Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik achter mijn echte BMI komen? (dus met vetpercentage en al)

Op mijn diagnose lijstje staat er bij AS III obesitas. Ik ben dikker dan normaal, dat heb ik door, maar of ik nou echt obesitas heb weet ik niet. Ik ben 17 jaar, 158 cm en 92 kilo. Klinkt inderdaad zonder twijfel als obesitas. Maar een meisje uit mijn behandelgroep die is ook 17 jaar, 160 en ook 92 kilo, maar zij ziet er vele male steviger uit als ik doe (niet dat het verkeerd is hoor). Ik train ook best wel intensief. 2x kickboksen (per sessie 1 uur), dansen (1,5 uur) en 10x fietsen voor school (1x is een uur, dus 10 uur). Ook als je op mijn buik drukt voel je wel iets vet, maar daarna ook keiharde spieren zonder dat ik ze aanspan. Ook als ik naar beneden kijk zie ik mijn buik niet eens want mijn borsten zitten er voor terwijl ik cup C heb wat dus best nog wel meevalt. Dus mijn vraag is: hoe kan ik achter mijn werkelijke BMI komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
BMI neemt je vetpercentage niet mee. Dit is simpelweg het aantal kilo's per vierkante meter: Kg/m^2 Dus in jou geval 92/1.58^2=36,9 Aan de hand daarvan zou je zeker onder obesitas vallen. Een diëtist kan je vetpercentage meten en meer vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je BMI is 36,9 zoals Sebas86 uitgerekend heeft.
Dit is je " enige echte" BMI. Er bestaat geen onecht BMI. Je behandelaar heeft je dus terecht "obesitas " in je diagnoselijst geplaatst. Blijkbaar heb je daar moeite mee.
Je vind jezelf minder dik dan iemand die je kent. Dan heb je mogelijk een andere vetverdeling. Je BMI verandert niet wanneer anderen dikker lijken.
Ritsuka
10 jaar geleden
BMI is body mass index, dat zegt niks over gezondheid. Vetpercentage meting is iets anders.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Met je BMI een obesitas diagnose stellen vind ik niet helemaal correct. Waarom niet? Omdat je met je BMI niet kijk naar het vetpercentage, terwijl obesitas daar wel over gaat. Je echte BMI is dus 36,9. Maar dat betekent niet direct dat je vetpercentage ook zo hoog is dat je obesitas hebt. Ik ken mensen die met een BMI van 30 een sixpack hebben (dus absoluut geen overgewicht in de zin van hoog vetpercentage).
Daarom kun je het beste je vetpercentage opmeten, dat kun je doen met een huidplooimeting. Die is vrij precies en goedkoop, hoe je dat precies doet kun je wel op youtube vinden. Als die boven de 25% komt, dan zou je kunnen zeggen dat je hoge vetpercentage voor gezondheidsrisico's kan zorgen (KAN, hoeft niet, ieder persoon is anders).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De definitie van obesitas is een BMI boven de 30.
In dit geval is het 36. Dus is er medisch sprake van obesitas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Per individu is dat niet zo te zeggen een bodybuilder kan een ontzettend hoge BMI hebben, maar verder weinig vet hebben. Daarvoor is BMI eigenlijk een slechte meetgraadbom iets over een individu te zeggen. Het is meer voor statistiek, waarbij je mensen makkelijk in groepen kan plaatsen en op basis daarvan verbanden kan leggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ bmi alleen zegt inderdaad niks.
http://jamesdawsonmartin.com/blog/doctors-bmi-test-officially-denounced/
Vooral voor het 1e plaatje wat verdere uitleg overbodig maakt.
tinus1969
10 jaar geleden
Los van diverse nuances mbt BMI en grenswaardes: 36,9 is ruim boven de norm. Ook als dat allemaal spieren zijn, lijkt het me ongezond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erna55, de definitie van obesitas is niet een BMI boven de 30. Een bodybuilder met een BMI van boven de 30 wordt niet als obees beschouwd. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Queteletindex).
Bij de definitie van obesitas hoort ook het woord lichaamsvet. (http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/: Overweight and obesity are defined as abnormal or excessive fat accumulation that may impair health.)
Dus wat je zegt klopt niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theoretisch is het mogelijk dat de vraagsteller tot de uitzonderingen hoort, mensen met weinig vet en een hoog lichaamsgewicht.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing