Hoe kan het dat ik lastig door mijn neus kan ademen?

Al mijn hele leven kan ik heel lastig door mijn neus ademen, en ik adem dus ook altijd door mijn mond. Als ik wel door mijn neus adem piept mijn adem, en hoor je het goed.Tijdens het sporten heb ik er niet ontzettend veel last van, maar ik heb het idee dat ik sneller buiten adem ben dan anderen. Maar ik heb dit al mijn hele leven, dus eigenlijk is dit niet echt te vergelijken. Ik ben 14 jaar, dus misschien gaat het wel weg, maar dat weet ik echt niet. Weet iemand wat het kan zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt ervoor naar de dokter. Het is mogelijk dat de doorgang in je neus niet voldoende is. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Daarvoor zal de arts je neus moeten onderzoeken.

Het beste antwoord

Er kunnen diverse oorzaken zijn dat jij moeilijk door je neus kan ademen, bijvoorbeeld;
- een scheef tussenschotje
- opgezwollen neusslijmvlies (komt heel veel voor!)
- poliepen
- hyperventilatie (geeft soms het idee dat je moeilijk door je neus ademt)

Een kno arts kan er in veel gevallen snel iets aan doen. Vaak zijn medicijnen voldoende, maar soms besluit de arts een (poliklinische)operatie te doen.

Als je een longaandoening of een allergie hebt,dan heb je een grote kans dat je neusslijmvlies ook wat opgezwollen is. Ook zwangere vrouwen hebben hier vaak last van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjee

Andere antwoorden (1)

Misschien staat het tussenschot van je neus een beetje scheef. Of heb je poliepen in je neus. Er zijn diverse oorzaken mogelijk. Laat je huisarts ernaar kijken, en je eventueel doorverwijzen naar een KNO-arts.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of je hebt last van sinusitis (oftewel bijholteontsteking). Ook kan het zijn dat je allergisch bent. Als je hier al zolang last van hebt, wordt het hoog tijd dat je naar een huisarts gaat! Waarom zou je willen wachten tot het vanzelf overgaat? Hier zijn (huis)artsen nou voor. Er is bijna altijd iets aan te doen, meestal ook vrij gemakkelijk, dus je hoeft er niet tegenop te zien. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het een enorme opluchting is als je weer vrij kunt ademen!