hoe en op welke leeftijd kan sociale fobie ontstaan?

Ik ben 25 jaar en ben altijd zeer sociaal geweest. Sinds twee maanden ben ik mij ineens heel erg bewust van mijn stem en oogcontact in sociale situaties. Ik krijg dan een ongemakkelijk, angstig gevoel. Hoge hartslag, zweten, warm, trillerige stem. Ik heb de afgelopen 2 maanden veel gefeest (en gedronken) maar weet niet wat de oorzaak kan zijn. Is dit een sociale fobie aan het worden? Ben ik niet te oud om dat te ontwikkelen nu? Wat kan ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een sociale angststoornis kan in principe op elke leeftijd ontstaan. Als de klachten al voor het 18e levensjaar aanwezig waren, moet de diagnose vermijdende persoonlijkheidsstoornis worden overwogen. Van een sociale fobie spreken we wanneer er sprake is van een ernstige en aanhoudende angst voor sociale situaties. Het gaat dan vooral om angst bij contact met onbekenden en heeft vaak de vorm van een angst voor mogelijke kritiek. Het is dus heel erg een angst die draait om 'wat anderen zullen vinden', om in gênante situaties terecht te komen of af te gaan. Die angst is irrationeel, en dat weet je zelf ook. Bij een fobie is de angst zó intens dat je sociale situaties mijdt of alleen in hevige angst kunt doorstaan. Dat kan zich bijvoorbeeld uiten in zweten, blozen of een situatiegebonden paniekaanval. Een heel belangrijk criterium is iets wat eigenlijk geldt als voorwaarde voor het vaststellen van elke psychische stoornis, en dat is dat de klachten die je ervaart je in ernstige mate hinderen. Het beperkt je duidelijk in je functioneren bijvoorbeeld op school of op het werk, óf je gaat er zwaar onder gebukt. Verder moeten andere oorzaken voor je klachten zoals middelengebruik (dus ja, alcohol kán eventueel deze klachten verklaren, is er ook sprake van drugsgebruik dan is die kans nog groter) of een lichamelijke aandoening zijn uitgesloten. Ook andere psychische stoornissen zoals een depressie of een persoonlijkheidsstoornis vormen geen betere verklaring voor je klachten. Als je het idee hebt dat je zou kunnen voldoen aan de genoemde criteria, zou er sprake kunnen zijn van een sociale fobie. Meer relevant dan een eventuele diagnose is de vraag of en welke hulp nodig is. Als je psychische klachten hebt die ernstig zijn en niet vanzelf over gaan, ga dan naar je huisarts. Die kan eerst lichamelijke problemen uitsluiten (een te snelle schildklier kan bijvoorbeeld klachten geven die wat lijken op wat jij beschrijft, maar ook je alcoholgebruik zou een rol kunnen spelen) en je klacht verder beoordelen. Een sociale fobie is moeilijker te behandelen dan andere fobieën, dus als daar sprake van is dan kun je er beter snel bij zijn. Anders kan het ertoe leiden dat je je steeds meer terug gaat trekken en/of dat er paniekaanvallen bij komen. Hopelijk kun je dat voorkomen door op tijd hulp te zoeken. Maar zoals gezegd: eerst moet je klacht verder beoordeeld worden om te weten óf er überhaupt sprake kan zijn van een sociale fobie. Toegevoegd na 3 minuten: Zie nu je vragengeschiedenis. Zie reactie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100