Kan er in het Ja, tenzij systeem wel door de familie geweigerd worden?

op de site: http://www.demorgen.be/wetenschap/belgie-wereldwijd-koploper-voor-orgaandonatie-bdf4390d/ staat:

"Gemiddeld 15 procent (van de nabestaanden) weigert dan een donatie. Als de overledene zichzelf registreerde als donor, kan er zelfs niet geweigerd worden".

maar omdat Belgie een Ja, tenzij/opting out systeem heeft, zijn de mensen automatisch donor. Betekent dit niet dat familie helemaal niet kan weigeren???

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als u Belg bent of meer dan zes maanden in België woont, dan staat de wet de verwijdering van organen na uw dood toe tenzij:

u dit uitdrukkelijk heeft geweigerd tijdens uw leven
uw naaste familieleden (kinderen, ouders of echtgenoot) zich tegen de orgaanafname verzetten
Als u niet wilt dat na uw dood organen of weefsels worden weggenomen uit uw lichaam, dan moet u een document invullen en overmaken aan uw gemeente.

Om te voorkomen dat uw naaste familieleden na uw dood die pijnlijke keus in uw plaats moeten maken, kunt u vooraf een registratieformulier voor instemming opmaken. U kunt dat formulier afhalen bij uw gemeente.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze regeling zouden ze in Nederland ook moeten invoeren vind ik.