Hoe komt het dat mensen naarmate ze ouder worden,kleiner worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

door het slijten van het kraakbeen tussen de ruggewervels.

Ik pak even mijn bioboek erbij ^^ Toegevoegd na 2 minuten: meh, het staat er niet in xD kijk dit eens :P : http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/waarom-krimpen-oude-mensen

Tussen je ruggenwervels zitten "tussenwervelschijven". Dit zijn schijven van kraakbeen die de druk op je ruggenwervels opvangen. Als mensen ouder worden slijten de schijven. Daardoor zakt de ruggengraat een beetje in. Hoogbejaarden zijn daardoor vaak een paar centimeter kleiner dan ze vroeger waren. En ik ben nog niet eens hoogbejaard, maar al 2 cm. gekrompen........brrrr en ik was al zo klein.

Om maar met het slechte nieuws te beginnen: dat krimpen begint al rond je 30ste, maar vooral na je 70ste gaat het snel. Dat je krimpt, heeft te maken met het afnemen van je spierkracht en het brozer worden van je botten. Daardoor verlies je langzaam het gevecht met de zwaartekracht, die je constant in elkaar trekt. Bij een man bedraagt de krimp een centimeter of 3, bij vrouwen soms wel 5. De reden dat vrouwen meer krimpen dan mannen, ligt aan hun brozere botten op latere leeftijd. Niet roken, regelmatig sporten en gezonde voeding kunnen krimp gedeeltelijk tegengaan.

Bronnen:
Quest.

Heeft misschien ook iets te zien met erfelijkheid of botontkalking; sommige mensen krimpen geen centimeter en dit niettegenstaande zij geen sport doen.

Het krimpen van mensen gebeurt doordat de tussenwervelschijven slijten, spieren minder sterk worden en het kraakbeen aan vocht verliest. Dit laatste gebeurt bij iedereen elke dag opnieuw. Zodra je tot rust komt(liggend) zuigt dit zich weer vol met vocht. Daarom ben je 's morgens ietsje langer dan 's avonds. Je rug is minder kwetsbaar wanneer een voldoende lange en goede rust hebt gehad.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100