ik heb 2 weken geleden een sigaretje gerookt en ik was een tijdje ziek en nu moet ik bloed prikken kunnen ze zien dat ik heb gerookt?

Dat was de 3 keer dat ik had gerookt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan wel, maar dan moet er specifiek naar nicotine gezocht worden. Als jij met klachten naar je huisarts bent gegaan, dan zal dat zelden tot nooit gedaan worden.
Deze testen worden alleen afgenomen als daar naar gevraagd wordt.
Wees verstandig en vertel je ouders dat je af en toe rookt, ze hoeven hiervoor geen bloedtest uit te laten voeren, de kans is zeer groot dat ze dit al geroken hebben aan je kleding en/of je haar. Ze zullen je eerlijkheid op prijs stellen, zeker als jij hen zegt je best te doen, niet meer in de verleiding te komen om nog een sigaret op te steken.

Antwoorden (1)

Nee na twee weken is cotinine wel uit je bloed.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoe-lang-is-nicotine-aantoonbaar/

Nicotine wordt in het lichaam afgebroken tot cotinine. Cotinine heeft een halfwaarde tijd van 24 uur. Na die tijd zit de helft van de cotinine nog in je bloed. Cotinine is tot 2 dagen na het roken in de urine aantoonbaar. Als men zou willen nagaan of je gerookt hebt, wordt getest op cotinine.

Nicotine heeft een halfwaardetijd van een tot anderhalf uur. Na 6 uur is meeste nicotine verdwenen.

Dat stuk gaat voornamelijk over urine, maar na twee weken zit het ook niet meer in het bloed.

Toegevoegd na 10 uur:
Met dank aan Lies12

En misschien nog wel belangrijker, is dat er geen enkele reden zal zijn om hier op te testen bij het bloedonderzoek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En misschien nog wel belangrijker, is dat er geen enkele reden zal zijn om hier op te testen bij het bloedonderzoek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh ja dat is helemaal een goede.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
LOL, nu is ie volledig (+)