat de keuze dan makkelijk is... succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100