Hoe kun je voorkomen dat je binnen een vriendengroep wordt afgekraakt?

In mijn klas heb ik een vriendengroep van 10 man. Deze zogenaamde 'vrienden' kraken mij steeds af. Ze schelden mij bijv. uit voor homo of zeggen dat ik dik ben. Ik heb al verscheinende manieren gebruikt om het te laten stoppen. Zoals negeren of er tegen in gaan. Maar niks helpt. Door dat afkraken voel ik me erg onzeker en ik ga me zelf steeds controleren of ik wel iets goed zeg of goed doe. Ik kan mezelf gewoon niet zijn in de klas. Ik heb ook al geprobeerd er over te praten, maar dan zeggen ze me dat ik me niet zo moet aanstellen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Deef, dit is een echt probleem, een dagelijks probleem. Het eerste dat ik bedacht was: dat zijn geen vrienden van Deef, want VRIENDEN doen dit niet.
Het zijn natuurlijk klasgenoten geen vrienden.

Er zijn een paar mogelijkheden :
.1. je mond houden > erbij blijven staan en slachtoffer spelen/zijn
.2. er tegenin gaan 'als een gewond dier' > ik ben zielig, doe niet zo onaardig
.3. wie denk je wel dat je bent > eventueel je 'breed'/groot opstellen om indruk te maken
.4. beamen alles wat ze zeggen > ja ik ben gek , ja ik ben dik , ja ik ben ...oh nee ik ben bi >>> er een grap van maken <<<

De laatste methode is naar mijn idee de beste. Mensen die gepest worden , kunnen er beter een grote grap van maken, dan blijkt voor de pesters (of het nou serieus of uit een geintje is) dat er GEEN LOL te behalen valt.

Heb ook gehoord van bekende Nederlanders die als kind gepest werden , dat de grapjurk spelen het beste hielp. Altijd grappen maken hielp, stonden ze met een mond vol tanden, wisten niet meer wat te zeggen.

Beste Deef, je kunt natuurlijk zelf je strategie bedenken, beslissen wat je gaat doen, maar denk er goed over na.

De laatste mogelijkheid of liever oplossing is "gewoon" uit de 'vriendengroep' stappen en nieuwe maten zoeken , die zijn er vast wel, die ken je zeker al.

Succes!

Toegevoegd na 7 minuten:
Harm Edens heeft verteld (o.a. presentator "Dit was het nieuws") , altijd gepest te worden en daarom heel snel grappen te maken destijds ten koste van zichzelf om de pesters voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien bedoelen ze het niet als belediging. Maar toch als ze je kwetsen zeg dan meteen tegen hun dat ze niet moeten overdrijven en dat ze moeten stoppen. Des noods een leerkracht inschakellen kan ook altijd helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stap 1. Wees vooral en juist jezelf in zo'n situatie. Door je anders en onzeker te gedragen word je juist eruit gepikt om gepest te worden.
Stap 2. Ga er niet tegen in, maar geef gewoon aan dat het je kwetst. Je kwetsbaar opstellen word vaak als stoer gezien. Zolang je maar niet constant om elk wissewasje moeilijk gaat doen.
Stap 3. Als niemand luisterd en ze gewoon doorgaan met pesten zijn het geen vrienden. Stap uit de groep en zoek echte vrienden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit gebeurt in veel vriendengroepen en is tegenwoordig 'normaal' daar. In veel vriendengroepen word er dan duizend keer tegen iemand gezegd dat diegene dik is terwijl diegene zo slank is als een model, of dan word een scheldwoord iets te vaak gebruikt tegen iemand. Dit is dan bedoeld als 'grapje' (het word zelden serieus bedoeld). Je moet je er dus niks van aantrekken en waarschijnlijk menen ze het niet. Maak eens een grappige opmerking terug of één met zelfspot. Dit zal ze waarschijnlijk met de mond vol tanden laten staan.
Als het echt niet ophoud kun je er maar beter met ze over praten.
En vergeet nooit dat je bent wie je bent!

Toegevoegd na 4 minuten:
Het kan ook helpen om de pesters gelijk te geven en dan vol zelfvertrouwen.
Als ze zeggen dat je bijv. dik bent zeg dan dat je dat weet en dat je er zeker over bent met veel zelfspot. Dat laat hen zien dat jij niet naar beneden te halen bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ @AddictedToTe, "het is niet tegenwoordig normaal". Groepsgedrag, met z'n allen tegen één, is al eeuwenoud.
Geef hen gelijk en zelfspot is de beste verdediging.
Amadea
7 jaar geleden
Oftewel, het is gewoon ordinair pesten. En vrienden, nee dat zijn het niet. Het zijn zielepoten die elkaar opzoeken want dan voelen ze zich sterker.