Zeer hoge hartslag tijdens hardlopen normaal?

Mijn hartslag zit na ca. 3 minuten lopen al rond de 180/185 slagen per minuut. Tijdens het rennen blijft mijn hartslag op dit niveau.

Het rare is dat ik niet het idee heb dat ik mij enorm inspan. Ik ren met gemak 5 km op dit tempo met deze hartslag en ben niet extreem moe na afloop.

Als ik mij tot het maximale inspan kan ik een hartslag van ca. 195 slagen per minuut meten. Ik ben een vrouw van 23 jaar.

Is deze hartslag niet wat aan de hoge kant?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

Deze hartslag is misschien aan de hoge kant, echter je hartslag is iets wat zeer persoonlijk is.
Grofweg kun je zeggen dat je maximale hartslag 220- je leeftijd is. In jou geval dus 220 - 23 = 197. De 195 max die je noemt klopt dus wel.

Als je tijdens je training gemiddeld 10 slagen onder je Max loopt, zit je aan de hoge kant. Ik weet niet of je dan op redelijk tempo loopt of nog relaxed.

Probeer eens met iemand samen te lopen, en probeer dan een tempo te vinden waarbij je continue door kunt praten, en kijk of je dan nog op 185 zit.

In het tempo waarin je een normaal gesprek kunt voeren tijdens het hardlopen zit je ongeveer in zone 2 a 3 te lopen en dat is een goede zone om veel kilometers te maken.

Als je tijdens jou tempo ook goed kunt door blijven praten is er niets aan de hand.

Bij ons was het met een trainen altijd een gekakel van jewelste, als de trainer ongemerkt het tempo een beetje aantrekt, merk je na een tijdje dat het steeds stiller wordt, en men de benodigde zuurstof nodig is voor de beenspieren.