Foto bij de tandarts

Waarom krijg je bij sommige tandartsen tijdens een foto maken van je gebit een lode beschermlap voor je borst.
Heb het daar gevraagd en ze vertelde dat het was om mijn borst te beschermen tegen de straling :-)

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel dus hoe zit het dan met je hersens, ogen en de rest van je hoofd wat wordt doorgestraald ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Rontgenstraling is vooral 'schadelijk' voor organen maar in principe niet voor hersenen.
Even nagevraagd bij een rontgenspecialist (mijn eigen man). Organen nemen de straling makkelijker op dan hersenen daarom zullen de hersenen daar in principe gaan last van krijgen.
Wel is het zo dat apparatuur tegenwoordig zo goed is dat de omliggende straling bijna nihil is. Alleen, in dit geval het gebit, zal dan bestraald worden en niet wat er omheen ligt. Daarom zullen tandartsen steeds minder vaak een loden schort geven om de borst af te schermen.

Ook is de stralingsdosis die van een foto af komt zo laag dat je eigenlijk niet afgeschermd hoeft te worden. Je moet dan wel zoveel foto's laten maken om daar last mee te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nou, dan heb je antwoord gehad. Je kunt beter zo weinig mogelijk Röntgenstraling door je lichaam krijgen. Lood houdt dat tegen. En de tandarts zelf gaat ook ver weg van het apparaat staan tijdens het maken van de foto's...

Toegevoegd na 5 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging:
Röntgenstraling kun je beter niet te veel aan bloot gesteld worden, maar die is onvermijdelijk op de plaats waar de foto gemaakt moet worden. Als je daarna een longfoto moet ondergaan, dan hebben je longen in elk geval bij de foto van je gebit geen straling ontvangen, door dat loden schort. Het werkt namelijk 'stapelend', je moet binnen een bepaalde tijd niet teveel straling hebben gekregen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok ty.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uuu waarom krijg je dan geen lode helm bij een longfoto.
AWM
14 jaar geleden
Hee, Flower, dat vind ik een hele goede vraag, waar ik eens een keer geen antwoord op heb. Misschien iemand anders, die dit leest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch bedankt toppertje.
Het eerste antwoord is bijna juist.
In tegenstelling tot wat mensen denken houdt lood een groot deel van de Rontgenstralen tegen , maar niet alles.
Wel zorgt het ervoor dat het gevoelige weefsel in de borst enz. MINDER straling ontvangt.
De gevaarlijke zachte Rontgenstralen worden wel beter afgestopt dan de harde Rontgenstralen.
Het is ook afhankelijk van het soort Rontgenapparatuur, veel moderne apparaten richten de straling veel beter en daarom is dan de "loden "voorzorg minder/niet nodig.
Overigens stapelt straling zich niet op in die zin, elke blootstelling op zich veroorzaakt mutageen risico, krijg je vaker straling dan neemt dat risico procentueel toe, van stapeling op zich is bij deze stralingsdosis geen sprake.
Bij zware metaalvergiftiging spreekt men wel van stapeling omdat dat vergif dan in het lichaam opgeslagen wordt. Straling wordt echter niet opgeslagen.