Hoe kun je ontspannen zonder minder te gaan doen?

Vaak als ik wil ontspannen/ontstressen kom ik in een langzamere stand, en word ik dus minder actief. Maar dat wil ik niet, het werk moet namelijk wel gedaan. Ik wil graag minder stress/spanning maar met de actiedrive die ik nu heb.

Hebben jullie tips hoe ik dat kan bereiken??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zorg voor een zo gezond en regelmatig mogelijk leven.
Eet en drink geen dingen die niet gezond zijn en dat zijn er heel veel.
Ga bij je eigen na, of je wel overzicht genoeg in je leven hebt.
Neem op tijd je rust en laat je niet gek maken door al het werk wat je nog moet doen.
Probeer daar boven te staan.
Als je gespannen bent, ga dan na wat de reden is.
Het voedings-suppliment calcium, magnesium, zink, geeft bij veel erg drukke mensen innerlijke rust.
Denk niet dat je het zo maar kunt, ik heb er ook jaren over gedaan, maar het is zeker mogelijk.
Maar overzicht hebben is de basis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duurt wel een dag of 10 voor dat je het gaat merken.

Andere antwoorden (5)

Wat kan schelen,is dat je let op je ademhaling.Waarschijnlijk zit die dan te hoog,bij je borstkas.Je kan proberen meer vanuit je buik te ademen,in rustig tempo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sporten... dan ontspan je en blijf je toch actief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook ontspannende vormen van sctief zijn, zoals sport, en sex!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral ook alles in perspectief blijven zien. Hoe belangrijk is het werkelijk. Vaak kan je je ergens heel erg druk om/mee maken maar als je er anders in gaat staan is het al veel minder stressvol.

Eneeeeeh, soms is het helemaal niet erg hoor om even in een andere versnelling te functioneren. Ik heb wel eens gemerkt dat als ik even in een lagere versnelling ging dat er dan toch ineens anderen waren die 'het werk' deden en als dat niet zo was... raad eens... de wereld bleef gewoon doordraaien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt tijdens het werk ook op verschillende manieren ontspanning vinden.

Ga bijvoorbeeld ieder uur, gewoon tijdens het werken, bij jezelf na of je lichaam en geest ontspannen zijn. Begin bij je lichaam en werk van beneden naar boven.
Zit je met je been onbewust heen en weer te zwiepen? Span je je dijbenen onbewust aan? Zit je te draaien op je stoel?
Adem je rustig door je buik of juist oppervlakkig door je borst? Neem eens een paar lange ademteugen via je buik en probeer dit vast te houden.
Trek je je schouders misschien onbewust gespannen op?
Wat doe je met je handen; als je die niet gebruikt, zit je voortdurend te friemelen?
Hoe is je houding? Zit je mooi rechtop of onderuit gezakt?
Probeer ontspannen rechtop te blijven zitten.

Zorg zo dat al je lichaamsspieren rust en ontspanning vinden, en je rustig door je buik ademhaalt.
Dan kan je je op je geest gaan concentreren.

Wat gebeurt er in je hoofd tijdens het werken?
Stromen er allerlei gejaagde gedachten doorheen? Wat je vanavond gaat eten, wat je hierna moet doen, wanneer je deadlines staan, wat je allemaal niet mag vergeten...
Verjaag deze gedachten en concentreer je alleen op datgene wat je aan het doen bent.
Desnoods maak je even een lijstje voor jezelf met alles waar je nog aan moet denken, zodat je het in je hoofd los kan laten. Als je tijdens het werken nergens aan hoeft te denken, ook niet zo zeer aan het werk zelf, luister naar de geluiden op de achtergrond en van je lichaam.

Vindt de discipline om hier echt zo vaak mogelijk bij stil te staan, en zie hoe je uiteindelijk rust en ontspanning vindt zonder werkelijk pauze te nemen of minder te doen.