Bestaat in Nederland de ziekte Polio nog steeds?

Ik heb begrepen dat begin jaren '90 er in Nederland nog een epidemie van Polio is geweest.
Tegenwoordig hoor of lees ik eigenlijk nooit meer iets over deze gevaarlijke ziekte.
Bestaat Polio nog steeds in Nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In Nederland is het onder controle, al jaren.
In mn. arme landen komt het nog voor en is inenten daartegen aan te raden als je daar op bezoek gaat.
Eenmaal besmet zou je het mee kunnen nemen en niet iedereen laat zijn/haar kinderen inenten.
Het is dus belangrijk dat je wel je verantwoording neemt en het niet opnieuw importeert vanuit je vakantiebestemming.
Hoe het met de nieuwe lidstaten van de EU gesteld is , weet ik niet met zekerheid, mogelijk moeten deze nog wennen aan de situatie die algemeen binnen de EU geldt.
Sommige EU landen vliegen nogal eens behoorlijk uit de bocht. dat kan op het gebied van ziektepreventie dan ook gebeuren, omdat dat echter geen economisch nieuws is en niet ieder land een evengoed werkende GGD heeft, kan het zijn dat gevallen van Polio niet opvallen en/of niet gemeld worden.
Er ontstaat dan het gevaar van schijnzekerheid.
Om diezelfde reden sterven er sporadisch nog mensen aan de pest, omdat we denken dat het uitgeroeid is, wordt daar niet direct aan gedacht en is men te laat met de diagnose, de therapie helpt dan niet meer op tijd.
Gelukkig is men op tetanus wat meer gebrand en is men royaler met profylaxe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Polio komt nog af en toe voor in nederland
het gaat meestal om vrij gelovige mensen die zich niet hebben laten vacineren tegen de ziekte.
men wil nu dat het wetelijk verplicht wordt om je te laten vacineren

Toegevoegd na 2 minuten:
het laatste geval van polio is van 1992/1993
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Europa is per 2002 officieel vrij van (endemische) polio verklaard. Import van buiten Europa is echter nog een reëel risico.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang er nog streken zijn in Nederland waar mensen hun kinderen niet laten inententen om geloofs redenen zal het gevaar nog steeds op de loer blijven liggen.