Wat gebeurt er met bacteriën als je in een sauna van 100 graden zit?

Gaan ze dan dood? Of is het in het lichaam kouder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Als de kern in je lichaam hoger is dan 40 graden is, gaat het goed mis. Hoger dan 41/42 graden is dodelijk.

Ook je huid zal geen 100 graden zijn en dat geldt ook voor bacterieën op de huid.

Kortom, er gebeurt helemaal niets mee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat je zelf niet verbrand in een sauna is doordat de lucht in de sauna droog is en je zweet. Houdt je de luchtvochtigheid hoog en zweet je bijna niet dan kan je het ook minder lang volhouden.

Je zit dus - als je verstandig bent - niet lang genoeg in de sauna om de bacteriën op je huid te doden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Overigens zal je weinig last hebben van overdracht van schimmels en bacteriën in sauna's. De bacteriën en schimmels die in de sauna's achterblijven opde grond en baken staan natuurlijk heel lang bloot aan de temperaturen en ik kan me goed voorstellen dat ze dood gaan. Daarnaast zit iedereen op zijn eiegn handdoek en wordt de sauna(ruimte) ook schoongemaakt of gedesinfecteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op het moment dat de omgeving voor een bacterie onleefbaar wordt zal hij over gaan in een gekristallisserde vorm en inactief worden. Voor bijna alle bacterieen is boven de 70 graden die toestand bereikt.
Op de huid zelf zal die temaparatuur niet gehaald worden want vanaf 50 graden kan als beschadiging van weefsel optreden. Op het moment dat de situatie weer veranderd zal de bacterie weer actief worden.