Hoe krijg je zelfdiscipline?

Mijn cijfers gaan keihard achteruit en als ik zo doorga moet ik van atheneum 4 naar havo 4 en dat wil ik dus echt niet, ik wil gewoon naar atheneum 5. Probleem: Ik kan mezelf niet motiveren.
Wanneer ik bijvoorbeeld op de computer zit, krijg ik mezelf niet zo ver om af te sluiten en te gaan leren. Niemand kan me hier ook mee helpen want ik zeg gewoon telkens tegen ze dat ik klaar ben met mijn huiswerk.
Nu mag ik alleen nog in het weekend op de computer, maar dan ga ik gewoon weer andere dingen doen; lezen, ds'en, tekenen. Geen studeren in ieder geval. En als ik dat wel doe, ben ik niet geconcentreerd.

Hoe krijg ik die zelfdiscipline die ik niet heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Het beste antwoord

Ik ben niet zo voor 'eerst even iets vervelends (=werken aan je studie) doen zodat je jezelf daarna kunt belonen'. Dat heeft volgens mij vaak tot gevolg dat je het vervelende ding gaat afraffelen om jezelf vervolgens achter je pc, tv, tekenblok of wat dan ook te installeren.

Ik maak uit je verhaal op dat het je dus niet aan komt waaien, dat VWO? Dan zul je wel balen als je bezig bent aan een toets (of erger nog: je weet dat die er over twee uurtjes aankomt) en je kent de stof niet. Probeer je nu eens voor te stellen hoe fijn het zou voelen als je het wél kende. Zet dat tegenover het rottige gevoel dat je hebt als er wéér een dag voorbij gegaan is zonder dat je iets nuttigs hebt gedaan voor je studie. Maak het jezelf niet te moeilijk; je kunt niet iedere dag een heel hoofdstuk leren. Maar als het goed is geven je docenten toetsen ook minimaal 1 week vantevoren op; je kunt het dus voldoende plannen. Onthoud: niks doen voelt de dag erna vaak waardeloos, terwijl elk uurtje leren je iets oplevert. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Wakker worden en beseffen dat je kans NU is!!! Maak er wat van joh!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons op school hebben we huiswerk klassen
dan moet je huiswerk maken
en anders moet je gewoon het leuke tot het laatst beweren
ik a bijvoorbeeld na het hw pas weer op de pc omdat ik ander ook geen zin meer heb in hw

(vandaag deed ik dat niet (alleen nu heb ik ook geen zin meer in hw en zo))
of je gaat onder hw maken bij je ouders (en vraag of ze op jou willen letten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat niet echt een medicijn voor zelfdiscipline. Het moet echt uit jezelf komen. Maak een goede planning en probeer je hieraan te houden. Doe je huiswerk bijv. gelijk als je uit school komt. Ervaring leert dat als je het een keer uitstelt je het vaak helemaal niet meer gaat doen.
Als je je planning voor de dag voltooid heb kun je iets leuks gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De noodzaak zodanig inzien dat je het gewoon doet. Zie het als een schakel die je omzet.
Wat je zou kunne doen is eerst vaststellen wat je die dag wil of moet bereiken, dan doe je dit en beloon je jezelf daarna. Je kan er ook over praten met je docenten.

Kleine beloningen zoals ff gamen kan je jezelf na je huiswerk geven.
Maar de echte beloning is wanneer je bezig bent met de dingen die je oprecht leuk vindt en daar jezelf genoegdoening mee kunt geven in de lange toekomst die voor je ligt. Zoals van je hobby ongeveer je werk maken.

Alternatief is :
Ga heel hard aan de drugs, kom er achter dat je moet kiezen of delen óf je gaat kapot óf je snapt heel snel dat als je echt iets wil bereiken je het zelf moet doen. Een bad trip kan je hier mee helpen. Ik raad dit alsnog af.

Uhm,.. nouja wat het dus eigenlijk is :
Kijk wat nou eigenlijk het voordeel is dat je die dingen doet, en op tijd doet. En beloon je zelf dan niet eerst. Dat zou moeten werken. Al is het niet makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet denken als ik gewoon nu leer dan kan ik daarna met een goed gevoel achter de laptop. en je moet denken, als je atheneum wilt blijven doen moet je toch egt leren of je het nou wilt of niet! want je kunt het alleen nog maar nu doen als je je examen bijna gaat doen denk je sh*t had ik nou wel maar geleerd. je moet eigenlijk proberen vooruit te denken maar niet té veel. met atheneum kun je veel en je moet denken ik kan het, niet iedereen kan het, dus moet ik mijn kans grijpen. ik denk ook zo en het gaat prima. (ik zit op gymnasium)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wil je later in 3 ploegen werken, 1500 euro netto per maand verdienen en shag roken? zo ja, mag je gerust achter de computer blijven :-)

zo niet, daar zit je motivatie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 1300 euro te besteden en ik vind dat ik het hardstikke goed heb.
Ik heb wel spaargeld, maar dat gebruik ik amper.
Ben zo gelukkig als t maar kan. Ik rook niet en heb ook nooit in drie ploegen gewerkt. Maar wel drie dagen dus pensioen is ook naar die drie dagen.
Dus dat is niet de motivatie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jij maar gelukkig bent, dan is het allemaal goed en ben ik blij voor je! maar waarschijnlijk heb je niet in de gaten dat er mensen zijn die ook andere dingen verwachten in het leven. ik wil graag een wereldreis maken, ik wil een motorritje kunnen maken op een zonnige zondag, ik wil een leuke paar schoenen spontaan kunnen kopen als ik dat wil, ik wil vrienden/familie kunnen helpen en wil zeker niet afhankelijk zijn van anderen. dat maakt mij blij en dat kan niet van 1300 euro per maand. opnieuw, leuk dat je gelukkig bent, maar voor de meeste mensen telt "geld maakt niet gelukkig" niet meer. verder bedoelde ik het meer als grap ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Chris en jij hebt t over ik wil een wereldreis maken ik wil een motorritje kunnen maken etc. Je hebt niet in de gaten dat dat je mij verwijt dat ik niet in de gaten heb dat er mensen zij die anderen dingen verwachten. Wie zegt dat andere mensen verwachten van het leven van wat jij ervan verwacht. En van 1300 euro kan ik nog steeds andere mensen helpen. Weliswaar niet met een cabrio, maar dat heeeft niemand nodig. En geld maakt wel gelukkig hoor,, want ik heb 1300 euro per maand. Begrijp je het nog??:-) Ik heb hier eerlijk gezegd wel eens leukere grapjes gezien ;-) Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gemene is dat je daar zo jong nog helemaal niet mee bezig bent. ik ben nu 10 jaar verder..en ja..ik ga maar alsnog naar school, want ik ben idd flauw van dat vooruitzicht. (met alle respect voor degene die daarmee gelukkig zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg grappig dan! Ik heb 5 jaar geleerd na het middelbaar en verdien 1500 in de maand. Ik werk niet in ploegen maar heb wel variabele werktijden. Ik help iedere dag mensen, dat is namelijk gelukkig mijn werk. Want ik werk met mijn hart en niet met mijn portemonnee. Met weinig geld kun je ook veel bereiken, misschien moet jij maar eens met je neus uit de boeken en wat creatiever worden.
Door hier een vraag te stellen over zelfdiscipline, is een voorbeeld dat je het juist wél hebt! Je hebt de discipline om het beter te willen maken. Dan heb je ook de discipline het gewoon te doen.
Op het moment dat je je bewust bent dat je het uitstelt, moet je juist gaan zitten en aan je werk gaan. Tegen je zin in. Alleen zo kom je er. Door tegen je zin in te gaan!

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens, ik kreeg mijn zelfdiscipline pas twee weken voor mijn examens!
Ik zal je eens wat vertellen. Nu ik zo zie dat ik de stof van afgelopen vijf jaar die ik geleerd heb helemaal snap, en 7,0s haal voor m'n examens, begin ik leren LEUK te vinden! Echt waar! Het is zo leuk als je alles snapt!

HEEL VEEL SUCCES!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof me, ik heb ook nooit huiswerk gedaan, ik heb in deze twee weken voor mijn examens meer gedaan dan in mijn hele schoolcarriere. Tip! Ga twee weken voor je toetsweken leren, dan hoef je de rest van de tijd niks te doen! Er worden vast mensen nu boos op mij, maar het werkte bij mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij werkte het ook... jaren lang niks doen, maar wel 1-2 maanden alles leren voor examens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet om stoer te doen, maar ik heb de avonden voor de examens een half hutje in bed de stof wat doorgebladerd..
Ik volg de antwoorden van deze vraag heel goed, want als er een 'gouden tip' is, dan h leb ik er ook wat aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schooltoetsen zijn moeilijker dan je examens (even ervan uit gaan dat je op een goede school zit), maar zo leerde ik ook..alleen het profielwerkstuk wou niet in twee dagen..jammergenoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nee dat klopt, die moet je ruim van te voren aan pakken haha
allereerst moet er een knop om bij jou en dat moet je toch echt zelf doen. Dan ga je studeren en vind je er de eerste weken geen zak aan. Je leven is een aaneenschakeling van saaiheid.

En dan ineens heb je een 7 een proefwerk later een 8 en dan misschien nog hoger En dan denk je hee toch wel leuk eigenlijk.En dan ineens word er in de klas omgeroepen dat er een 10 is gevallen.

Zou best jij kunnen zijn.

Ik weet het omdat ik ook geen discipline had toen ik jong was en ook ineens de knop omzette. Niet vanwege later want daar denk je niet zo erg aan als je piepjong bent. Tenminste ik niet.Ik computerde dan wel niet, want die waren er toen niet, maar bij mij waren het boeken tot diep in de nacht met een zaklantaarn, omdat mn moeder anders zag dat het licht aan was.

Ik geloof wel dat ik een stouterd was en jij ook. Ophouden ermee. Eerst je huiswerk maken en dan computer.

En hoe ouder je word hoe meer discipline. Ik heb t zelfs met sporten die dicipline.

Gewoon doen iedere keer weer dan word het gewoon en komt het in je systeem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sporten is een hele goeie om zelfdiscipline te leren..vooral als je er een trainer naast hebt die niet van ophouden weet.
Er zijn mensen die dingen doen vanuit pure wilskracht. Andere doen dingen omdat ze dat leuk vinden.
Wat past het beste bij jou? Zo te lezen, de tweede optie.
Probeer dit soort dingen niet te veranderen, zo ben je nu eenmaal.
Dus ga na wat je zoal leuk vind. Die dingen kun je gebruiken om jezelf te belonen. Want door jezelf te belonen, koppelen je hersenen het prettige gevoel van die beloning aan de actie die je hebt uitgevoerd. Daarom is jezelf belonen heel erg belangrijk. Als je het vaak genoeg hebt gedaan, doe je die dingen 'vanzelf' met plezier.
En verder: zie je tegen dingen op? Verdeel hetgeen je moet doen, in steeds kleinere stukjes, totdat het zo klein is, dat je geen tegenzin meer hebt.
Dit kun je ook toepassen door alleen het begin van iets op te schrijven, om het daarna (helemaal) te gaan doen. Bijvoorbeeld: maak van Engels oefening 23. Als je eenmaal begonnen bent, gaat de rest vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou in ieder geval beginnen met huiswerk maken zodra je uit school komt. Als je iedere dag een half uurtje of een uurtje na school bezig bent ermee krijg je het ook wel af, haal je betere punten, kun je op die school blijven én heb je daarna nog genoeg tijd over om leuke dingen te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je jezelf wel gelijk uit school eraan toe zetten! ;)
Zelfdiscipline en Zelfbeeld
Wanneer je van jezelf weet, dat je op niet op een positieve manier kijkt naar de mogelijkheden die je hebt, dan is het raadzaam om hier iets aan te doen. Je kunt namelijk alleen zelfdiscipline van jezelf eisen, wanneer je ook echt in jezelf gelooft. Veel mensen, zijn het geloof in hun eigen kunnen, in de loop der jaren kwijt geraakt. Een counselor kan je helpen om constructief met jezelf bezig te zijn, om uiteindelijk in de kracht terecht te komen, die je nodig hebt, om gemotiveerd te zijn.
Daarnaast kan een aansluitend coachingstraject een stok achter de deur zijn, wanneer je van jezelf weet, dat je toch de neiging hebt om al snel het bijltje er bij neer te gooien.
Om zelfdiscipline op te bouwen moet je proberen om uitdagingen aan te gaan die je voor elkaar kunt krijgen maar die wel tegen de grenzen van je kunnen aan liggen. Dit betekent dus niet dat je uitdagingen moet aan gaan die je toch al niet kunt bereiken, want dat demotiveert alleen maar. Het betekent echter ook niet dat je in je comfortzone moet blijven, want daar leer je niet van. Op het moment dat je succes hebt, moet je de grens verhogen van wat je wilt bereiken. Op deze manier ontwikkel je zelfdiscipline. Zou je dit niet doen, dan blijft je hoeveelheid zelfdiscipline gelijk...
Verder kan je kijken naar de hieronder vermelde bron.
Succes!

Toegevoegd na 53 seconden:
Een goede vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt jezelf niet motiveren zeg je. Waarom stel je dan deze vraag? Je zult jezelf toch moeten stimuleren, zelfdiscipline KRIJG je niet, daar werk je keihard aan. Wees niet te lief voor jezelf. Heb je geen zin? Jammer dan. Ik moet nu voor school aan de slag. Dat voelt even rot, maar je hebt er uiteindelijk veel meer aan, zonder doorzettingsvermogen kom je nergens. Wees maar gerust wat harder voor jezelf, als je toch weer achter de pc wilt of iets anders wilt doen. Denk dan niet: "ik kan mezelf niet zover krijgen af te sluiten, ik heb geen zelfdiscipline". Maar sluit direct de pc af en doe je huiswerk. Je kunt je zelf wel motiveren, als je wilt, is er heel veel mogelijk. Maar dan moet je wel ergens voor WILLEN gaan natuurlijk! Wil je eigenlijk wel naar atheneum 5? kies nú wat je wilt: naar atheneum 5 of naar havo 4. kies, en handel ernaar.

Denk telkens wanneer je weer toegeeft aan het korte-termijn-plezier wat er gebeurt als je zo doorgaat. Je zal naar havo 4 moeten en je talenten niet volledig benutten. een andere klas, andere leraren, ander soort les. Waarschijnlijk zul je jezelf jaren later nog de haren uit je hoofd trekken als je nu naar havo moet door je eigen schuld. Concentratie krijg je door niet te druk te zijn voor je gaat studeren en door vaker te studeren. Ga dus niet voor je gaat studeren een uurtje achter de pc, ik merk bij mezelf dat ik me dan voor 0% kan concentreren. Leren hoeft niet stom te zijn, als het goed is heb je een pakket gekozen wat je ligt. Een studieboek lezen met een glas cola en iets erbij is óók studeren. Ná het maken van je huiswerk kun je heerlijk relaxen, en echt, dat voelt dan 10x zo lekker!!

veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
nu ik het overlees klinkt het een beetje hard misschien, vond ik ook toen mijn psych het tegen me zij, toentertijd. maar het hielp wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het en ja ik heb uiteindelijk de havo gedaan ipv het atheneum..(en daar heb ik nu spijt van als haren op mijn hoofd!!!) Wees iig eerlijk tegen je ouders. Als je niet eerlijk bent naar hun, ben je ook niet eerlijk naar jezelf en daar los je hoe dan ook niks mee op. Ik vindt het wel heel knap dat je doorhebt waar het van komt en waar het toe leidt. wat je ook kunt doen is naar je decaan gaan. Hij/zij kan je helpen met leren. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat je niet eerder van school naar huis gaat totdat je je huiswerk af hebt gemaakt. Het heeft ook nog als voordeel dat de leraar in de buurt is, dus je ook nog iets kunt vragen.
Zelfdiscipline krijgen is even andere koek. Dat heb ik pas sinds kort onder de knie en zit eigenlijk nog niet eens in je. letterlijk, want dat deel van je hersennen is nog niet eens af (al lijken somige er mee geboren), zelfkennis heb je wel zo te lezen en dat is al een heel goed begin. Dus zorg dat je je aan iemand koppelt die wel discipline heeft en jou hierin kan begeleiden.
Om zelfdiscipline te trainen (want een goed stel hersens wordt daar alleen maar beter van, zeker in aanmaak :P) door hele kleine dingen te gaan afmaken. Je had bv beloofd te helpen met de afwas...gewoon gaan doen. Je kamer opruimen gewoon gaan doen en ook afmaken , noem nu maar wat, maar door die kleine dingen te gaan doen hoe beter je die grote dingen kunt afmaken, omdat je langzaam aan leert dat er een einde aan komt en dat al dat werken ook voldoening oplevert. Uit onderzoek is trouwens gebleken dat mensen het meest in het midden opgeven, omdat ze aan het begin nog enthiousiast zijn over iets nieuws, maar in het midden gaan kijken naar wat ze allemaal nog moeten doen. Als mensen niet gaan kijken naar wat ze nog moeten doen, maar naar alles wat ze gedaan hebben om zover te komen, en wat ze nu nog 'maar' moeten doen om in jouw geval in de vijfde te komen, dan blijkt het ineens een stuk beter te gaan.
Dus ga er nog voor die paar maanden en leg je vraag voor aan je decaan of een andere volwassenen. Je hebt er al vier jaar op zitten, dat heb je zelf al gedaan...nu nog maar drie maanden om naar de vijfde te gaan...het lijkt nu nog oneindig, maar ik wou dat ik het gedaan had, want wat was dat maar kort die middelbare school, ik wil er wel weer naar terug. Maar helaas, de Havo was korter dan het atheneum, bah! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik me niet kan concentreren als ik bijvoorbeeld een proefwerk moet leren ga ik altijd wat yoga bewegingen doen. klinkt heel suf en voor oude mensen maar het helpt mij heel goed.

hier staan wat oefeningen:
http://www.lichaamsoefeningen.nl/body--mind/yoga-oefeningen-voor-thuis/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitleg achter de min, zo leer ik er niets van !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een prima antwoord hoor.
Je vertelt wat jij vind dat ontspannend is. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ snap die min niet..het is idd waar ik kan mij veel beter concentreren sinds ik op tai chi zit.
Gebruik maken van je eigen wilskracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wààr wil je méér discipline in aankweken?

Hoe krijg je discipline, wél....Het 'nut' ervaren van hetgeen je jezelf wil opleggen: bv, je ouders zeggen dat je te lang in je bed ligt.....én dàn denk je, niet?......maar als je nu zelf iets bedenkt wat je om 7.30u al kan doen in de ochtend, bv met de hond effe buiten, de tafel al dekken, je kamer,huis alvast opruimen, eens een uitgebreidde douche nemen, je mails alvast inkijken, ...... en je hébt voldoening van een van deze activiteiten te doen dan merk je dat je om halfnegen 's ochtends al met een goed gevoel doorheen de dag gaat.
Ga niet in je onmiddelijke kennissenkring vragen hoe je méér discipline kan aankweken, maar probeer het gewoon uit voor jezelf. Discipline bouw je op voor jezelf, niet voor iemand anders, wat niet wegneemt dat anderen dààr ook van meegenieten eventueel.
Veel succes met je initiatief om meer discipline te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg: huiswerkbegeleiding. 't Is wel duur :( maar het werkt wel echt supergoed, het is ook niet leuk :P Maar ik heb het ook gedaan en er ongeveer een jaar op gezeten, nu kan ik wel zelf m'n huiswerk maken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu geen zelfdiscipline aankweekt, heb je het volgend jaar ook niet en het jaar daarop ook niet en de rest van je leven ook niet. Grote kans dat je dan ook nog van Havo 4 naar het VMBO moet en een of ander flutbaantje krijgt. Daar heb je dan nog VEEL meer zelfdiscipline voor nodig omdat dan vol te houden. Denk daar eens aan!

Toegevoegd na 1 minuut:
moet zijn heb je dat het volgend jaar ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig is dat niet waar...sorry dat ik het zeg, maar ik had nul en het is toch echt wel vooruitgegaan en still going...leer elke dag wel wat bij.
Bedenk je waarvoor je het doet. Heb je niet een universitaire opleiding die je leuk lijkt en die je echt graag zou willen doen? Of een baan die je alleen met dat niveau kan doen?
Als je weet waarvoor je het doet kan je dat een heel eind op weg helpen. En de gedachte alleen al dat je anders naar havo 4 moet dan? Helpt dat niet al? Je zegt dat je dat echt niet wil.. dat is toch ook een soort van motivatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfdiscipline krijg je niet, zelfdiscipline is een keuze.

Dat je deze vraag hier stelt geeft inderdaad al aan dat je het wel weet en wilt.

Jij kiest er voor om wel of geen huiswerk te maken.
Bedenk je op zo'n moment (dat je jezelf er niet toe kan zetten om huiswerk te maken) dat je computer en DS er over een paar weken nog zijn, die lopen niet weg.
Jij hebt NU de kans om VWO te doen, over een paar weken misschien niet meer.
Prioriteiten stellen heet dat.
Lijkt me toch dat de keuze dan makkelijk is...
succes!