Wat kun je doen tegen vet haar?

Ik was elke dag mijn haar, en daardoor zal het vast ook wel vet geworden zijn, maar mijn moeder zegt altijd dat ik ze twee dagen ofzo niet moet wassen, dat m'n haren er dan aan wennen. Maar dan loop ik weer met een vettig hoofd! Is er ook een andere oplossing om geen vet haar te hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (13)

misschien moet je proberen wat je moeder zegt,
maar dan niet door de weeks, maar als je niks hebt bijvoorbeeld in de vakantie of in het weekend.
succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder vaak wassen dus. Een keer per week is ruim voldoende.
De eerste week loop je dan met een vette kop. De tweede al minder, de derde nog minder..en voor je het weet hoef je het nog maar OM de week te wassen of, als het kort is, zelfs minder vaak. Althans, met zeep. Uitspoelen mag natuurlijk elke dag.

Natuurlijk niet allemaal zooi in je haar smeren ; dat maakt het nog veel erger.

De enige andere oplossing om niet altijd vet haar te hebben os kaal scheren. Maar of dat een optie is ??

Toegevoegd na 58 seconden:
Overigens is dagelijks je haar wassen niet alleen hele slecht voor je haar (hoewel het met de milde shampoos van tegenwoordig niet meer zo snel zal afbreken) maar ook heel slecht voor het milieu. Dubbele reden dus om een flink stapje terug te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou kunnen proberen het met steeds minder shampoo te wassen. Dan kan je hoofdhuid langzaam tot rust komen zonder dat je met vet haar rondloopt.
Dat gewenningsproces duurt namelijk wel even, daarnaast zijn er gewoon verschillen tussen mensen in de hoeveelheid talg die een hoofdhuid produceert.

De keuze van de shampoo heeft trouwens ook nog veel invloed. Een neutrale shampoo zonder parfum laat de hoofdhuid het meest met rust. Gooi er aub geen zuren op, ook geen fruitzuren.

iets wat goed is voor de hoofdhuid is voor het wassen spoelen met uienwater. (gesneden ui overspoelen met heet water en even laten trekken, daarna zeven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op jouw leeftijd, zo rond de pubertijd heb je altijd wat vetter haar. Dat komt door de veranderende hormonen in je lichaam.

Je moet je haar zeker niet te vaak wassen. Wat heel goed helpt is mentholshampoo of shampoo met rozemarijn.

Twee keer per week wassen is genoeg. Als je het toch vaker wilt wassen, gebruik dan olijfolieshampoo, dit irriteert je hoofdhuid niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger gebruikte ik daarvoor droogshampoo.

Dat is nog steeds te koop.
De Schwarzkopf droogshampoo is dé oplossing voor snelvettend of futloos haar. Het is ideaal te gebruiken als je even geen tijd hebt om het te wassen. Zonder water, zonder drogen is je haar snel opgefrist en krijgt het weer volume. Heel handig in gebruik, heerlijk frisgeurend.

Die van het Kruidvat kost vaan 1,99 euro, dus wel te proberen denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las in een andere vraag dat je elf bent. Rond die leeftijd had ik ook erg vet haar. Dat komt door de hormonen in je lichaam: in de puberteit - en daar zit je bijna in - verandert er van alles in je lichaam. Hormonen zijn de schuldigen, dat zijn signaalstoffen die aan je lichaam zeggen wat het moet doen vanbinnen. Dat kan soms rare bijeffecten hebben zoals vet haar of een slecht humeur.
Bij mij ging het vette haar rond 14e, 15e langzamerhand over, het humeur duikt zo af en toe nog wel eens op...

Ik zou wel proberen het advies van je moeder op te volgen en proberen langzaam af te bouwen naar 1x in de twee dagen je haar wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je tobt met vet haar en je vraagt je af wat je er aan kunt doen.

Hieronder vind je een aantal tips.

Vraag eens aan de kapper wat je er aan kunt doen en welke producten je kunt gebruiken die passen bij jouw haar.

Het veelvuldig kammen, borstelen en met de handen door het haar strijken zorgt er juist voor dat het vet van de hoofdhuid over het haar wordt verdeeld. Bij vet haar is het aan te raden dit zo min mogelijk te doen.

Vet haar heeft over het algemeen ook droge haarpunten omdat de benodigde vetten op de haarschacht door het vaker wassen van het haar ook weggewassen worden waardoor het haar uitdroogt. Masseer regelmatig de hoofdhuid om te voorkomen dat de talgklieren verstopt raken en was de hoofdhuid met een shampoo tegen vet haar of, wanneer je hierdoor irritaties opmerkt, met een neutrale shampoo. De hoofdhuid kan door de shampoo tegen vet haar geïrriteerd raken, waardoor in dat geval de vetproductie alleen maar verergerd wordt.

Op deze websites vind je meer informatie en tips.

Kapsels.net
http://www.kapsels.net/tips3/haarverzorgingsproducten2.htm

(RJ)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had in de pubertijd ook vet haar (en nu op mn 45e nog steeds), maar ik was het gewoon elke dag en dat gaat prima zolang je maar een milde shampoo gebruikt. De raad die jij nu krijgt, kreeg ik ook van mijn moeder, maar ja je wil niet met vet haar naar school.

Shampoo was vroeger veel agressiever dan nu, toen was het inderdaad slecht om elke dag je haar te wassen.
13 jaar geleden
Tip van een haarstyliste:

Probeer bij het haren wassen zo min mogelijk de hoofdhuid te masseren, want dan activeer je juist de talgklieren waardoor het haar sneller vet wordt.
Probeer je haren op de volgende manier te wassen:
Gebruik lauw water (34 graden) en shampoo tegen vet haar.
Maak alleen de haren licht vochtig en breng voorzichtig de shampoo in het haar. Pak zoveel mogelijk haar beet en was alles zonder de hoofdhuid te masseren.
Heel goed uitspoelen.
Probeer je haar eerst om de dag te wassen en bouw steeds een dagje meer op tot datje het later maar 1 of 2 keer per week hoeft te wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was om de dag, mijn haar is echt heel vet. Als ik het de ene dag was, is het de andere vet, maar ik ga niet elke dag douchen..

Op een site zeiden ze dat je, als je vet haar hebt, je haar juist NIET met shampoo voor vet haar moet wassen, maar met shampoo voor droog haar. Wat is dit nou weer voor onzin? Volgens mijn moeder wordt je haar dan alleen maar vetter..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afwas middel gebruiken en vanaf dat moment minder vaak wassen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dag ik heb last gehad van het hetzelfde en ik kreeg van iedereen ook hetzelfde advies. Gebruik speciale shampoos was je haar minder. Natuurlijk hielp het allemaal een klein beetje maar het was niet super. Uiteindelijk helpt alleen ouder worden. En tot die tijd met een milde dagelijkse shampoo je haar wassen. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een derde deel van je leven breng je door in je bed. Heb je dus wel eens nagedacht bij het kiezen van de stof van je kussensloop? Katoenen kussenslopen zorgen door het grove oppervlak voor overmatige talgproductie, dat leidt tot vettige haren (en huid). Probeer eens een satijnen kussensloop. Dankzij de subtiele weeftechnieken en het gladde oppervlak zal dit niet alleen de overmatige talgproductie tegengaan, maar ook knopen/klitten in het haar voorkomen en het haar mooi laten glanzen.