hoeveel magnesium heb ik nodig?

Ik heb zeer waarschijnlijk een magnesium tekort en lees hele goede dingen over magnesium supplementen. Hoeveel mg aan supplementen kan ik maximaal dagelijks innemen? ik weet namelijk niet precies hoeveel mijn tekort is. Ben een man van 27.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
fremar
7 jaar geleden
op uw leeftijd zeer onwaarschijnlijk dat je een te kort hebt,bespreek je toestand eens met je huisarts en bekijk samen of een bloedonderzoek noodzakelijk is
Ritsuka
7 jaar geleden
Je weet niet of je een magnesium tekort hebt totdat je dit laat meten bij de huisarts.
Erna55
7 jaar geleden
Raadpleeg je huisarts. Vertel welke klachten je hebt en laat het aan de arts over om magnesium tekort vast te stellen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de verpakking van een supplement staat wel wat de dosering is. Meestal één a twee tabletten per dag. Beste is wel om een organische verbinding te nemen.

Antwoorden (1)

Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) 250-350 milligram voor vrouwen en 300-350 mg voor mannen. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben dagelijks 480 mg nodig.

De Gezondheidsraad stelt dat een magnesiumtekort niet vaak voorkomt, omdat het mineraal in veel levensmiddelen zit, zoals groene groenten, granen en noten. Toch zijn er redenen om te twijfelen aan voldoende inname van magnesium.

De Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) meldt dat zeker 20 procent van de volwassenen in West-Europa de dagelijks benodigde inname niet haalt. Volgens onderzoekers in de VS krijgt ruim 60 procent van de Amerikanen te weinig magnesium.
Ongezond eten is de belangrijkste oorzaak van een tekort. Voeding op basis van veel geraffineerde koolhydraten, zoals witmeelproducten, bevat nauwelijks magnesium.
Wie bloot staat aan veel stress is grootverbruiker van het mineraal. Dat geldt ook voor mensen die dagelijks zwaar lichamelijk werk verrichten of vaak intensief sporten. De anticonceptiepil en ook sommige medicijnen, zoals maagzuurremmers, kunnen voor een slechtere opname of verhoogde afvoer van het magnesium zorgen.

Tekort of niet?
Hoe weet je nu of je een tekort aan magnesium hebt? Vermoed je dat je een of meerdere ernstige symptomen van een tekort hebt, overleg dan met je arts. Met een test die de bloedwaarde en de celwaarde meet, is een magnesiumtekort goed vast te stellen.
SimonV