Kun je door krampaanvallen in je kuit spataderen krijgen?

Ik heb een tijd lang bijna elke nacht krampen in mijn kuit gehad. Het advies van de dokter; masseren. Nadat ik helemaal gestopt ben met sportten heb ik hier bijna nooit meer last van. Al heb ik sinds die tijd wel spataderen in het been van de 'krampkuit' kan dit door de kramp komen en is dit ook zorgwekkend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee, maar wel andersom. Door spataderen kun je nachtelijke krampaanvallen in je kuiten krijgen.

Er zijn verschillende factoren die het risico op spataderen kunnen vergroten. Erfelijkheid is daar één van. Ook het geslacht speelt een rol; vrouwen boven de 30 hebben eerder last van spataderen dan mannen. Na zwangerschappen neemt de kans op spataderen namelijk toe. Overgewicht kan ook een oorzaak zijn voor spataderen. Daarnaast lopen mensen die een staand beroep uitoefenen zoals leerkrachten, winkel- en horecapersoneel en kappers, een hoger risico om spataderen te ontwikkelen.

Veel bewegen zorgt voor een goede bloedcirculatie en werkt preventief tegen spataderen. Daarnaast kan het geen kwaad regelmatig je benen te laten controleren door een fleboloog. Wanneer je zittend een lange reis gaat maken, bijvoorbeeld met de bus, vliegtuig of trein, is het aan te bevelen om therapeutisch elastische kousen te dragen.
Amadea