Zijn er voordelen om ouder te worden?

Mensen zien er vaak tegenop om ouder te worden.
Ik heb soms nú al de neiging om mijn hakken in het zand te zetten en altijd jong te blijven.

Zijn er ook voordelen en redenen waarom het zo erg niet hoeft te zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (19)

Er zijn geen voordelen aan ouder worden!
Je gaat alleen maar aftakelen, grijs worden, rimpels krijgen, dementeren...en als je pech hebt slijt je de oude dagen achter de geraniums en schuifel je met je rollator naar de eetzaal..waar je dan tussen de kwijlende andere oudjes zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja gezellig he;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach Kwebbelke toch, mag ik eens langsgesjeesd komen met m'n rollator met warpaandrijving als ik 80 ben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach Kwebbel. Ook jij ontkomt niet aan de tand des tijds. Iedere leeftijd heeft zijn charme. Ben nu 60 en een half jaar met pensioen en geniet iedere dag nog van het leven. Het is voor mij één grote vakantie!
Maar wij mannen hebben kennelijk een voordeel t.o.v. vrouwen: Naarmate wij ouder worden worden wij knapper.
;-)) Geniet gewoon van iedere dag die je nog hopenlijk in gezondheid mag leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel..lijkt me gezellig;-) @TegenXinnig..dat genieten doe ik wel hoor!
Maak je maar geen zorgen;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat was de vraag ook alweer? lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik niet meer;-)
Zie je..het begint al bij mij!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft ook voordelen: Je kan je eigen paaseieren verstoppen,
Je maakt iedere dag nieuwe vrienden,
Je gaat iedere dag met een andere vrouw/man naar bed,
Je kan je de voornaam van Altzheimer niet herinneren,
Je kan je eigen paaseieren verstoppen, etc...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja...nog even en het word leuk dat ouder worden;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen de tijd dat wij oud zijn mogen we ook zelf kiezen wat er aan geestverruimende middelen in onze infuusslang gaat, tralalaaa!
Trouwens: wij vrouwen worden ook knapper hoor, alleen zien die kerels dat maar niet in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de minnetjes niet, volgens mij constateer je alleen wat je om je heen ziet, en als je inderdaad pech hebt kom je tegen de tijd ook achter de geraniums te zitten, ik zie jou antwoord als een soort reminder dat ik me best moet doen om een goede toekomst op te bouwen zodat ik gewoon iemand in huis kan halen om mijn billen te wassen tegen de tijd dat ik dat zelf niet meer kan! Maar misschien zijn de minners wel mensen die er naar uitkijken om achter de geraniums te zitten en dit absoluut niet als negatief zien, kan natuurlijk ook. In ieder geval bedankt, en van mij gewoon een +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnxxx Robin!
Je hoeft niet meer te werken, en krijgt aow
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je "krijgt"niets,alleen maar ongemakken.
Maar voor het zover is, zoals Kwebbel zegt, zijn er nog een heleboel jaren, waarin je met alle ervaring, stevig in je schoenen staand, kunt genieten van het leven.(van alle aspecten!).
En dan zijn er nog veel mensen die nooit achter die rollator lopen kwijlen, maar gezellig 80, 90 of 100 worden.

In ieder geval: accepteer de leeftijd die je hebt, ga niet krampachtig jong lopen doen, want niets doet je er zo oud uitzien als dat!

En uiteindelijk gaan we allemaal dood, dat houd je niet tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mooi antwoord Inekevl. +1
Maar ik herken die angst wel om ouder te worden. Tegelijkertijd kan ik er in berusten dat we nu eenmaal gaan. Dit is nl. bij je geboorte al bepaald. En als je rond de 40 bent, zul je moeten beseffen/accepteren dat je de meeste piepers al gegeten hebt.
Wijsheid komt met de jaren. Je zou kunnen stellen dat wijzer worden een voordeel is. Maar ik denk nu soms al: wist ik dat maar niet...
Aan de andere kant: wat is er leuker dan je wijsheid delen met 'jongeren' die nog veel moeten leren?

Misschien vind je meer rust als je ouder bent, omdat je minder afhankelijk wordt van wat anderen van je vinden?

Het lijkt mij best leuk om kleinkinderen te hebben. Niet dat ouder worden garantie biedt op kleinkinderen, maar op je 14de wordt je sowieso geen opa of oma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is heb je zoveel levenservaring opgedaan, dat je steviger in je schoenen staat. Dingen zijn minder dreigend en je kunt beter relativeren.

Je kunt genieten van dingen waar je vroeger aan voorbijliep omdat de tijd je ontbrak of omdat je nog niet geleerd had ze naar waarde te schatten.

Je hebt weliswaar minder energie, dat wil zeggen, je energie is sneller op en je hebt meer tijd nodig om vermoeidheid te boven te komen, maar eigenlijk is dat niet zo erg als het lijkt.

Ik geniet van het ouder worden en het feit dat ik soms een rustpunt kan zijn voor de jachtende jongere.
Ivana
13 jaar geleden
Nou weet ik even niet wat je bedoelt..ouder worden of oud worden..Dit zijn 2 verschillende dingen he..Waar de andere antwoorden over gaan is het oud zijn...
Ik heb even gechecked en zie dat het allemaal mensen zijn die redelijk jong zijn nog...
Ik ben nu 50... heb er dus wat jaartjes op zitten en kan een beetje meepraten over hoe het is om ouder te worden..;
FANTASTISCH!!!

Er valt zo veel op zijn plek, er wordt zoveel duidelijk. Je leert jezelf beter kennen wat een boel onrust wegneemt, Je kunt nog steeds bereveel pret hebben en dat zonder dat je moet jagen en in de smaak moet vallen bij anderen...Je wordt kalmer, maar dat is inwendig....je bent minder snel uit balans en je weet beter om te gaan met heftige situaties.
Om maar eens wat te noemen. er valt vast nog meer positiefs te zeggen erover.

Wat betreft de overgang voor de dames onder ons...Van mij eens even een ander geluid dan meestal gehoord wordt; Ook helemaal gaaf.. Geen opvliegers, geen moodswings, geen menstruatie met bijbehorende PMS en hoofdpijnen.. Wauw wat een zegen..levenslang ben ik steenkoud geweest.... nu niet meer ik ben gewoon lekker warm..heerlijk toch..wat wil een mens nog meer!!!

Nee hoor, niks ergs aan het ouder worden!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Toen ik dit schreef waren er nog maar 2 reacties..vandaar dat ik zeg dat er alleen nog geantwoord is door redelijk jonge mensen... dat is dus inmiddels niet meer waar!!

Gaaf hoor al die leuke geluiden over het ouder worden!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordelen:
Je leert jezelf steeds beter kennen
Je vindt manieren om je te omringen met mensen die jij leuk en belangrijk vindt
Je kinderen gaan steeds meer op eigen benen staan (als je geluk hebt) dus je krijgt langzaamaan steeds meer bewegingsvrijheid
Financieel wordt het steeds makkelijker (als je geluk hebt)
Je hoeft niet meer jong, snel en wild te zijn, dat kun je achter je laten.
Je kunt steeds meer je eigen keuzes gaan maken
Dingen waar je vroeger onzeker of bang van was heb je al vaker gedaan en zijn dus minder eng

Het is helemaal niet erg om ouder te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/voordelen-ouder.51967
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al jouw goede en opwindende jaren hebt gehad, dan ben je vanzelf oud. Waarschijnlijk heb je dan zoveel meegemaakt, dat het allemaal niet meer hoeft. Een paar jaar later zie je met vreugde Magere Hein tegemoet.
Lichamelijk hoef je dan heus nog niet afgetakeld te zijn. Dat is alleen voor mensen die de dood vrezen.
Ik ben nu 69, niet krakend en kwijlend, ik lees nog veel opwindende boeken die mij de ogen openen.
ik heb meer geld dan ik kan opmaken en ik heb overal voor korte of langere tijd gewoond. Op een gegeven moment is het genoeg en wil je wel gaan. Voltooid Leven noemen ze dit tegenwoordig. Ik zie dat moment met rasse schreden naderen.

Ik heb maar een schrikbeeld: dat ze een middel uitvinden waarmee je 120 wordt en wat ik - min of meer onder druk - inneem. Verder is ouder worden leuk, totdat je niet meer mag werken. Dan begint de doelloosheid toe te slaan: j mag/kan niet meer eten, seksen, drinken, blowen, rocken, vloeken en masturberen. Waar leef je dan nog voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jahoor! Je mag fijn tot en met 67 jaar van de geraniums vandaan blijven. Vanaf dan wordt je de trotse eigenaar van een welverdiende pas 67. Mocht je ervoor kiezen om te verhuizen naar bejaarden(afvoer)tehuis, dan ga je iets terugdoen voor het feit dat er rekening moet worden gehouden voor luxe huisvesting TBS'rs en onze sociale "welvaart". Kortom, inleveren die pensioenopbouw. Wàt...je hebt zoveel gewerkt dat je geld hebt kunnen sparen voor de oude dag? Hier ermee: wij gaan zorgen voor jou! Gniffel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een bepaalde leeftijd heb je een heel groot voordeel : je menstureerd niet meer .. het ongemak elke keer weer en je hebt geen voorbehoedsmiddelen meer nodig..jippie de vlag kan dus uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het heerlijk nu ik 45 ben, ik zou echt geen 20 meer willen zijn. maar ja 80 is misschien een ander verhaal;)

Toegevoegd na 6 minuten:
oh ja ik vergat te vermelden wat dan de voordelen zijn.
Je hebt meer innerlijke rust.
Als het goed is heb je veel geleerd van de dingen die je hebt meegemaakt en kun je weer doorgeven aan anderen.
Je bent veel meer in balans.
Ik vind het echt heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Morgen, de 27e hoop ik 75 jaar te worden,dus ik heb het idee,dat ik hierin "best wel" een woordje mee mag spreken.
Ja, er zijn voordelen,je hoeft b.v niet meer te wereken,hoewel dat niet voor iedereen een voordeel is.
Je bent de hele dag thuis,wat ook weer in sommige gevallen voor je partner niet zo prettig is,want je wordt als partner constant op je vingers gekeken en ongevraagd advies gegeven.
Maar het grootste NIET voordeel is het aftakelen,wat je onherroepelijk gaat doen als je ouder wordt.
Ik zal je hier niet gaan vervelen met alle kwalen en kwaaltje die ik heb gehad en nog heb!
Maar al met al ben ik blij,dat ik er nog ben en nog min of meer functioneer!
Wat me overigens wel verbaasd, is dat ik mensen tussen de 40 en 50 hier antweoord op zie geven,die zich zelf al als "oud"of in ieder geval als een oudere beschouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het maar eens... Je wordt niet alleen ouder gelukkig, maar ook wijzer (als je tenminste om je heen kijkt). En je kunt beter afstand nemen van dingen...je wordt wat laconieker....hoeft niet meer zonodig te 'presteren', mooi te zijn, of 'uit te blinken'. vaak weet je ook beter wat je belangrijk vindt in het leven... en heb je ook al dingen bereikt in die richting.

Tja, en verder kun je er weinig tegen doen...het gebeurt gewoon... en heus ... het valt wel mee... je blijft altijd vanuit je eigen leeftijd kijken naar anderen... je voelt je dus niet oud (alleen als je niet gezond bent, maar dat kan ook als je jong bent gebeuren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hoeft niet meer te eten wat de pot schaft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spreekwoord zegt: Je bent zo oud als je je voelt. Ik zie dat in mijn omgeving regelmatig. Vrouwen van halverwege de 50 die met een 'oma-pakje' (zo'n synthetisch bij elkaar passende top en rok in vormeloos model en vooral niet te opvallende kleuren) rondlopen, en roepen dat het allemaal toch wat minder gaat worden.
Daarentegen kom ik ook vrouwen tegen van over de 70 jaar, die in de tuin werken, op de fiets om boodschappen gaan en van de zeven avonden in de week er toch zeker 1 of 2 de hort op zijn.
Ik hoop later toch bij de tweede groep te horen... :-)
Ik denk dat, als je plezier in het leven houdt, het niet erg is om ouder te worden. Ik zou zelf geen 20 meer willen zijn!
Natuurlijk takel je af met de jaren, je loopt niet zo hard meer, en je wordt minder lenig. Maar gelukkig is er in heel veel sporten de mogelijkheid om in de veteranenklasse mee te doen.
(ik ben zelf 44 trouwens) :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zeker voordelen om ouder te worden, je wordt bijvoorbeeld rijper en rustiger, en je kennis is door de jaren heen behoorlijk vermeerderd.
De nadelen van het ouder worden zijn er ook. Je lichaam wil niet altijd meer meewerken, en je voelt je gevangen in je ouder wordende lichaam.
Eenzaamheid is ook een nadelige factor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt alles heel goed relativeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordeel is je levenservaring. Aan het woord verniewing heb je een broertje dood. Het wordt begonnen en dan stopt het opeens.