Is het waar dat hoe vaker je je wondje open krabt, hoe meer littekenweefsel er ontstaat?

Als je een wondje steeds open krabt en dus steeds opnieuw bloedt, ontstaat er dan meer littekenweefsel en is de kans dus groter op een litteken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Amadea
8 jaar geleden
Ja, dat is waar.

Antwoorden (2)

Ja, je litteken kan groter worden.
Een litteken ontstaat in de zogenoemde proliferatie- en remodelleringsfase van de wond. Tijdens de proliferatiefase wordt nieuw weefsel aangemaakt, dat nodig is om het ontstane wondgat op te vullen.
Nieuw bindweefsel (collageen) wordt aangemaakt voor de vorming van de nieuwe huid. Wanneer je opnieuw je wondje openkrabt, zal er steeds opnieuw collageen aangemaakt worden. Het littekenweefsel wordt breder.
Erna55
8 jaar geleden
Dat klopt. Je lichaam heeft een herstellend vermogen en doet er alles aan om een verwonding weer zo snel mogelijk te genezen. Als je dit steeds maar tegen werkt dan verliest het zijn vermogen om de wond te genezen en als het dan eens geneest, dan zie je veel meer lidtekens of een verkleuring van de huid. Je hebt dan in feite de natuur tegengewerkt en dat heeft dan uiterlijke gevolgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Je lichaam verliest niet het vermogen om een wond te genezen.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55: Je lichaam probeert 'netjes' de wond te genezen, maar als dat constant wordt tegengewerkt, zal het wel een keer genezen maar wordt het een plek met een lelijk lidteken. Het is dan wel dicht maar niet zoals het lichaam het had gewild als eraf was gebleven.. Het vermogen om nog netjes met miniem lidteken te helen, lukt dan niet meer en dat is wat ik bedoelde. Goed dat je mij er even op wijst.