Aardappelsoep - Gromperenzopp uit Luxemburg

Ingrediënten voor 4 personen:

1-2 stuks prei, 1 eetl. boter, 4-5 aardappels, 7,5 dl water, 2 theel. zout, 7,5 dl melk, 2 eidooiers, 1,2 dl room, zout, peper, fijngehakte peterselie

Bereiding:

Verwijder de wortels en de groene bladeren van de prei. Was ze grondig en snijd ze in ringetjes. Er moet ongeveer 1,5 kop prei zijn (1 kop=2,5 dl) Smelt 1 eetl. boter in een soeppan. Gooi er de preiringetjes bij en laat ze pruttelen tot ze zacht en doorschijnend zijn. Schil 4 tot 5 aardappels, was ze en snijd ze in blokjes. Voeg bij de prei met 7,5 dl kokend water en 2 theel. zout. Laat 30 min. zachtjes koken. Zeef de soep of draai ze door de mixer en doe ze terug in de pan. Voeg 7,5 dl kokende melk toe, terwijl u voortdurend roert. Voeg dan tevens 1 eetl. boter toe. Meng 2 eidooiers met 1,2 dl room en voeg die langzaam bij de soep, terwijl u voortdurend roert. Breng de soep NIET meer aan de kook. Voeg nog zout en peper naar smaak toe en versier met fijngehakte peterselie.