Als iemand verbrand, waarom word hij/zij dan rood en niet zwart?

Als je een menselijk lichaam vergelijkt met gewoon vlees: zou je zeggen dat het rood is en bij warmte bruin. Bij teveel warmte verbrand het en word het zwart.

Maar bij mensen is dat heel anders,
als je verbrand dan word je huid rood.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Omdat de temperatuur daar niet heet genoeg voor is. Verbranden doe je ook niet zozeer door de hitte zelf alswel door de UV-straling. De cellen beschadigen, en dat voel je. Au.
Maar vlees 'verbranden' we niet met UV, en ook niet bij temperaturen onder de 30, 40 graden. Als jij je arm een half uurtje op de barbecue of in de koekenpan zou leggen, echt waar, dan zou die ook pik- en pikzwart worden. Ik raad je echter niet aan het te proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zwart wordt het van de kool(stof). Als je echt goed verbrandt, verkoolt je lichaam, en wordt het zwart.
Rood worden is een reactie van de huid, en de eerste tekenen van een relatief lichte verbranding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbranden door de zon is meestal een eerstegraads verbranding (heel soms tweedegraads).
Kenmerken eerstegraads verbranding: de brandwonden zijn rood, licht gezwollen en pijnlijk.
Kenmerken tweedegraads verbranding: ook rood, licht gezwollen en pijnlijk. Het verschil met de eerstegraads verbranding is dat er zich nu ook blaren hebben gevormd.

Als het vlees ECHT verbrand spreek je van een derdegraads verbranding. Een derde graads brandwond kan er op twee verschillende manieren uitzien. Hij kan zwart zijn (vuur en contact verbranding) of hij kan wit zijn (stoom/hete lucht of vloeistof verbranding).

Een brandwond, door vuur, is bij een mens dus wel degelijk zwart.

Voor meer informatie over brandwonden: zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergelijking is niet juist. Bij een mens wordt de huid rood bij een eerstegraads verbranding. Dat is bij varkens ook zo. Als je mensenvlees zou bakken, zou het net zo van kleur veranderen als varkensvlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schadelijke UV straling moet je versimpeld zien als kleine kogeltjes die de huid binnendringen, als zo'n kogeltje je DNA raakt dan kan het DNA plaatselijk kapotbreken. Geen probleem want het lichaam heeft een reparatiefunctie ingebouwd. Er stroomt extra bloed heen en daardoor kleurt de huid rood en voelt het pijnlijk aan. Maar heel soms gaat het repareren niet goed en wordt het DNA verkeerd gerepareerd waardoor er cellen uit programma kunnen raken en er kans is op de ontwikkeling van huidkanker.
Het verbranden tot je zwart ziet is een reactie met zuurstof en dat is een heel andere manier van verbranden.