Helpt het gebruik van een gehoorapparaat om te horen, als je niet doof bent , maar als de ander te zacht spreekt van nature, dus altijd?

Heb wekelijks contact met iemand die a.l.t.i.j.d. te zacht spreekt... >onverstaanbaar< binnensmonds mompelt (?) ... dit is mateloos irritant. Het is algemeen bekend ... maar wat doe je er aan? vandaar mijn vraag.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.idiva.nl/

Toegevoegd na 5 uur:
Zodra deze ‘mompelaar’ zich bewust is van het onverstaanbaar zijn, is het weer eventjes WEL verstaanbaar qua geluid, qua sterkte.

Afgezien er van of het ‘te duur’ is of dat het ‘niet kan voor die prijs’ zou het versterken van het geluid, van de stem op maximaal 4 à 5 meter genoeg zijn om resultaat op te leveren? Binnenshuis! dus geen sprake van bijgeluiden.

>>>en uiteraard met behulp van het apparaatje op de link<<<

Toegevoegd na 1 dag:
Eerder genoemde link is achterhaald :

http://www.idiva.nl/clear-sound-gehoorapparaat.html

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Dat is slecht voor je gehoor een gehoorapparaat is daar niet voor bestemd. Een gehoorapparaat is maatwerk voor elk persoon anders en ook anders waar het gaat om de verschillende tonen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Een wat dure oplossing voor wekelijks eenmalig gebruik. Denk wel dat het helpt, als het verder rustig is in je omgeving.
Z512099
8 jaar geleden
Van € 39,95 naar € 9,95, klopt ergens niet, te mooi om waar te zijn ( hoorapparaat ).
ronron1212
8 jaar geleden
@Z512099 en @jodokus52 dat zijn geen gehoorapparaten maar gehoor versterkers dat is echt iets heel anders
manneke
8 jaar geleden
Ik draag al 15 jaar een gehoorapparaat.Mensen die niet duidelijk spreken kan je zelfs met het duurste hoortoestel niet verstaan.KNO arts vertelde me dat je maar 80% kunt verstaan als je een hoortoestel draagt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron - versterker of -apparaat... hoe anders is het? wat is het verschil?
manneke
8 jaar geleden
Het verschil tussen gehoorversterker en gehoorapparaat is: Een gehoor versterker versterkt alle geluiden.Een hoortoestel is aangepast op je gehoorverlies ,dus versterkt alleen bepaalde frequenties.
ronron1212
8 jaar geleden
@jodokus52 een gehoorapparaat kun je niet zo maar kopen. De kosten zijn erg hoog en je hebt de eerste keer een toestemming of wel een recept nodig van de kno arts. Ik heb al jaren een gehoorapparaat dat is afgesteld op de verschillende toon niveaus van mijn gehoor dat redelijk slecht is. Het apparaat kost over de 2000 euro en versterkt bijna 90 decibel om te kunnen horen .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het apparaat in de link is inderdaad geen gehoorapparaat maar een gehoorversterker, dat staat er trouwens ook bij. Voor jouw probleem zal het wel het stemgeluid versterken, maar ik weet niet of dat een oplossing is wanneer iemand zo onduidelijk spreekt. Iemand die niet goed articuleert, binnensmonds spreekt en eventueel ook nog een accent heeft, woorden inslikt en/of te vlug spreekt, kun je volgens mij nog steeds niet verstaan in zo'n geval. Aan de andere kant: het apparaat in de link kost nog geen tien euro, wat dat betreft is het wellicht de moeite waard om het te proberen. Maar misschien kun je nog beter de persoon in kwestie in een microfoon laten spreken die je via computer of audioset aansluit en het geluid wat opdraait. Is met wat rondvragen waarschijnlijk gratis aan te komen, en de persoon in kwestie wordt er door het in de microfoon spreken ook telkens aan herinnerd om duidelijk te spreken. Zelfs zonder versterking zou dat nog effectief kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12 : Inderdaad een gehoor/geluidsversterker, geen gehoorapparaat. [zie de link] Nu ik er langer over nadenk, vraag ik me af of het onduidelijk is omdat het te zacht is of dat het onverstaanbaar is omdat het onduidelijk en zacht is. Het idee van de microfoon is voor mij wat onhandig [technisch] en dus niet simpel, dan kies ik er toch voor om voor dit bedrag de gok te wagen. Als ik er tenminste terecht vanuit mag gaan dat het niet je gehoor beschadigt, dat moet wel duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet 'm niet te hard zetten. Het lastige is natuurlijk dat het in je oor zit, dus dat harde geluiden ook echt flink binnenkomen, en dat het élk geluid versterkt. Dus als deze persoon erg zacht praat en je hebt het geluid flink hard gezet en er belt ineens iemand aan met zo'n ouderwetse triiinng-bel, of er komt een ander hard geluid, dan is het ineens wel heel hard. Misschien kun je navragen of er een beveiliging op zit? Met modernere koptelefoons is dat meestal geloof ik wel zo, dat het de bedoeling is dat je niet zó hard kunt zetten dat het je oren kan beschadigen. Maar het zal bij dit gebruik wel meevallen; je zet het geluid immers alleen hard genoeg om het te kunnen verstaan, dat zou ongeveer overeen moeten komen met de geluidssterkte van een normale conversatie en daar kunnen je oren best tegen. Alleen bij een grote versterking moet je wel bedacht zijn op plotselinge andere geluiden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit je probleem oplost. Begrijp heel goed dat het enorm irritant is namelijk. Als je er nog aan denkt, laat je het dan nog weten als je het hebt uitgeprobeerd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, @Jodokus, laat weten of het werkt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12 .. @vijfmeter .. @HeleneF Op mijn vraag aan de leverancier of bijvoorbeeld het geluid van een te zachte voordeurbel [heb ik ook last van; nee, ik ben niet doof] versterkt hoorbaar zal zijn, was het antwoord positief! Goed dat vragen niet meer gesloten worden... zo kan ik hier t.z.t. rapporteren :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
grootste probleem van de meeste gehoor verterkers en apparaten is dat ze ongericht versterken.
Een menselijk oor kan uit veel achtergrond geluiden gericht een stem filteren en horen. (Of het verstaanbaar is is punt 2). Die mogelijkheid heb je niet meer met zo'n apparaat. Dus alleen in een verder goed gedempte ruimte zonder andere achtergrond geluiden heb je wat aan zo'n versterker. Dit naar aanleiding van ervaringen van mijn ouders met een gehoor apparaat.

Antwoorden (2)

Naar mijn idee helpt het wel om het horen van zacht spreken te versterken maar niet voor mompelaars/binnensmondssprekers.

Ik heb zelf een goed gehoor maar toen ik lang geleden eens een computerhelpdesk moest bellen, trof ik aan de andere kant van de lijn zo'n binnensmondsspreker die ook nog zacht sprak en zo te horen was het daarnaast een "Indo". En ik maar regelmatig vragen: "Wat zegt u?" Je zou verwachten dat een goede articulatie een selectiecriterium is voor helpdeskmedewerkers.

Geluidsversterking helpt ook niet bij een slechte spreker. Je hoort 'm harder spreken maar nog steeds onduidelijk. Een andere categorie slechte spreker is degene die snel spreekt en complete lettergrepen inslikt, denk aan voormalig premier Balkenende.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wel ontstaat met een hoorapparaat een nieuw probleem: degenen die met een "normaal" volume spreken worden ook versterkt. De echte oplossing zal dus van de "zachtspreker" moeten komen: mee volume en bovenal: goed articuleren.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zodra deze 'mompelaar' zich bewust is van het onverstaanbaar zijn, is het weer eventjes WEL verstaanbaar qua geluid, qua sterkte. Afgezien er van of het 'te duur' is of dat het 'niet kan voor die prijs' zou het versterken van het geluid, van de stem op maximaal 4 à 5 meter genoeg zijn om resultaat op te leveren? Binnenshuis! dus geen sprake van bijgeluiden. >>>en uiteraard met behulp van het apparaatje op de link<<<
Mijn vader heeft een gehoorapparaat en draag het niet. Hij heeft er te veel last van, hoewel het een op zijn oor en gehoor afgestemd ding is. Hij hoort in een stille omgeving inderdaad veel beter, maar in een omgeving waar meer te doen is, dan krijgt hij te veel indrukken.

Uit die kennis kan ik zeggen...
Het nadeel van een gehoorapparaat is dan ook dat,
( ondanks dat de stillere stem luider zal klinken,) de achtergrondgeluiden ook veel luider gaan zijn. Daardoor zit je een beetje in een dooplopend straatje met je probleem. Want het geruis achter jou of achter de spreker ga je dan ook beter horen. En dat kan net erg gaan storen want dan gaat het even sterk 'luider' worden als de spreker. Een beetje een nuloperatie dus.

Zoals het vorige antwoord al aangaf, is de beste oplossing er een aan de kant van de stille spreker. Ik neem aan dat je het al wel eens tegen die persoon zei? Of niet?

Met dat in het achterhoofd heb ik ook mijn bedenkingen.
Als je nu goed hoort, pas dan op dat je je gehoor niet gaan schaden door zo'n ding in te doen.
De kostprijs ( ik weet niet hoe het in Ned. werkt, maar hier in België moet je een minimaal aantal procent gehoorverlies hebben voordat je kan terugbetaald worden)
voor een deftig apparaat.

In de reacties zag ik ook iets staan over het verschil tussen gehoorversterkers en gehoorapparaten.
Welke je ook kiest, pas een beetje op.
Maar er zijn de laatste jaren veel profesionele gehoorcentra uit de grond gerezen. Die mensen kunnen misschien meer vertellen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zodra deze ‘mompelaar’ zich bewust is van het onverstaanbaar zijn, is het weer eventjes WEL verstaanbaar qua geluid, qua sterkte. Afgezien er van of het ‘te duur’ is of dat het ‘niet kan voor die prijs’ zou het versterken van het geluid, van de stem op maximaal 4 à 5 meter genoeg zijn om resultaat op te leveren? Binnenshuis! dus geen sprake van bijgeluiden. >>>en uiteraard met behulp van het apparaatje op de link<<<