Hoe kom je erachter welke huisarts de consequenties van een maagverkleining goed kent?

Een goede vriend wil gaan samenwonen met zijn nieuwe vriendin. Die vriendin komt bij hem inwonen.

Zij heeft een maagverkleinende operatie ondergaan (gastric bypass). Die operatie heeft consequenties: sommige medicijnen werken niet meer, andere moeten in een andere vorm worden toegediend, enzovoort.

De vriendin heeft na haar verhuizing een andere huisarts nodig. Ze wil zeker weten dat de nieuwe huisarts echt weet waar hij rekening mee moet houden wanneer hij haar behandelt en/of medicijnen voorschrijft. De huisarts moet dus een bovengemiddelde kennis hebben van de gevolgen van een maagverkleinende operatie.

Hoe kom je erachter welke huisarts in een bepaalde omgeving over dergelijke kennis beschikt? Bellen en vragen is waarschijnlijk geen optie, want als je een huisarts vraagt of hij verstand heeft van medisch onderwerp X zal hij natuurlijk altijd 'ja' antwoorden.

Hoe dan wel?

Cryofiel
8 jaar geleden
1.3K
paulus811
8 jaar geleden
Ik denk dat er naast de huisarts ook een belangrijke rol is weggelegd voor de apotheek. Mijn huisarts werkt in een pool met andere huisartsen en die hebben dagelijks overleg. M.a.w., als je een arts zoekt die in een dergelijke groep werkt is de kans groter dat de juiste behandeling wordt uitgevoerd en de juiste medicijnen worden voorgeschreven.
Cryofiel
8 jaar geleden
Hoe kan dat werken dan? Stel dat ze naar de huisarts gaat met klachten. Als de huisarts denkt dat hij weet waar die klachten vandaan komen en welk medicijn zal helpen, schrijft hij direct dat medicijn voor. Dat de huisarts aan het begin of einde van de werkdag met andere huisartsen overlegt is dan niet meer van toepassing. Of begrijp ik je bedoeling nu niet?
paulus811
8 jaar geleden
Ik heb medicijnen tegen hoge bloeddruk en het is enkele keren voorgekomen dat de arts de medicijnen pas na overleg besteld. De bestelling wordt in de computer gerammeld en gaat automatisch door naar de apotheek waar je het een dag later kunt ophalen.Onleesbare recepten krijg ik nooit meer mee. Ook is het wel eens voorgekomen dat ik met vage klachten kwam en er ter plekke een andere huisarts kwam meekijken (bleek een hernia te zijn). Het overleg wordt ook gebruikt om de assistenten en artsen in opleiding eventueel bij te sturen. Ik kan me zo voorstellen dat haar nieuwe huisarts ook overlegd als hij/zij samenwerkt met een huisarts die meerdere patienten heeft die dezelfde operatie hebben ondergaan. In een ziekenhuis werkt dat ook vaak zo, waarom zou dat in een huisartsenpraktijk niet kunnen werken (?)
Thecis
8 jaar geleden
Voor een apotheker werkt het ook de andere kant op. Die wil je geschiedenis weten en kan vanuit daar de juiste medicatie geven. Op verzoek (extra verzoek, een apotheker hoort dat zelf ook al te doen) kan de apotheker contact opnemen met arts / specialist om er zo voor te zorgen dat je de juiste medicatie krijgt. De apotheker is daar ook voor verantwoordelijk en heeft een (internationale) eed afgelegd om mensen zo goed mogelijk te helpen met de juiste medicatie. Voor mijn idee zou dit inderdaad bij de apotheker moeten liggen.
Cryofiel
8 jaar geleden
@paulus811, als ik zelf naar de huisarts ga, kan ik direct daarna naar de apotheek gaan die in hetzelfde pand is gevestigd. Twee minuten later heb ik mijn medicijnen in de hand. De door jou geschetste manier van intensief overleggen ken ik alleen van ziekenhuizen waar een behandelteam zich om de patiënt bekommert, niet van huisartsenposten.
paulus811
8 jaar geleden
Cryofiel, zo gaat het bij mij 9 van de 10 keer ook. Apotheek zit 3 deuren verder. En dat werkt prima als duidelijk is wat je nodig hebt en welke dosis. Jij maakt er nu 'intensief overleggen' van, maar zoals ik van de assistentes begreep is het slechts een keer per dag en zitten daar ook de mensen van de afsprakenbalie bij. Zij geven tenslotte ook uitslagen door waar vragen van patienten over kunnen zijn.
tinus1969
8 jaar geleden
Een aardige indicatie is wat een huisarts weet/vindt over vitamine B12.
Als hij niet in beeld heeft dat en maagverkleining kan leiden tot een B12 tekort: Verder zoeken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Maar hoe doe je dat in de praktijk? Zou ze alle mogelijke huisartsen moeten gaan interviewen? Een soort sollicitatiegesprekken "wie mag mijn huisarts worden"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst maar eens uitzoeken of de huisartsen in haar nieuwe woonplaats nog wel patiënten aannemen. Als dat er maar twee zijn, kan ze best bij allebei kennis gaan maken. Zijn het er tien, dan is het een ander verhaal. Maar het makkelijkst is als een gezin of stel één huisarts heeft. Dat geeft voor de huisarts ook relevante achtergrondinformatie over de patiënten. Dus tenzij haar vriend niet tevreden is met zijn huisarts, zou ik haar aanraden om daar gewoon te beginnen. En zie voor de rest mijn antwoord: het is m.i. niet nodig dat je huisarts specifieke kennis heeft van jouw aandoening of problematiek. Het is het nodig dat de huisarts de juiste houding heeft en nét voldoende kennis van zaken heeft om te weten wanneer door te verwijzen of te overleggen met iemand die het wél weet.
paulus811
8 jaar geleden
De meeste huisartsen werken alleen voor een bepaald postcode gebied, daarmee valt het aantal potentiële huisartsen waarschijnlijk erg mee. Soms mag je bij een oude huisarts blijven als je verhuist en de afstand voor jezelf geen bezwaar is. Wat ik om me heen zie is dat mensen een andere huisarts zoeken als degene die ze hebben niet bevalt. Bovendien is het persoonlijk wat je van een huisarts vindt. Ik vind mijn huisarts prima, maar mijn vrouw is er niet echt over te spreken. Als je specifieke wensen hebt, lijkt me een kennismakingsgesprek helemaal niet zo heel gek. Naast kennis is ook een 'goed gevoel' bij een huisarts erg belangrijk. De vraag is wel of de verzekering het kennismakingsgesprek moet vergoeden.

Antwoorden (3)

Vanuit zijn vakgebied kent in grote lijnen iedere huisarts de consequenties er van.
Echter hij is geen specialist.
Die weet er veel meer van en er komt nog steeds meer bij.
Daarom zijn er ook specialisten als er meer inzichten en kennis worden gevraagd dan de huisarts standaard weet.
De specialist zorgt ook voor de gesprekken vooraf, de ingreep en de nabehandeling.
Pas hierna als alles naar wens verloopt, komt de huidarts weer in zicht.
Maar ook hij kan dan als het nodig is, weer terugvallen op specialist.
Het is niet mogelijk een huisarts te selecteren op zijn kennis van maagverkleining.
Bij het kiezen van een specialist, is dat voor een deel wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb zelf een vrij onbekende aandoening en ben een tijd actief geweest binnen een patiëntencontactgroep. Daar kreeg ik wel eens de vraag of ik wist of er in een bepaalde regio een huisarts was die bekend was met onze aandoening, en mijn antwoord was dan meestal iets als: "waarom heb jij een huisarts nodig die verstand heeft van X?" In mijn ogen is het niet per se nodig dat je een huisarts hebt die jouw aandoening goed kent. Je hebt een huisarts nodig die bereid is om zich in zoverre in te lezen dat hij/zij weet wat de valkuilen zijn, die luistert naar de patiënt en daar ook zijn voordeel mee weet te doen, die de grenzen van zijn kunnen weet, én die weet waar hij/zij betrouwbare informatie kan vinden over de aandoening.

In dit voorbeeld zou ik zeggen dat voor wat betreft de medicatie het voldoende is dat de huisarts weet dát bepaalde middelen anders werken, maar niet dat hij per se moet weten wélke middelen dat zijn. Zolang de arts weet waar hij/zij goede informatie kan vinden hierover en bij ook maar enige twijfel overlegt met de apotheker en/of een internist met kennis van zaken, lijkt mij dat voldoende.

Wil je toch meer dan dat, dan zou je contact op kunnen nemen met een patiëntenvereniging voor advies, en met het dichtstbijzijnde ziekenhuis dat maagverkleiningen uitvoert. Je zou dan - wanneer dat mogelijk is - een huisarts kunnen uitzoeken die in elk geval al meer patiënten met een maagverkleining in de praktijk heeft. Hoewel ook dat natuurlijk geen garantie is.

Verder kan een patiënt zelf de huisarts helpen door goede, medisch onderbouwde informatie mee te nemen. Toen er een handboek uitkwam over mijn aandoening, heb ik dit meegenomen naar mijn huisarts. Hij vroeg direct of hij een bepaald gedeelte (met specifiek relevante informatie voor huisartsen) mocht kopiëren. Dat zei mij voldoende: hij stond overduidelijk open voor mijn informatie, was bereid om te leren én bereidde zich alvast voor om ervoor te zorgen dat hij in de toekomst relevante informatie kan terugvinden. Die vriendin waar je het over hebt, zou via een patiëntenvereniging of specialist een informatiefolder of factsheet kunnen zoeken met informatie die voor de huisarts relevant kan zijn. Als ze dat meeneemt bij een intakegesprek en de huisarts bedankt haar en zorgt ervoor dat hij het bewaart op een strategische plaats, kan ze er naar mijn mening gerust op zijn dat ze een geschikte huisarts heeft gevonden. En als de huisarts alles al blijkt te weten, natuurlijk evengoed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt huisartspraktijken bellen om te vragen of ze er ervaring mee hebben. Denk er ook aan om de apotheek op de hoogte te stellen. Maar zoals al gezegd is: de huisarts is een generalist en geen bariatisch deskundige. Een huisarts kan altijd het ziekenhuis contacten voor advies, net als de apotheker, en bij specifieke problemen kan het verstandig zijn zelf advies in te winnen bij je ziekenhuis. Toen bij een jaarlijkse controle bij mij (ik heb een sleeve) bleek dat ik slecht vitamine D opnam en mijn spiegel gevaarlijk laag was, gaf het ziekenhuis dat door aan de huisarts die verder de begeleiding op zich nam, dat liep prima.
Daarnaast: stel dat er problemen zijn die op het bord van de huisarts liggen en niet goed opgepakt worden, dan kan ze altijd van huisarts veranderen.