ik ben rechtshandig kan ik ook linkshandig schtijven en hoeveel tijd gaat er over heen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het valt aan te leren. Ik moes toen ik mijn rechter arm brak (7 jaar) speciale therapie volgen om de dagelijkse dingen waar onder ook schrijven te peren met links. Dit duurde ongeveer een maandje voor dat het ongeveer op het zelfde niveau zal als rechts

Toegevoegd na 1 minuut:
Peren is leren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja, iedereen kan eigenlijk wel met zijn zwakke hand leren schrijven, echter bij de meeste mensen wordt het schrift nooit zo mooi en vloeiend als bij de sterke hand.

de grootste stappen maak je de eerste uren al, daarna vind de fine tuning plaats.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Ja, dan kun je ook linkshandig leren schrijven maar (in de regel veel) minder goed dan je het met rechts kan.
Hoeveel tijd het duurt om te leren? Werkelijk geen idee.

Lang geleden had ik een buurvrouw. Die was linkshandig en deed (dus) alles links. Maar op haar school MOEST men in die tijd rechtshandig leren schrijven. En dat kon ze dus ook.

Het 'onhandige' bij linkshandig schrijven is, dat je steeds met je hand door je zojuist geschreven werk zit. Dat geeft vlekken bij het schrijven met een vulpen. Of je moet je hand in een 'onnatuurlijke' houding houden bij het schrijven.

Rechtshandigen leren (als ze schuin leren schrijven) de letters te maken 'naar rechts gericht'. Dus stokken en lussen van letters van linksonder naar rechtsboven. En linkshandigen met de diagonalen van linksboven naar rechtsonder. In het begin is een richtingkaart wel handig (een blad dat je onder je schrijfblad legt met diagonale lijnen erop).

"Schrijven wordt alleen aangeleerd met de voorkeurshand. De andere hand leert dit niet en kan dan ook nauwelijks schrijven. Toch is gebleken dat mensen die hun voorkeurshand ineens niet meer kunnen gebruiken, redelijk tot vrij goed met de andere hand kunnen leren schrijven, ook al bereiken ze niet het niveau van de voorkeurshand."
Citaat van bron.
Computoon
11 jaar geleden
Voor veruit de meeste mensen is het wel te leren. Dat kost tijd: in de eerste plaats is je fijne motoriek links sowieso minder ontwikkeld, heb je waarschijnlijk minder fijne spiercontrole, en in de tweede plaats heb je met links nog nooit schrijfoefeningen gedaan.

Weet je nog hoe je op school leerde schrijven, en hoe lastig het was om mooie en nette letters te produceren, ook al wist je heus wel hoe die letters móesten worden? Dat zou je ook met links moeten leren, terwijl je links al een achterstand hebt omdat je die motoriek minder ontwikkeld hebt én je het automatisme hebt ontwikkeld om rechts te schrijven. Dat automatisme kan tegen je werken: in de eerste plaats zul je waarschijnlijk heel snel toch de pen in je rechterhand nemen om even iets op te schrijven. Als je je rechterhand niet kúnt gebruiken, leer je sneller. Maar ook dan zul je merken dat je bijvoorbeeld af en toe in spiegelbeeld schrijft, omdat je de beweging van rechts kopieert met links.

Je handschrift links zal er langere tijd nog erg kinderlijk uitzien, en je zult links veel trager schrijven dan rechts. Hoe lang daar overheen gaat, verschilt per persoon, maar heeft vooral ook te maken met hoeveel je schrijft links. Ik heb zelf zo'n anderhalf jaar mijn rechterhand niet kunnen gebruiken, en na een paar maanden kun je links echt wel aardig schrijven hoor. Ik heb alleen links ook een beperkt bruikbare hand, dus heb nooit echt lang achter elkaar (kunnen) schrijven. Als je dit wél kunt, kun je volgens mij na een week of drie (bijna) dagelijks flink oefenen, redelijk links schrijven (ooit voor de gein geprobeerd als tiener). Wel trager, en het blijft er dus uitzien als een kinderhandschrift.

Maar leren kun je heel veel. Het menselijk lichaam is in staat te compenseren voor het verlies aan functies. Als je dus (de functie van) je rechterhand verliest, neemt vanzelf de controle over de fijne motoriek links toe naarmate je meer met je linkerhand gaat doen. En als je je beide armen niet kunt gebruiken, zul je merken dat je met je voeten verrekte handig wordt in bijvoorbeeld het oprapen van dingen van de grond. Hoe jonger iemand te maken krijgt met dergelijke beperkingen, hoe beter de compensatie door andere extremiteiten (en ook de mond, romp, etc.). Er valt dus veel te leren: dit kan zijn uit noodzaak, maar als je jezelf er toe zet en veel oefent, is het zeker ook mogelijk om een heel eind te komen.