Zijn er voordelen om ouder te worden?

Mensen zien er vaak tegenop om ouder te worden.
Ik heb soms nú al de neiging om mijn hakken in het zand te zetten en altijd jong te blijven.

Zijn er ook voordelen en redenen waarom het zo erg niet hoeft te zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nou weet ik even niet wat je bedoelt..ouder worden of oud worden..Dit zijn 2 verschillende dingen he..Waar de andere antwoorden over gaan is het oud zijn... Ik heb even gechecked en zie dat het allemaal mensen zijn die redelijk jong zijn nog... Ik ben nu 50... heb er dus wat jaartjes op zitten en kan een beetje meepraten over hoe het is om ouder te worden..; FANTASTISCH!!! Er valt zo veel op zijn plek, er wordt zoveel duidelijk. Je leert jezelf beter kennen wat een boel onrust wegneemt, Je kunt nog steeds bereveel pret hebben en dat zonder dat je moet jagen en in de smaak moet vallen bij anderen...Je wordt kalmer, maar dat is inwendig....je bent minder snel uit balans en je weet beter om te gaan met heftige situaties. Om maar eens wat te noemen. er valt vast nog meer positiefs te zeggen erover. Wat betreft de overgang voor de dames onder ons...Van mij eens even een ander geluid dan meestal gehoord wordt; Ook helemaal gaaf.. Geen opvliegers, geen moodswings, geen menstruatie met bijbehorende PMS en hoofdpijnen.. Wauw wat een zegen..levenslang ben ik steenkoud geweest.... nu niet meer ik ben gewoon lekker warm..heerlijk toch..wat wil een mens nog meer!!! Nee hoor, niks ergs aan het ouder worden!!! Toegevoegd na 2 minuten: Toen ik dit schreef waren er nog maar 2 reacties..vandaar dat ik zeg dat er alleen nog geantwoord is door redelijk jonge mensen... dat is dus inmiddels niet meer waar!! Gaaf hoor al die leuke geluiden over het ouder worden!!!!

ik vind het heerlijk nu ik 45 ben, ik zou echt geen 20 meer willen zijn. maar ja 80 is misschien een ander verhaal;) Toegevoegd na 6 minuten: oh ja ik vergat te vermelden wat dan de voordelen zijn. Je hebt meer innerlijke rust. Als het goed is heb je veel geleerd van de dingen die je hebt meegemaakt en kun je weer doorgeven aan anderen. Je bent veel meer in balans. Ik vind het echt heerlijk!

Probeer het maar eens... Je wordt niet alleen ouder gelukkig, maar ook wijzer (als je tenminste om je heen kijkt). En je kunt beter afstand nemen van dingen...je wordt wat laconieker....hoeft niet meer zonodig te 'presteren', mooi te zijn, of 'uit te blinken'. vaak weet je ook beter wat je belangrijk vindt in het leven... en heb je ook al dingen bereikt in die richting. Tja, en verder kun je er weinig tegen doen...het gebeurt gewoon... en heus ... het valt wel mee... je blijft altijd vanuit je eigen leeftijd kijken naar anderen... je voelt je dus niet oud (alleen als je niet gezond bent, maar dat kan ook als je jong bent gebeuren).

Het spreekwoord zegt: Je bent zo oud als je je voelt. Ik zie dat in mijn omgeving regelmatig. Vrouwen van halverwege de 50 die met een 'oma-pakje' (zo'n synthetisch bij elkaar passende top en rok in vormeloos model en vooral niet te opvallende kleuren) rondlopen, en roepen dat het allemaal toch wat minder gaat worden. Daarentegen kom ik ook vrouwen tegen van over de 70 jaar, die in de tuin werken, op de fiets om boodschappen gaan en van de zeven avonden in de week er toch zeker 1 of 2 de hort op zijn. Ik hoop later toch bij de tweede groep te horen... :-) Ik denk dat, als je plezier in het leven houdt, het niet erg is om ouder te worden. Ik zou zelf geen 20 meer willen zijn! Natuurlijk takel je af met de jaren, je loopt niet zo hard meer, en je wordt minder lenig. Maar gelukkig is er in heel veel sporten de mogelijkheid om in de veteranenklasse mee te doen. (ik ben zelf 44 trouwens) :-)

Er zijn zeker voordelen om ouder te worden, je wordt bijvoorbeeld rijper en rustiger, en je kennis is door de jaren heen behoorlijk vermeerderd. De nadelen van het ouder worden zijn er ook. Je lichaam wil niet altijd meer meewerken, en je voelt je gevangen in je ouder wordende lichaam. Eenzaamheid is ook een nadelige factor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100