hoeveel calorien verbrand ik als ik 13 kilometer fiets?

Hallo ik ben Aukje en ben 14 jaar. Om naar school te fietsen fiets ik 13 kilometer. Dit doe ik in 45/60 minuten, Sommige delen heuveltje op en heuveltje af. Soms mag ik ook op de electrice fiets van mijn zus. Mijn vraag was hoeveel calorieën ik verbrand met de normale fiets en wat met de electrice fiets. Met de elecice fiets doe ik er 30/45 minuten over. Het ligt er aan of het verkeer mee werkt.
Groetjes Aukje

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom maak je je druk om hoeveel kcal je precies verbruikt? Je bent lekker actief bezig, dat is mooi. Zorg daarnaast gewoon voor gevarieerd eten met voldoende groente. Je lichaam is nog in de groei en heeft extra energie nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op deze website kan je dit berekenen: https://www.caloriecalculator.nl/calorieen-per-activiteit/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
je verbrandt waarschijnlijk niet zoveel calorien (met een elektrische fiets al helemaal niet), tenzij je het heel intens maakt door heel snel te fietsen ofzo
maar je komt wel aan meer dan voldoende beweging per dag en dat is veel belangrijker :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de fietsersbond fietsplanapp http://routeplanner.fietsersbond.nl kun je berekenen hoeveel caloriën je verbrand bij welke snelheid over een bepaald stuk, maar uiteraard is dit natuurlijk niet geheel accuraat, ivm de al benoemde zaken maar ook of je ondertussen allemaal eten in je maag hebt wat verteerd moet worden, hoe hard je groeit, maar je bent in ieder geval dichter bij.

Antwoorden (1)

Hoeveel calorieën je verbrand hangt af van je lengte, je gewicht ,het gewicht van je fiets, hoeveel spieren je hebt, hoe hard je fietst, hoe je conditie is, hoe het terrein is, de wind, kortom, teveel m op te noemen. Maar hoeveel calorieën je verbrand is ook volstrekt niet interessant. De meeste calorieën op een dag verbruik je uiteindelijk gewoon door te ademen, te spijsverteren en je hart te laten kloppen ; sport voegt daar relatief maar een klein beetje aan toe.

Maar een uur per dag fietsen (bijna twee uur zelfs) is uitstekend, daar hoef je verder helemaal niet meer bij te sporten om supergezond te blijven. Een elektrische fiets haalt daar een HELE boel van af. Oke, je bent er sneller, maar het aantal calorieën dat je op die afstand verbrand zal nauwelijks de helft tot zelfs een kwart kunnen zijn van gewoon fietsen. (En ook dat hangt weer helemaal af van alle denkbare omstandigheden, inclusief merk en kwaliteit van je fiets en je accu's).

Gewoon lekker blijven fietsen, en af en toe even lekker genieten van de e-fiets van je zus ;-)

Zonder verdere informatie kun je uitgaan van een gemiddelde van 480 kc per uur voor lekker doorfietsen (20 km/h). Op de e-bike is dat te vergelijken met (minder dan) wandelen ; zo'n 200 kc per uur, hooguit. Dat is berekend met een lichaamsgewicht van ca. 60 kilo. Als je lichter bent is het minder, als je zwaarder bent meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
20 km per uur is erg snel voor een gewone fiets zeker omdat 2 uur vol te houden. De gemiddelde fietser komt gemiddeld op 15 km per uur uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik nog wel een stukje er onder ;-) . Maar als je tabelletjes zoekt met hoeveel calorieën je verbrand met fietsen, is 20 km/h het LANGZAAMSTE (!) .