Is een diepvrieszakje met ritssluiting hittebestendig?

Heb een YouTube filmpje gezien waarbij een ei gekookt wordt op originele manier, in een duepvrieszakje met ritssluiting. Vraag me dus af of dit niet schadelijk voor de gezondheid is i.v.m. plastic dat verwarmd wordt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Je stelt 2 vragen:
1) Is het zakje hittebestendig ?
2) Ontstaan er schadelijke stoffen.

Ik neem aan dat je bedoeld dat het zakje verwarmd wordt op open vuur. Vergelijkbaar met deze fles water (zelfde principe, maar dan zonder ei) zoals in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=mRBOzrrh064

1) nee, het zakje zelf is niet hittebestendig. Water wordt niet warmer dan 100 graden. Het plastic staat in contact met het water en wordt dus ook niet warmer dan 100 graden. Het deel wat niet in contact staat zal ook snel smelten. Lucht in het zakje moet dus ook voorkomen worden.

2) ik heb het zelf met de scouting vaker gedaan. (We hebben zelfs eens een ei gebakken op een papiertje). Men zegt dat het niet schadelijk is. Het is een overlevingstechniek, en een beetje vervuiling is te verkiezen boven volledig uithongeren, of ongekookt water uit een bron.

Toch... in het water met het ei dreven allemaal donker zwarte deeltjes. Het ei smaakte ook naar plastic. Echt gezond was het volgens mij niet.

Andere antwoorden (2)

Om het moment dat het plastic smelt of van vorm veranderd of zachter wordt dan komt er waarschijnlijk schadelijke stoffen vrij. Als de schil nog om het ei zit dat gaan die schadelijke stoffen in de schil zitten. En in het algemeen eet je de schil niet op.

Alles hangt af hoe het ei gekookt wordt als het in water is dan snap ik niet wat het diepvrieszakje nodig is. En in de magnetron wordt alleen het water verwarmd.

Wel is bij koken de temperatuur 100 graden. Want koken is het omzetten van vloeistof (meestal water) in gas en water kookt bij 100 graden.

In een discussie over soort gelijk onderwerp werd de conclusie getrokken dat het niet schadelijk was.
De conclusie was ook al wordt het zachter, de diepvrieszakjes zijn gemaakt voor voedingswaren en daarom moet het veilig zijn voor alle mogelijk handelingen die je doet wat je normaal gesproken doet met voeding. Dus inclusief koken van vlees 10 uur lang op 90 graden. En dat is vergelijkbaar met het koken van een ei 10 minuten op 100 graden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Alles hangt af hoe het ei gekookt wordt als het in water is dan snap ik niet wat het diepvrieszakje nodig is. Ik vermoed dat het zakje, met het ei daarin, op open vuur verwarmd wordt. Dat kan namelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook in de link gaat het erover dat je eerst wil weten om welke soort plastic het gaat. Een mogelijke reden om het (zonder schaal) in een zakje en dan in water te koken is de vorm. Over vlees:
http://blog.khymos.org/2007/01/21/perfect-steak-with-diy-sous-vide-cooking/
Niet doen! Al zou een diepvrieszakje hittebestendig zijn dan toch niet verhitten omdat de meeste plastic producten zoals zakjes, drinkbekers/flessen en magnetronschaaltjes PCB bevatten. PCB is een giftige stof die zeker bij verhitting vrijkomt en je echt niet binnen wilt krijgen. Daarom ook flesjes met bronwater etc. niet langer dan 1 dag gebruiken. Er zijn al landen waar PCB in artikelen verboden is. Er zijn ook in Nederland al artikelen zonder die stof te koop. Staat erbij als het PCB-Free is.