Wat zijn de symtomen van een paniekstoornis?

En hoe komt het dat sommige mensen dat pas later ontdekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Toen ik vroeger last had van een paniekaanval, voelde ik grote angst om flauw te vallen of te gaan braken. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de angst om niet zomaar 'weg' te kunnen; het gebeurde veelal op school, waar je uiteraard netjes aan je tafel dient te blijven zitten.

Mijn ademhaling ging hoog boven in mijn borst zitten en werd kort en snel, waardoor mijn hart ook snel ging kloppen. Ik voelde me licht worden in mijn hoofd, mijn handpalmen werden zweterig en ik voelde me ontzettend onrustig en zenuwachtig worden.

Ik ontdekte pas later dat het een paniekaanval was, omdat ik daarvoor dit begrip nog niet kende. Ik dacht dat het een probleem was wat alleen ik had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

O.a.
Hartklopping, zweten en ademnood
Hier nog meer:
http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/paniekstoornis/symptomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een angst niet meer reeël is en het daardoor het leven van de persoon zo beïnvloed dat normaal functioneren moeilijk wordt. Dan is er een paniek/ angst stoornis.

Mensen lopen hier lang mee rond door verschillende oorzaken, maar vooral omdat als je weet dat je hulp gaat zoeken ze je zullen confronteren met je angst én juist dat is zo eng.
Dus mensen weten wel dat ze het hebben maar houden het lang verborgen, want als je ermee naar buitenkomt dan móet er iets aan gedaan worden. Dan moet je je angsten onder ogen zien.

Verder hebben mensen zelf 'tactieken'ontwikkeld om met de angst te kunnen leven, ze omzeilen de situatie waardoor ze in paniek kunnen raken, dat kan je lang volhouden, maar het beperkt op een gegeven moment wel je functioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het DSM-IV geeft de volgende criteria voor de paniekstoornis met agorafobie:

A. Zowel (1) als (2) zijn van toepassing:
1.Herhaalde onverwachte paniekaanvallen.
2.Minimaal één van de aanvallen is gevolgd door minstens één maand met minstens één van de volgende criteria:
1.Aanhoudende zorg over nieuwe aanvallen.
2.Zorg over implicaties of gevolgen van de aanval (bijvoorbeeld de macht over zichzelf verliezen, een hartaanval krijgen, gek worden).
3.Een duidelijke verandering in gedrag in relatie tot de aanvallen.
B. Het optreden van agorafobie.
C. De paniekaanvallen zijn niet het gevolg van een somatische aandoening of van het innemen van een substantie (bijvoorbeeld drugs of medicijnen).
D. De paniekaanvallen zijn niet uitsluitend het gevolg van een andere psychische aandoening, bijvoorbeeld de sociale fobie (bijvoorbeeld blootstelling aan gevreesde sociale situaties), specifieke fobie (bijvoorbeeld blootstelling aan een specifiek fobische situatie), obsessieve-compulsieve stoornis (bijvoorbeeld blootstelling aan vuil van iemand met smetvrees), posttraumatische stressstoornis (bijvoorbeeld als gevolg van prikkels die gekoppeld zijn aan een ernstige stressfactor) of separatieangst (bijvoorbeeld als reactie op het verlaten van huis of gezinsleden).
Voor de paniekstoornis zonder agorafobie gelden de volgende criteria:

A. Zowel (1) als (2) zijn van toepassing:
1.Herhaalde onverwachte paniekaanvallen.
2.Minimaal één van de aanvallen is gevolgd door minstens één maand met minstens één van de volgende criteria:
1.Aanhoudende zorg over nieuwe aanvallen.
2.Zorg over implicaties of gevolgen van de aanval (bijvoorbeeld de macht over zichzelf verliezen, een hartaanval krijgen, gek worden).
3.Een duidelijke verandering in gedrag in relatie tot de aanvallen.
B. Afwezigheid van agorafobie.
C. De paniekaanvallen zijn niet het gevolg van het innemen van een substantie (bijvoorbeeld drugs of medicijnen) of een somatische aandoening.
op het verlaten van huis of gezinsleden).

lees hier verder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paniekstoornis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In "leven met een paniekstoornis"(Fred Sterk en Sjoerd Swaen) staat een lijstje met 13 symptomen. Als deze binnen 10 minuten hun maximum bereiken is er sprake van een paniekstoornis:

1. hartkloppingen, bonzend hart of versnelde hartactie
2. transpireren
3. trillen of beven
4. gevoel van ademnood of verstikking
5. naar adem snakken
6. pijn of onaangenaam gevoel op de borst
7. misselijkheid of buikklachten
8. gevoel van duizeligheid, onvastheid, licht in het hoofd of flauwte
9. derealisatie (gevoel van onwerkelijkheid) of depersonalisatie (gevoel los van zichzelf te staan)
10. angst de zelfbeheersing te verliezen of gek te worden
11. angst dood te gaan
12. paresthesieen (verdoofd of tintelend gevoel)
13. opvliegers of kloude rillingen

Denk- en waarnemingsfouten en misleidende leefregels (bijvoorbeeld: "gezonde en succesvolle mensen kunnen nooit angst of paniek voelen") zorgen ervoor dat je soms pas laat in gaten krijgt dat je last hebt van een paniekstoornis.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer u "vaak (ook zonder aanleiding)" in paniek raakt en u tussendoor alsmaar bang bent om opnieuw een paniekaanval te krijgen, dan heeft u een paniekstoornis.
De angst voor een paniekaanval kan uw leven gaan beheersen. Een paniekstoornis kan enkele jaren duren. Perioden met veel en weinig klachten wisselen elkaar af.

Een paniekaanval kan de volgende klachten geven:

-hartkloppingen, transpireren, duizeligheid, beven;

-hyperventilatie, benauwdheid, een vervelend gevoel op de borst;

-tintelingen of een doof gevoel in handen en/of voeten;

-misselijkheid of diarree;

-het gevoel niet meer te weten wie of waar u bent;

-het gevoel dat u de controle over uzelf verliest, gek wordt of doodgaat

Mensen denken bij een paniekaanval eerder aan iets lichamelijks, zoals een hartaanval. Want je wilt ook voor jezelf niet toegeven dat het angst is.

Maar een paniekstoornis, dus als je die aanvallen vaker krijgt, dan ga je ze wel herkennen en is het niet zo dat mensen dat pas later ontdekken.
Aanval is niet hetzelfde als stoornis.