Wordt een lichamelijk zieke op psychiatrie opgenomen bij een psychose door medicijnen?

Ik lees dat er wel eens ernstige psychiatrische klachten kunnen ontstaan bij prednisongebruik, zelfs een psychose. Meestal bij hoge dosering.

Wat als iemand tijdens een opname op de verpleegafdeling interne vanwege zijn lichamelijke ziekte een hoge dosering prednison krijgt en hierdoor een psychose krijgt. Komt er dan een psychiater op consult en is de behandeling aldaar of volgt er dan een opname op psychiatrie ?

Graag het protocol in NL.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn ziekenhuizen met een MPU (Medische Psychiatrische Unit). Hier worden mensen opgenomen die medische en psychiatrische zorg nodig hebben. Dus waarschijnlijk word zo'n iemand als in jou voorbeeld daarnaartoe overgeplaatst.
Het komt alleen niet vaak voor dat mensen die opgenomen zijn in het ziekenhuis een psychose krijgen door een overdosis medicatie. Dus een vastomlijnde landelijk protocol zal hiervoor ook niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord. Ik dacht dat mensen met een psychose door medicatie misschien op een PAAZ worden opgenomen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat kan. De paaz is een psychiatrische afdeling binnen een algemeen ziekenhuis. Maar bij echte noodzakelijk medische zorg moet toch voor een MPU gekozen worden. Valt de medische zorg mee of iets de situatie verbeterd dan kan de patiënt alsnog naar de paaz.

Het beste antwoord

Het hangt nogal af van de precieze mogelijkheden binnen het ziekenhuis. Zoals anderen al aangeven hebben veel ziekenhuizen wel een MPU (medisch psychiatrische unit) of een PAAZ (psychiatrische afdeling in een algemeen ziekenhuis) maar niet alle ziekenhuizen hebben zulke afdelingen.

Op zich is de stelregel dat een lichamelijke ziekte behandeld moet worden op een somatische afdeling (= een afdeling waar lichamelijke ziekten behandeld worden.) Ook mensen met een psychiatrisch probleem zullen dus in principe op een normale afdeling komen in geval van een lichamelijke ziekte (psychiatrische patiënten kunnen immers ook lichamelijk ziek worden.) Als de psychiatrische stoornis (om wat voor reden dan ook) de opname op zo'n afdeling onmogelijk of onwenselijk maakt zal de patiënt op zo'n PAAZ of MPU opgenomen worden; dit onder voorwaarden dat de lichamelijke ziekte op de psychiatrische afdeling voldoende behandeld kan worden.

In de praktijk is dit echter niet zwart-wit. Vaak wordt wel geprobeerd de psychiatrische patiënt op de normale afdeling te helpen, eventueel met inzet van familie, regelmatige visites van de psychiater en/of hulp van de psychiatrische verpleegkundigen. Als dat niet lukt wordt de zorg vaak verplaatst naar de PAAZ/MPU waar de somatische arts visites pleegt.
Vaak is het zo schipperen en wordt er gezocht naar de oplossing die voor de patiënt en beide afdelingen het beste is.

Nog wel belangrijk om hier op te merken is dat een psychose door medicatie (zoals prednison) niet per se een psychiatrisch probleem is. De psychose kan een bijwerking zijn van de medicatie; dat maakt het een psychiatrische uiting van een somatisch probleem dat ook door een somatisch arts (in dit geval een internist) behandeld zal moeten worden; in principe gebeurt dat dus ook op de normale afdeling (doorgaans met een psychiater in consult).
Prednison kan ook een psychose uitlokken bij mensen met bijvoorbeeld schizofrenie. In zo'n geval is de psychose (althans waarschijnlijk) wel van psychiatrische origine en wordt het juist door de psychiater behandeld (met wel een somatisch arts in consult.)

Of de patiënt opgenomen wordt op de normale of op de psychiatrische afdeling is dus afhankelijk van de ernst van zowel het psychiatrisch lijden als de ernst van het somatisch lijden waarbij de ernst van het somatisch lijden wel de belangrijkste factor is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus.
Heel herkenbaar voor mij. Heb vorige maand hulp verleend bij de opname van mijn psychisch gestoorde zusje (81 jaar). Heb de verpleging geholpen met de verzorging. Voorbeeld: ze wilde zich niet laten wassen omdat dit in het tehuis waar ze verblijft altijd op donderdag gebeurt. Ze verzette zich met hand en tand. Ik heb de verpleging aangeraden iedere dag donderdag te noemen. Toen was de weerstand opgelost als sneeuw voor de zon.(Wees gerust, dit was niet de enige hulp die ik gegeven heb hoor!) :)

Andere antwoorden (1)

Dat is erg afhankelijk wat voor ziekenhuis je bent. Toen mijn oom een psychose kreeg door zijn epilepsie waarvan in eerste instantie de gedachte was dat het doorgaat de medicijnen kwam werd hij op de afdeling neurologie opgenomen. Maar hier konden ze niet met hem omgaan met gevolg dat we als familie leden er continu bij moesten blijven. Dit kwam omdat het ziekenhuis geen eigen psychische afdeling had en het psychische ziekenhuis wat er bij zat had weer geen neuroloog. Uiteindelijk is hij naar een ander ziekenhuis gebracht waar ze op de psychische afdeling wel een neuroloog hadden.

Daar gaven ze wel aan dat de meeste mensen wel op de psychische afdeling belanden ongeacht de oorzaak omdat normale verpleegkundige niet met deze patiënten om kunnen gaan email daardoor de rest van de patiënten in gevaar kunnen brengen