Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom is een genie een genie? hoe komt het dat mensen soms zo slim zijn?

IK zat een docu over Einstein te kijken en ik vraag me af hoe het komt dat er soms mensen zo ontzettend intelligent zijn. Is dit puur willekeurig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Intelligentie is voor een deel erfelijk en voor een deel zijn het omgevingsfactoren.
Bij geniën is er ook een psychische factor : vastberadenheid , om iets uit te zoeken.

-----https://www.123test.nl/intelligentie/ ---
Uit tweelingenonderzoek blijkt dat intelligentie voor ongeveer 55% erfelijk is bepaald. Deze genetische component bepaalt de bovengrens van je intelligentie, dat wil zeggen de maximale intelligentie die je kunt bereiken. De omgeving zorgt ervoor of je dit maximale niveau ook bereikt. Vergelijk intelligentie desgewenst met atletisch vermogen. Sommige mensen zijn van nature wat sportiever dan anderen.

Omgevingsfactoren voor intelligentie ontwikkeling
Omgevingsfactoren zoals opvoedingsstijl van de ouders, de cultuur waarin je opgroeit, scholing en vriendenkring, bepalen 45% van je intelligentie. Vooral in je jeugd spelen dergelijke omgevingsfactoren een rol. Krijg je als kind slechte voeding en groei je op in een milieu waar weinig waarde wordt gehecht aan onderwijs, dan zul je minder intelligent worden dan wanneer je op zou groeien in een omgeving waar je wel genoeg te eten krijgt en waar je wordt gestimuleerd om goed te presteren op school. -----

Toegevoegd na 9 minuten:
. Zijn vrije geest, zijn enorme gevoel voor humor, zijn eigenwijsheid, zijn liefde voor het vioolspel. Als hij uren wilde nadenken, speelde hij de viool en het liefst Mozart, die naar zijn zeggen de harmonie van de natuur het beste doorhad. Einsteins verhaal is een van de grootste verhalen uit de moderne wetenschap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals hierboven al geantwoord is, is intelligentie deels erfelijk, en deels afhankelijk van omgevingsfactoren.
Ik wil daar graag nog iets aan toevoegen: het is bovendien deels aangeboren, maar niet erfelijk. Dan gaat het ook over omgevingsfactoren, maar dan die tijdens de zwangerschap. Gewoontes en omgeving van de moeder tijdens de zwangerschap (gezond eten, roken, zingen, stress) zijn van grote invloed op de ontwikkeling van het ongeboren kind. Verder is het wel zo dat intelligentie erfelijk is, maar niet zo zeer als wel wordt aangenomen. Zo zijn er hoogbegaafde kinderen die geboren worden bij gemiddeld begaafde ouders, en dan is niet altijd duidelijk hoe dat komt. Dat geldt eigenlijk ook voor genieen zoals Einstein. Waarom zij nou speciaal zo extreem intelligent zijn, dat is niet bekend.
Over het algemeen is het wel zo dat kinderen met een hoge intelligentie gemiddeld genomen ouders hebben met een hogere intelligentie dan kinderen met een lage intelligentie. Wat betreft het ontwikkelen van IQ: wat je aandacht schenkt, groeit.
Een bekend voorbeeld betreft de taxichauffeurs in Londen, die voor zij mogen rijden een opleiding van een paar jaar doen, en tijdens die opleiding moeten ze 20000 straten en 25000 locaties in de binnenstad van Londen uit hun hoofd leren. Uit scans is gebleken dat het deel van de hersenen dat betrokken is bij geheugen en ruimtelijk inzicht van de chauffeurs die geslaagd zijn voor hun opleiding is gegroeid ten opzichte van voor de opleiding. Ook is gebleken dat bijvoorbeeld de hersenschors bij kinderen die muziek maken dikker is bij de prefrontale cortex. Dat deel van de hersenen is belangrijk bij bijvoorbeeld plannen en organisatie, maar ook het bedwingen van impulsen en het omgaan met frustraties. Bij jongere kinderen die muziek maken blijkt de hersenbalk dikker te zijn en meer verbindingen te hebben, waardoor de samenwerking tussen de hersenhelften gemakkelijker gaat. En wie beide hersenhelften gebruikt, leert beter dan wie voornamelijk een van beide gebruikt. Dit zijn veranderingen in de hersenen die blijvend zijn. Oefenen helpt, en wat je aandacht schenkt, groeit.
Het verklaart echter niet de superbreinen zoals die van Einstein. Toegevoegd na 4 uur:
Even verder in wat minder nachtelijke uren...
In Nederland is het maximale IQ overigens 145, in landen als Amerika worden ook IQ's gemeten van boven de 160. Dat komt niet doordat Amerikanen slimmer zijn, maar doordat de controlegroep groter is
(verder in reacties, maximaal aantal tekens bereikt) Bronnen:
- http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822(11)01267-X
- http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/
- http://gelukkighagelthetniet.blogspot.nl/2015/11/wat-is-dat-dan-hoogbegaafd-ii.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem van intelligentie is dat er geen heldere definitie voor bestaat. We zeggen wel eens: "IQ is datgene wat een IQ-test meet", omdat er geen objectieve standaard is waar we IQ-testen mee zouden kunnen valideren. In theorie zou een IQ-test je leervermogen moeten meten en is dat onafhankelijk van eventueel genoten onderwijs, maar dat is natuurlijk in de praktijk niet zo: er worden wel pogingen gedaan om IQ-testen zoveel mogelijk cultuurneutraal te maken, maar daarmee ZIJN ze dat nog niet. In theorie zou je intelligentie ook relatief stabiel moeten zijn. Dat wil zeggen dat je IQ je potentie is die je ook als klein kind al had, nog voordat dit meetbaar was met zo'n test. Alleen hersenschade - traumatisch of degeneratief - zou je IQ dan echt kunnen doen dalen. Ook dat is in de praktijk anders, want niet alleen kun je met oefenen in het soort opgaven dat een IQ-test gebruikt hoger gaan scoren en zijn er zaken waarmee je - zoals je terecht beschrijft - de ontwikkeling van je denkvermogen positief (of negatief) kunt beïnvloeden, maar ook zijn er allerlei redenen waarom iemand met een hogere intelligentie lager kan scoren op een test, ook wanneer die op een betrouwbare wijze is afgenomen (niet na 40 uur slaapdeprivatie, acht pinten bier of in een lawaaiige omgeving, om maar wat zaken te noemen). Iemand die depressief is, scoort vaak lager, iemand die perfectionistisch is kan soms fors lager scoren bij tijdsdruk (ik herinner me dat ik als kind met het leggen van blokpatronen de blokjes steeds nog even netjes recht legde, bijvoorbeeld) en faalangst is ook een bekende factor natuurlijk. En het kan zélfs zijn dat een test intelligentie niet oppikt omdat de test feitelijk te dom is voor iemand: een kind dat een afbeelding van een poedel ziet en "poedel" zegt, terwijl het antwoord volgens het model "hond" moest zijn, of iemand die een té letterlijk antwoord geeft op de vraag, kan daadwerkelijk punten mislopen voor een correct antwoord. Daarbij geldt voor bijvoorbeeld de WISC, een in Nederland veelgebruikte IQ-test voor kinderen en tieners, dat het vanwege de structuur van de test en de wijze waarop gescoord wordt, moeilijker is om een hogere score te halen als je tot de oudste doelgroep(en) van de test behoort dan wanneer je jonger bent. Met al die factoren kan dus iemand zomaar veel hoger of veel lager scoren dan een paar jaar geleden, zonder dat er echt iets is gewijzigd in dat wat wij ervaren als intelligentie. Dus wat IS intelligentie dan? Geen idee.
Het zou dus goed kunnen dat iedereen de potentie heeft genie te zijn. Kant geeft geen argumenten voor het feit dat slechts bepaalde mensen dit hebben. De enige dingen waar hij argumenten voor heeft zijn de feiten dat niet iedereen een genie is en dat het genie aangeboren moet zijn. Als we aannemen dat iedereen die de aangeboren genialiteit heeft, deze genialiteit nog moet ontwikkelen, nog moet leren hoe hij het gebruikt en hoe hij als genie kan handelen, is het mogelijk dat iedereen het genie, kunstenaar, kan worden. En dit idee wordt ondersteund door het feit dat alle genieën hebben moeten leren hoe ze hun genialiteit konden gebruiken, geen enkel genie kon vanaf zijn geboorte kunst maken.
(Lees meer...)
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
?Een filosoof uit de 18de eeuw quoten? Huidige wetenschap heeft toch zeker al wel een veel beter antwoord op dit vraagstuk. Zoals dat vanaf voor de geboorte al grote kans is dat iemand geen genie zal worden. Ongeacht wat er na de geboorte gebeurt. Het zou dus goed kunnen dat iedereen de potentie heeft genie te zijn. Komop zeg. Iemand met het syndroom van Down? Snap niet dat dat in zijn tijd niet al bekend was/bij hem was doorgekomen... . Misschien was toen nog niet bekend dat dit al voor de geboorte vast lag ofzo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fremar Een filosoof uit de 18de eeuw quoten? Op dit specifieke onderwerp? Kant kan je natuurlijk prima quoten, maar in deze is het vreemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je eerste zin klopt helemaal niet met de rest van het verhaal. Daar wordt al wel ingegaan op aangeboren genie. Het lijkt of de site knoeit met wat Kant heeft gezegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ondersteun de reactie van @MrTomaat, en zie geen reden om aan te nemen dat Kant de enige is die ons informatie kan bieden hierover.
Thecis
10 jaar geleden
@MrTomaat.
Het syndroom van Down wil niet zeggen dat iemand IQ-technisch achterlijk is. Meestal wel overigens, maar er zijn zelfs gevallen van mensen met Down die een bovengemiddeld IQ hebben en gewoon universitair afgestudeerd zijn. Het is wel zeldzaam, dat wel. @Fremar.
De definite van een genie zijn is IQ > 150 (als ik me niet vergis). In percentages is dat 99.957%
http://www.iqcomparisonsite.com/iqtable.aspx
Oftewel, niet iedereen kan een genie zijn, dat is weggelegd voor 1 op de 10.000 mensen (puur IQ technisch). Of het er dan ook daadwerkelijk uit komt, is een kwestie van omgeving. Dat is nog veel zeldzamer. En als het er al uit komt, moet het er nog zodanig uitkomen dat het een wereld-schokkende / wereldveranderlijke ervaring wordt, dat is nog zeldzamer. Einstein had al deze dingen mee. En kijk maar hoe vaak dit soort dingen naar voren komen, dat is erg zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@thecis Ik weet dat er een paar gevallen zijn met Down die veel verder komen dan de rest. Maar het aantal gevallen waarvan Down toch wel de beperking oplegt dat men veelal niet boven de 100 uitkomt daar doelde ik voornamelijk op. De persoon met een IQ van 70 zal dat echt niet hebben omdat er niet genoeg aandacht aan hem is besteed in de kleuterklas. Maar ik neem aan dat we daar hetzelfde in denken.
Iedereen heeft een basisvorm van intelligentie op meedere gebieden meegekregen, maar van nature zijn mensen verschillend in de mate waarin ze elke vorm bezitten. Het gaat er ook om wat je ermee doet.
Het vormen van intellect is afhankelijk van je natuurlijke aanleg, je opvoeding en het onderwijs dat je genoten hebt.

Alle vaardigheden die mensen bezitten moet je beschouwen als intelligentie en iedereen heeft de kans de eigen soort ervan te ontwikkelen. De een is bijv. al goed in talen, de ander juist in rekenen. Hoe meer je je interesseert voor iets of hoe leuk je het vindt, hoe beter je intelligentie op dat gebied wordt. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe meer er in het geheugen wordt opgenomen....je leert namelijk door steeds te herhalen...dán pas komt het in het permanente geheugen te staan en vergeet je het ook niet meer.

Het brein werkt als een computer. Alles wat in het geheugen staat, wordt doorgelinkt als in een netwerk. Hoe meer info erin staat en hoe vaker alles wordt doorgelinkt, hoe soepeler en sneller het netwerk loopt. Soms werkt het als een automatische piloot en kunnen je spieren een bepaald patroon in het geheugen hebben opgeslagen, waardoor je een ooit geleerd pianostuk al 'weet', als je het na lange tijd weer eens speelt en jouw vingers al automatisch naar de juiste toetsen gaan.

Mensen met een bepaalde autistische stoornis zijn vaak erg bedreven in hun gebied. Als kind worden ze vaak al als kleine professoren gezien omdat ze werkelijk alles weten op het gebied waarin hun interesse ligt. Helaas hebben ze meestal maar een ding waarvoor ze zich echt interesseren en komen ze tekort op andere gebieden. Zodra ze echter vele interesses hebben, weten ze van veel dingen heel veel. Ze zijn creatief in het denken en dat maakt iemand intelligent.
Van Einstein wordt ook beweerd dat hij autistisch moet zijn geweest, omdat hij geniaal op zijn gebied was. Al heel vroeg was hij geïnteresseert in techniek en lag zijn kennis al snel ook bij natuurkunde en wiskunde. Het is echter niet gezegd dat hij op andere gebieden ook bovengemiddeld intelligent was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing