wat moet je doen als je er vrij zeker van bent dat een persoon wervelletsel heeft, maar hij zich op een drukke autoweg bevindt?

Mag je hem verplaatsen, laten liggen, gevarendriehoek of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De persoon toch zo snel mogelijk bij het gevaar weghalen. Probeer dat met meerdere mensen en zo stabiel mogelijk te doen en kijk vooral ook uit voor jezelf. Het verergeren van wervelletsel is een betere optie dan doodgereden worden.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies. Jammer van die minnaar die het kennelijk beter weet of ons een beter antwoordt onthoudt+ http://ehbo-maarnmaarsbergen.nl/greep-van-rautek.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mij wel een plus (ondanks dat ik 112 zou bellen, in bepaalde situaties, waar de persoon zich bevind op de snelweg is immers niet bekend, al duidt de gevarendriehoek plaatsen wel op de weg). Je hebt duidelijk vermeld dat je je eigen veiligheid in acht moet nemen en dat het beter is letsel te verergeren, dan dat de persoon dood gereden wordt, een goed antwoord dus.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Regel 1 bij EHBO: let op gevaar !
Eerst voor je zelf en dan voor het slachtoffer. Daarná ga je pas echt "EHBO'en". Plus voor dit antwoord, dus !
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Juist +
Eigen veiligheid eerst DAN de veiligheid van het slachtoffer. Als jij ook gewond (of erger) raakt kan je niets meer doen voor het slachtoffer. Bijvoorbeeld:
In het geval van een slachtoffer dat op een rijbaan ligt van een snelweg. Dan ga je EERST alarmeren. Auto's die zo hard rijden zijn binnen enkele seconden bij je. Dat is haast niet in te schatten. Als je niet alarmeerd en je word zelf geraakt liggen er twee en moet je hopen dat er iemand anders gaat bellen.
paulus811
8 jaar geleden
Dank voor jullie plussen en bijval! En mee eens, het hangt sterk van de situatie af wat je eerst doet en of je de mogelijkheid wel hebt om het slachtoffer weg te halen.