Hoe kan ik, zonder pijnstillers, het beste mijn pljnklachten verminderen?

Ik heb van alles geprobeerd, ibuprofen, ook gecombineerd met paracetamol, uiteindelijk ben ik geëindigd met de hoogste dosering morfine (tramagesic retard). Ik kreeg hier te veel bijwerkingen van dus zit nu op een onderhoudsdosering. Hier wil ik binnenkort ook mee stoppen maar ik weet echt niet hoe. Het is toch niet normaal dat ik al meer dan 6 weken jank van de pijn van fibromyalgie? Ik heb het gevoel of iemand me met een knuppel bont en blauw heeft geslagen... Fysio heb ik al, sauna al geprobeerd, bad etc. Niets werkt. Iemand tips?
Reumatoloog zegt dat het beter weer moet worden maar ja, dat heb ik zelf niet in de hand...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn persoonlijke tip: probeer eens een wietje te roken of te eten. Het werkt spierontspannend. Maar niet iedereen wil of kan dat.

En voor mij persoonlijk... gebruikte ik het al jaren tegen de pijn van mijn ziekte van crohn.
Door de spierontspanning gaat de pijn niet weg, maar wordt wel dragelijk. Bovendien ben je erg makkelijk afgeleid van hoe je je voelt.
Dat was voor mij een groot pluspunt.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor de tip, durf het niet zo goed te eten, als ik het rook ga ik over mijn nek, daarentegen geef je me wel een antwoord wat me meer bevalt dan die van momopoyo, pfff... Geen rust weten... Pfff....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt met eten met een halve plak spacecake beginnen, (ook gewoon te koop bij de koffieshop) en kijken wat dat met je doet. Het effect is te verwachten tussen 20 minuten en 45 minuten na het opeten van je plak cake, afhankelijk van hoe vol je al zit of dat je op nuchtere maag eet. na ongeveer 2,5 uur is het weer uitgewerkt. Probeer je eerste plak 's avonds voor het slapen gaan. Als je je dan niet zo lekker voelt, of je hebt wat veel gehad naar jouw smaak, dan kun je gewoon gaan slapen. Dat is ook het effect van een "te veel", je valt gewoon zeer makkelijk in slaap dan. zelf heb ik nooit last gehad van rare gevoelens, hoogstens dat ik ineens stevig honger kreeg. (vreetkick). Dus, hou iets zoets te eten bij de hand, en verder gewoon rustig testen wat je bevalt en wat niet.
Wat dat betreft is elke nieuwe ervaring enigzins spannend natuurlijk!
En, wat je ook nog kan doen is prettige muziek aanzetten, en even rekening houden met het feit dat wiet de gevoelens versterkt die er zijn. dus als je ondergronds erg verdrietig bent, kun je een huilbui verwachten. Maar, onder invloed zijn van wiet ( high zijn of stoned zijn) kun je wel sturen. Dus, die blije muziek gaat wel helpen!! je eigen stemming beinvloeden is vrij makkelijk als je stoned bent. En, het effect is tijdelijk even opzij te zetten om je kop er bij te hebben.
Niet deelnemen aan het verkeer overigens, maar dat geldt voor tramadol ook! Succes, en als je meer wilt weten... stuur maar een pb'tje ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou jij evt een recept voor me hebben van spacecake? Is hier nergens te koop in de coffeeshops. Ik heb dinsdag een joint met Hasj gerookt wat me qua smaak beter beviel (ik werd niet misselijk zoals bij wiet) maar ik voelde er verder weinig van, helaas. Heb nog steeds zoveel pijn en ik word er een beetje moedeloos van... Misschien kan ik morgen een cake gaan bakken, maar dan moet ik wel weten hoe, heb iih wel wiet in huis.
Iig, +10 voor je beste antwoord!

Andere antwoorden (6)

Fibromyalgie is natuurlijk een hele ingewikkelde en pijnlijke aandoening en zonder pijnstillers is het heel moeilijk om ermee om te gaan.

Het enige wat ik kan bedenken is, volledige ontspanning. Zowel lichamelijk als geestelijk zul je moeten leren ontspannen. Je spieren hebben baat bij warmte, massage en lichte beweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fibromyalgie komt vaak voor bij mensen die van geen rust weten. Mensen die zich zelf niet de tijd geven om te herstellen na een ongeval, ziekte of trauma. Doordat het lichaam niet de kans krijgt te herstellen raakt het chronisch overbelast. De patiënt ervaart een voortdurende spierpijn en vermoeidheid die vergelijkbaar is met die van een goede stevige griep. Daarnaast raakt het afweersysteem in verval en krijgt men te maken met diverse ontstekingen. Het lichaam komt terecht in een neerwaartse spiraal en het is dan ook zaak om fibromyalgie snel te herkennen.

Een verandering van levenspatroon en instelling kunnen de klachten sterk verminderen. Gelukkig zijn artsen tegenwoordig sneller met de diagnose (soms ook te snel) en kan de patiënt eerder werken aan herstel.

Zoek totale ontspanning en rust, een massage, lichte vorm van yoga met meditatietechnieken.

Sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pinkie,

Mijn moeder had veel baat bij accupunctuur.
Als je het idee van naalden eng vindt zou je accupressuur ( shiatsu) kunnen overwegen.
Ik weet niet waar je woont maar als je geinteresseerd bent weet ik 2 verschrikkelijk goede therapeuten in Den Haag.
Ik heb persoonlijk ervaring met ze waar het pijnbestrijding betreft.
En Shiatsu en accupunctuur worden (deels) vergoed door veel ziektekosten verzekeringen.

Heeft het ziekenhuis waar je onder behandeling bent misschien een pijnbestrijdingskliniek?

Ondanks dat ik aanneem dat je er, noodgedwongen, inmiddels veeel meer van weet dan ik toch nog deze link voor je: info uit 2006 welliswaar maar dan ook wel heel veel info en linken.

http://www.bloggen.be/jules/

Daarin wordt ook gerept over een boek:
Fibromyalgie
Genezing is mogelijk

Johann A. Bauer

Misschien het aanschaffen waard?

Beterschap meid!
De onzichtbare pijn, het zichtbare onbegrip van je omgeving.... om moedeloos van te worden.
Niet opgeven hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Opgeven zal ik niet doen maar het wordt wel steeds moeilijker. Wat het meest frustrerende is, voor mij, is dat ik er zo naar uit heb gekeken wanneer de winter 'klaar' zou zijn omdat ik in de zomermaanden nauwelijks last heb. Ik heb deze pijn nu continue al vanaf begin van de winter en je denkt dan, ah, het is bijna lente, maar er zit nog zoveel 'vocht' in de lucht, dat moet ook eerst weg zijn willen mijn klachten minder worden zegt mijn arts. Iig, ik heb van alles geprobeerd want ik heb het al jaren, alleen zoals dit jaar is het nog nooit geweest, Heb acupunctuur gehad, reiki, voetzoolreflextherapie, sensi, homepathie etc. Bakken met geld uitgegeven want verzekering betaalt bar weinig. Iig, heb iedere 10 dagen fysio zodat de pijn een beetje dragelijker wordt. (ook dit wordt niet meer dan 27 keer per jaar vergoed) Ik ga maar eens op internet zoeken maar iig, bedankt voor je lieve, eerlijke en uitgebreide antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er ergens een mogelijkheid dat je naar een land verhuisd met een voor jou gunstiger klimaat? Of desnoods breng je daar alleen de Hollandse wintermaanden door? Als beide geen opties zijn... dan geen zomervakantie maar in plaats daarvan een wintervakantie naar een war(mer) land?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Gee,
Ivm een eigen winkel van mijn partner is het helaas niet mogelijk om te verhuizen (en ik wil ook niet voorgoed weg uit nederland) maar overwinteren doe ik liever niet alleen dus helaas, dat zit er niet in... iig bedankt weer.
fibromyalgie is een rot ziekte,waavan gezegt word dat het te genezen is maar mijn vrouw heeft werkelijk alles al geprobeerd,ik heb me er maanden in verdiept,en we zijn ook naar specialisten op dat gebied geweest (ortomoluculair terapeut enz)maar niets helpt,feit is dat een van de belangrijkste dingen die er aan de hand zijn bij fibromyalgie is dat je geen vitamine B12 opneemt via de normale weg,je darmen dus,om te beginnen zou je moeten starten met injecties,wij halen de ampullen in duitsland,ook kun je ze bestellen via dokters online maar dat is een stuk duurder,verder is het te ingewikkeld om dat hier even op te schrijven,maar je moet leren om het rustiger aan te doen daar je lichaam door allerlei storingen (ik maak even een hele grote stap hier) continue overschakelt op anarobe verbranding waarbij allerlei afvalstoffen in je lichaam komen die er voor zorgt dat je spieren als het ware verzuren,er bestaat een goede site over fibromyalgie,waar je iniedergeval een goed inzicht krijgt in wat er allemaal mis gaat bij je, ik zal kijken of ik die nog kan vinden,want het is de nodige jaren geleden dat ik me erin verdiept heb,zoja stuur ik de link hier nog even toe.sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje vreemd dat je eerst reageert op mijn reactie en dan een antwoord geeft...? Ik snap hier niks meer van...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na aanleiding van je antwoord krijg je toch een + want ik vind je antwoord wel oke, begrijp alleen niet zo goed dat je daarvoor nog een reactie geeft op mijn reactie. Jammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het al, het was erna....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het probleem is juist dat fibromyalie patienten geen B12 opnemen via de darmen,oraal ingenomen dus,zoals ik boven al omschreef,dus tenzij ze ook veel last heeft van muggen is dit dus een weinig nuttige opmerking.
los van alle medische mogelijkheden die aangekaart worden kun je mentaal ook veel doen. Vraag eventueel aan je huisarts een doorverwijzing naar de pijnpolikliniek. die zijn gespecialiceerd in chronische/langdurige pijn die moeilijk of niet behandelbaar is. Zij zullen met jou op zoek gaan naar een passende oplossing.

volgens mij zijn pijnpoliklinieken in de meeste ziekenhuizen aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Pinkie,

Het klinkt natuurlijk maar ik leef met je mee, heb zelf ruim 9 jaar geleden de diagnose fibromyalgie gekregen. In de loop van de jaren veel dingen geprobeerd. het belangrijkste is idd warmte. Vreselijk deze winter. ben er zo moe van. Ik heb zelf al jaren medicatie met veel bijwerking. wil er echt van af, is zo slecht voor je, je wordt er bv dik van terwijl bij fibro overgewicht slecht is. Ik ben nu begonnen aan een paar voeding supplementen die je lichaam zelf versterken. Het moet toch uit jezelf voortkomen, als het goed gaat en de winter is echt voorbij dan ga ik langzaam stoppen met andere medicatie, zodat ik voor de volgende winter mezelf kan redden met misschien af en toe een pijnstiller. Ik gebruik nu MSM 1000 mg, Visolie, vitamine B12, en Melatonine van elvitaal.nl niet duur en zware dosering