Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang mag je borstvoeding geven?

Mijn zoontje is 6 maanden en hoewel ik nu start met bijvoeden wil ik nog heel lang borstvoeding geven in plaats van commercieële melkvervangers of koemelk.

Maar wat vind Nederland?

Graag jullie ongezouten mening.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De World Health Organisation (WHO) en Unicef bevelen aan om minimaal twee jaar borstvoeding te geven.
Waarom?
Omdat borstvoeding de ideale voeding is, het kind beschermt tegen infectieziekten en andere ziekten, omdat het de motorische en neurologische ontwikkeling bevordert, en omdat het goed is voor de band tussen moeder en kind.
Iedereen weet dat borstvoeding de beste voeding is voor een baby. Borstgevoede baby's hebben onder andere minder oorontstekingen, maag- en darminfecties, luchtweginfecties en hersenvliesontstekingen. Iemand die als baby moedermelk kreeg, heeft een kleinere kans om diabetes, allergieën , hart- en vaatziekten en ziekte van Crohn te krijgen. Borstvoeding heeft een gunstig effect op de motorische, neurologische en cognitieve ontwikkeling van een baby. De meeste moeders zullen dan ook voor borstvoeding kiezen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof altijd wel in de meningen van WHO. En ik vind het een mooie motivatie bij het antwoord.

Andere antwoorden (10)

Je kunt bv geven zolang je wilt. Ik ken gevallen van kinderen die de 2 jaar al gepasseerd zijn en nog aan de tiet hangen.
Ik zelf ben gestopt bij 8 maanden ivm met bijten van de uk(au).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken ook vrouwen die peuter aan de borst, de kleuter ook nog even laten drinken.
Zolang als jij wilt en aankunt. Jouw kind en jij moeten je er prettig bij voelen.

Hoe langer hoe beter! Tussen 1,5 en 2 jaar is de beste leeftijd om te stoppen. Vanaf twee jaar kunnen kinderen zo'n beetje alles eten en hebben ze borstvoeding alleen nog maar voor de troost nodig.

Ik heb tot 6 jaar borstvoeding gehad ;)) Weliswaar met tussenpozen, maar ik voelde mij dan heerlijk geborgen.

Westerse landen kijken soms heel raar tegen langdurig borstvoeding geven aan, maar een kind dat tot zijn 12e duimzuigt vindt men normaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
net zolang als je zelf wilt maar op den duur zal het wel lastig worden een kindje van 2 jaar dat aldoor maar aan je borst wil drinken

hier een moeder in de buurt had haar dochtertje 2 jaar de borst gegeven maar het was erg lastig om dat het kind af te leren

in bijbelse tijden gaven de moeders wel tot 4 jaar de borst
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt blijven geven zolang je melk blijft produceren. Dit neemt af naarmate ze minder drinken omdat ze meer en meer andere voeding tot zich nemen.

Op een bepaald moment merk je dat er gewoon niet genoeg meer is en het zeer gaat doen, dus dan moet je stoppen. Wanneer dit punt bereikt wordt verschilt per persoon.

Het bijten is iets waar je gewoon even doorheen moet, zodra de baby merkt dat hij/zij je pijn doet zal het wellicht even moeite krijgen met drinken (ze voelen jouw pijn reactie namelijk) maar gewoon even doorzetten en ze hebben al snel geleerd niet te bijten.

Het is voor oudere kinderen wel moeilijker afleren (ze ervaren meer wat ze missen) maar als je het geleidelijk doet, eerst bijvoorbeeld niet meer drinken maar nog wel de borst mogen aanraken en dat dan ook langzaam afbouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net zolang jij en je kind wilt. Op een gegeven moment zal het kind stoppen. Anders stop jij wanneer jij wilt. Zoiets intiems is een zaak tussen kind en moeder...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben wel geen vrouw en arts, maar heb wel enige ervaring. Mijn lieve vrouw heeft onze drie kinderen gevoed tot ze tandjes kregen. Dat ligt dus ergens tussen de 9 en 12 maanden (houd me ten goede). Het zijn prachtige mannen geworden en mijn vrouw heeft nog steeds prachtige borsten. Dus als je gezond bent zie ik geen belemmeringen om nog even door te gaan met borstvoeding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang als jij wilt, ik heb mijn dochters een half jaar zelf gevoed maar een vriendin die fanatiek is om borstvoeding te geven, gaf haar kinderen tot ze 3 jr. waren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe langer hoe beter vind ik. Ik moest na anderhalf jaar stoppen, was te vermoeiend geworden en weinig melk. De omgeving gaat na drie maanden al zeuren: geef je nog steeds borst voeding? Niets van aantrekken. Ook op het werk vonden ze het maar overdreven. Je werkgever moet jou in ieder geval tot negen maanden de gelegenheid geven te voeden/kolven. Ga Zolang door als jij en je kindje willen. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo lang als jij en je kind het prettig vinden. Een jaar volledige borstvoeding en daarna nog een jaar als bijvoeding vind sowieso bijna iedereen normaal.
In landen waar de voedselvoorziening beduidend minder is dan hier, is het zelfs gebruikelijk om kinderen tot een jaar of vier bij te voeden met borstvoeding, en ook daar staat je niets in de weg. Dat wordt echter in Nederland al iets minder geaccepteerd.
Maar er zijn ook mensen die het overdrijven (althans in mijn ogen) ; deze moeders (zie filmpjes in de link) zouden ook in Nederland min of meer verklaard worden tot dorpsgek. Ze moeten het natuurlijk zelf weten, maar of het voor die kinderen nog helemaal gezond is, durf ik toch wel te betwijfelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo lang de voorraad strekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing