Kan ik zomaar stoppen met antidepressiva sertraline?

ik gebruik nu 2 jaar sertraline 50 gram maar heb nog niet echt het gevoel gehad dat het werkt. Ook nooit bij werkingen gehad al ben ik wel erg moe en daarom wil ik stoppen. Ik sla soms wel eens twee dagen over maar ik heb nu al 4 dagen geen een geslikt. Ik weet het slim is het niet. Kan ik dit door zetten om te stoppen of moet ik echt naar de dokter hiervoor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Stoppen met antidepressiva kan alleen in overleg met je behandelend arts of psycholoog. Het stoppen moet langzaam afgebouwd worden. Anders kun je heftige ontwenningsverschijnselen krijgen. En het is ook belangrijk voor je behandelaar om te weten hoe jij je voelt bij de deze medicatie. Mogelijk kun je een ander antidepressiva krijgen die wel werkt.

Internet staat niet voor niets vol met waarschuwingen dat je niet zomaar met antidepressiva kan stoppen. De eerste dagen merk je waarschijnlijk niet veel (hoewel bij mij al flinke nachtmerries kwamen als ik één pil vergeten had). Maar na een paar weken kan je niet alleen stemmingsveranderingen krijgen, maar ook lichamelijke klachten. Zoek maar eens op fibromyalgie en seroxat. Die klachten gaan ook niet over na verloop van tijd. Hooguit als je je AD weer verhoogd. Maar dat wil je niet want je was net zo lekker aan het afbouwen. Dus ga toch terug naar je huisarts of degene die je 2 jaar terug de medicatie voorgeschreven heeft. En zeg dat je het gevoel hebt dat het niet helpt, en dat je wilt stoppen of wat anders proberen. En stop dus ook niet abrupt met het één als je aan een ander merk begint, maar bouw dat ook langzaam af.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100