Is het gunstig om bij burnout "aan de slag" te blijven, ongeacht welke job je doet?
Deze vraag gaat niet over de vraag of je moet blijven werken bij burnout, hierover zijn al andere vragen gesteld. Wel over de aard van de job.
Ik loop al een hele tijd over mijn grenzen, loop al een tijd moe. Dit komt door meerdere factoren. Ik heb fibromyalgie, maar negeer dit omdat ik er niet aan wil toegeven. Op mijn werk moet ik 110% werken in een 70% job. de directeur heeft weinig oren naar haalbare takenpakketten, voor hem tellen de inkomsten. Beslissingen gebeuren top-down, er is weinig erkenning. Inhaalrust nemen stuit steeds op weerstand van hem.
Vorig jaar was het heel zwaar: een reorganisatie met ontslagen en zware sociale gevolgen, waar ik veel energie in moest steken. Plus heb ik een heel moeilijke job, waarbij ik samen met groepen (vaak niet gemotiveerde) mensen oplossingen moet zoeken voor hun zware problemen, zonder deze oplossingen in de hand te hebben. Doordat bv. instanties niet mee willen, dat er geen geld is om te werken.... komt er zo veel druk op mij.
Bovendien renoveer ik mijn huis, zij het op een laag pitje.
Ik heb een tijd het hoofd boven water gehouden door in de vakanties rust te nemen. In kerst- en zomervakantie heb ik veertien dagen niets kunnen doen dan liggen. Ik was doodop.
In januari uiteindelijk helemaal gecrasht. Zes weken ziekteverlof, maar binnen veertien dagen zijn die voorbij. Ik kan écht nog niet gaan werken, ben nog te moe.
Ik las echter dat je met burnout beter wél aan de slag blijft. Geldt dit voor alle jobs?