Is het 's ochtends beter om éérst te sporten of éérst te ontbijten?

Toegevoegd na 12 minuten:
Een (koolhydraatrijk) ontbijt brengt je spijsvertering op gang, zodat je lichaam de rest van de dag optimaal energie verbrandt.
Maar zou je ontbijten, dan verbrand je toch het ontbijt, en niet de calorieënreserves?
En zou je niet ontbijten, dan is het weer aangeraden om pas na minimaal één uur na het sporten te eten, omdat het anders zinloos zou zijn.

Ik snap het niet meer.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het heeft te maken met energie. Na het ontbijten gaat je lichaam energie gebruiken om je eten te verteren. Je hebt dan dus minder energie om te sporten, want een deel van je energie wordt immers al gebruikt. Natuurlijk kun jij het beste naar je eigen lichaam luisteren en ontdekken wat je zelf het prettigste vindt. Als je eerst gaat ontbijten, vervolgens gaat douchen en aankleden, en daarna naar de sportschool gaat, is er voor je gaat sporten al wat tijd verstreken maar nogal altijd vrij weinig om je ontbijt al helemaal verwerkt te hebben. Persoonlijk zou ik zeggen: s`morgens je bed uit, even je gezicht opfrissen, trainingspak en trainingsschoenen aan, en een stukje gaan hardlopen in een park of zo. Daarna, bij thuiskomst douchen, omkleden en ontbijten. Het is in ieder geval zeker af te raden om vlak na het eten te gaan zwemmen in koud water. Een ontbijt zie ik liever eiwitrijk, zeker als je gaat sporten.

Als je wilt afvallen is het beter om eerst te sporten, anders maakt het volgens mij niet heel veel uit. Toegevoegd na 2 minuten: Hoewel de meningen nogal verdeeld zijn. Sommigen zeggen dat je beter niet op nuchtere maag kunt gaan sporten, omdat je dan spierweefsel gaat verbranden en je het ook minder lang kunt volhouden.

Aangezien de meningen erover verdeeld zijn, kun je het beste zelf een oordeel maken voor wat het beste voor je is. Je kunt het beide een keer proberen en kijken wat voor jou het prettigst voelt. Sowieso is het nooit goed om direct na veel te hebben gegeten, te gaan sporten. Hier kan het beste zo'n 2 tot 3 uur tussen zitten. Omdat ik het zelf heel onprettig vind om op een nuchtere maag te gaan sporten, eet ik (als ik 's ochtends ga) voor vertrek een klein beetje. Bijvoorbeeld een paar happen yoghurt of een Evergreen. Zodra ik terug ben kan ik dan echt gaan ontbijten.

Wat is je doelstelling? aangezien ik hier nu geen antwoord op kan krijgen, vul ik die zelf wel in. Eens kijken je bent een jonge meid. oke jij wilt dus afvallen. Komt ie; niet eten, cardio op een nuchtere maag. Groet

Eerst ontbijten is beter omdat je dan al wat brandstof hebt voor de dag. Mocht je willen afvallen neem dan een koolhydraat-arm ontbijt. Je lichaam verbrand namelijk eerst de voorraad aan koolhydraten voordat het overgaat op vet. Dit omdat koolhydraten snellere energie leveren dan vet. Naast dit feit zit er ook creatine in je lichaam. Creatine is in principe ook energie en daarbij ook de snelste. Je lichaam gebruikt het echter alleen wanneer je iets op maximale kracht doet, zoals sprinten e.d.

Bronnen:
Mijn hersenen :-D

Sporten op een nuchtere maag is niet handig. Het duurt even voor je je reserves aanboort, en dat doe je meestal in rust, niet tijdens de sport. Dus afhankelijk welke je oefening gaat doen, je bent er snel doorheen. Meteen na het eten gaan sporten is ook niet handig. Je maagdarmstelsel begint aan de vertering en schreeuwt dus om bloedtoeveoer om alle voedingsstoffen op te nemen. Als je begint te sporten wordt die bloedtoeveoer verminderd en wordt je dus misselijk of gaat zelfs overgeven. Conclusie: Licht ontbijten, na half uurtje gaan sporten, uitrusten en dan na 10 minuten weer bijeten. Blijft natuurlijk ook een beetje de vraag wat voor sport je doet. Duursporten zoals 50 km schaatsen of 100 km racefietsen is een ander verhaal dan intensieve energie uitbarstingen zoals 100 situps te doen of 25 kg tillen. Google maar op training en duursport en je krijgt hele schema's. Succes!

Eerst een banaan, dan sporten, daarna een uur wachten en licht ontbijten. Maar dit kan als je niet als een idioot, drie uur achter elkaar gaat sporten en knock out gaat natuurlijk. Als je echt intensief gaat sporten, dan eerst een licht ontbijt, een uur wachten en dan sporten.

De grootste fout die je kunt maken is niet te ontbijten voor het sporten. als je gaat hardlopen of anders sporten, ben je veel te snel moe als je brandstoftank ( maag) leeg is. Energie krijg je door te eten. Een lichte maaltijd op basis van complexe ( volkoren granen) en simpele koolhydraten ( fruit) vormt de basis voor gezond sporten in de morgen. Afhankelijk van hoe lang je sport of loopt, moet je je tank blijven bijvullen om om op hetzelfde niveau te kunnen doorsporten. Begrijp me goed, je hoeft je niet vol te stoppen uit angst dat je tank leeg raakt, want beweging maakt dat je eten langer in je lichaam voelbaar blijft. De truc is om vaker kleine hoeveelheden te eten. Eet bijv. 1 banaan en 2 volkoren boterhammen met pindakaas en 1 kopje thee, voor je je hardloopschoenen aantrekt. Meer niet. Doe dit minstens 1 uur van te voren, zodat je lichaam de tijd heeft dit te verwerken. Deze maaltijd zorgt ook voor glucose voor je hersenen. Men denkt wel dat de spieren gevoed moeten worden, maar gek genoeg zijn je hersenen veel belangrijker. Door te weinig glucose zal je brein het seintje geven dat het moe is en niet meer kan. Zonder glucose zijn je hersenen al snel uitgewerkt en daarmee je lichaam. Hersenen kunnen geen voedsel opslaan, spieren wel. Als je wat langer en minder intensief gaat lopen,kun je wel iets meer eten, omdat je lichaam op laag tempo beter verteerd.Als je alleen kort gaat sprinten is een smoothie al genoeg of een vloeibare maaltijd. De banaan en de 2 boterhammen zijn genoeg voor een hardloopsessie van 1 uur of langer. Een glas verse jus d`orange ( suiker voor je hersenen) en een bordje havermout voldoet ook. Muesli met een beetje yoghurt en een beetje fruit kan ook maar let wel goed op welke muesli, sommige bevatten veel slechte suikers. Teveel suiker zorgt er weer voor dat je bloedsuikerspiegel in elkaar stort. Ga je veel langer lopen, zorg dat dat je genoeg gedroogd fruit, energierepen,sportdrankjes en andere simpele koolhydraten bij je hebt om te zorgen dat je een constante energie toevoer hebt. Afhankelijk hoe lang je gaat lopen kan je een extra boterham pindakaas, wat bananen, boterham met honing en een trosje druiven. Drink vooral voldoende water en bij langere duur een sportdrankje als je veel zweet. Dit helpt je zout weer aan te vullen.

eerst sporten. dan lekker een douche pakken. een uur wachten met eten? ik deed dat nooit tijdens mijn hardloopperiode, heerlijk na de douche een licht ontbijtje nuttigen. de rest van de dag maak je optimaal gebruik van je 's ochtends geleverde prestatie. bouw je training rustig op. veel succes, en calorie verbranding! Toegevoegd na 2 minuten: wél dronk ik vooraf altijd een zelfgeperst sapje van grapefruit, sinaasappel en een lepeltje honing met warm water.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100