Je kunt geadopteerd zijn (dus twee andere biologische ouders), je kunt één andere biologische ouder hebben (bijvoorbeeld als je uit een samengesteld gezin komt, er gebruik is gemaakt van eicel- of spermadonatie en/of een draagmoeder), om een andere reden een andere vader hebben (spreekwoordelijk "van de melkboer zijn") of pleegkind zijn.

Nu zijn dat mogelijkheden waarbij er verschil is in biologische ouders, en zeker bij zaken als adoptie of pleegouderschap zul je daar in veruit de meeste gevallen als kind al van op de hoogte zijn.

Maar wat óók heel goed kan, is dat je wel degelijk uit exact dezelfde 'genenpoule' komt, maar dat bij jou als enige die tint echt tot uiting is gekomen. Er zijn zóveel eigenschappen die worden vastgelegd in onze genen, dat er in families allerlei eigenschappen voorkomen die je hier en daar ziet verschijnen, maar die niet bij elk familielid zichtbaar zijn. Hoogstwaarschijnlijk is er dan ooit een wat donkerder gekleurde voorouder geweest in jullie familie en behoor jij tot een generatie waarin dat nauwelijks meer zichtbaar is - behalve bij jou. Maar het is niet ondenkbaar dat bijvoorbeeld één van je broers of zussen (als je die hebt ) ooit een kindje of kleinkindje krijgt dat ook een wat donkerder kleurtje heeft, en dat kan zélfs donkerder zijn dan jouw kleur. Eventuele kinderen van jou kunnen zowel lichter als donkerder als ongeveer dezelfde tint worden als jij. Welkom in de wondere wereld van de menselijke genetica :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jouw antwoord is naar mijn mening het beste, je noemt alle mogelijkheden met duidelijke uitleg.
Plussen (en ook minnen) lukt nog niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet het geval dat ik geadopteerd ben ik ben gewoon geboren bij mijn ouders van nu anders zou mijn famillie dit ooit per ongeluk moeten zeggen en het is nou eenmaal moeilijk geheim te houden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jordy: ik ga daar ook niet vanuit hoor, maar omdat je verder geen informatie geeft, noemde ik gewoon alle mogelijkheden op.

Andere antwoorden (1)

Net als bij alle andere eigenschappen, bepalen
je genen de kleur van je huid en of je bijvoorbeeld
sproeten of moedervlekken hebt.
Op de kleur van je huid hebben heel veel verschillende
genen invloed. Die genen zijn allemaal
even sterk, even ‘dominant’. Genen die
even sterk zijn, worden ‘co-dominant’ genoemd.
Behalve de genen van je ouders, spelen ook
de genen van je grootouders en andere verre
voorouders een rol. Je voorouders kunnen een
huidskleur hebben gehad die generaties lang
verborgen is gebleven. Maar die nu, door een
combinatie van de genen van de ouders, bij
het kind een heel andere huidskleur geeft dan
verwacht.

Deze tekst is letterlijk overgenomen uit een PDF van erfocentrum genaamd huidskleur en erfelijkheid die ik hier helaas niet in zijn geheel kan plaatsen.

Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij op die manier zelfs een tweeling een verschillende huidskleur heeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de bron is een mooi voorbeeld waarbij een tweeling van 1 vader en 1 moeder (dus mama had niet buiten de deur "geshopt) toch verschillende huidtinten hadden door de gemengde afkomst van hun ouders.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie de tweede bron, het verschil is enorm
Summo
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jouw antwoord is prima, duidelijk en goed omschreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja leuk ; herkenbaar. Ik had vroeger een vriendin met een Indische moeder en een (rooie) Nederlandse vader ; zij was Indisch van uiterlijk, en haar broer en zus echte rooie witkoppen. Iedereen dacht altijd dat ze geadopteerd was - tot ze haar moeder zagen natuurlijk. Een "gekleurde" tweeling is wel wat unieker.