Remoralisatie: in de spreekkamer komen patiënt en therapeut elkaar tegen. Daar moet de therapeut de eerste stap zetten. De therapeut laat zien dat hij naast en niet tegenover de patiënt staat. Dat gebeurt door een respectvolle opstelling, tonen van betrokkenheid, bezorgdheid zonder betutteling. Een dergelijke opstelling biedt reële hoop. Van de patiënt mag verwacht worden dat deze eerlijke informatie geeft en ook de therapeut respectvol bejegent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Remoralisatie is een deel van een therapie.
Deze therapie bestaat uit vier onderdelen (de 4r's)
Remoralisatie, Remediatie, Rehabilitatie en Recovery.

In de fase van remoralisatie toont de therapeut zijn bezorgdheid en betrokkenheid. Hij geeft niet toe aan de moedeloosheid van de patiënt, maar maakt hem duidelijk dat er nog wel degelijk hoop is. Dat zal zo'n positieve invloed hebben dat al snel de fase van remediatie kan beginnen. In die fase probeert de therapeut de klachten en de stress van de patiënt zowel met medicatie als door middel van gesprekken te verlichten. Tegelijkertijd echter probeert hij hem te motiveren om zijn gedrag zodanig te veranderen dat dat zal leiden tot zijn rehabilitatie als volwaardig lid van de maatschappij. Een op deze manier vormgegeven behandeling moet volgens De Jong welhaast leiden tot recovery: de patiënt accepteert zijn beperkingen en ziet weer perspectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
REMORALISATIE

Ontreddering (wanhoop en paniek) opheffen
Gevoel van houvast herwinnen

Hoop krijgen
Maximaliseren van de kwaliteit van leven

Zingeving

Remoralisatie therapie is een psychotherapie met als doel eerdergenoemd resultaat samen met de client te bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Remoralisatie: in de spreekkamer komen patiënt en therapeut elkaar tegen. Daar moet de therapeut de eerste stap zetten. De therapeut laat zien dat hij naast en niet tegenover de patiënt staat. Dat gebeurt door een respectvolle opstelling, tonen van betrokkenheid, bezorgdheid zonder betutteling. Een dergelijke opstelling biedt reële hoop. Van de patiënt mag verwacht worden dat deze eerlijke informatie geeft en ook de therapeut respectvol bejegent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij niet aan beginnen therapie.