Verlies je altijd vet bij een negatieve energiebalans?

Ik ben al een tijdje op dieet en ik creëer nu al een aantal maanden dagelijks een negatieve energiebalans (minder calorieën binnenkrijgen dan dat ik verbrand). De ene dag doe ik dit door wat minder te eten, en de andere dag beweeg ik iets meer (hardlopen). Mijn voornaamste doel met dit dieet is het verkrijgen van een platte buik (buikvet verbranden). Aan mijn gewicht hecht ik wat minder waarde. Desondanks ben ik in de afgelopen 3 maanden ruim 15 kilo afgevallen (ik weeg nu 62 kilo) en het belangrijkste is dat er ook aanzienlijk wat buikvet verbrand is. Nadat ik in de afgelopen dagen wat calorierijke maaltijden naar binnen heb gewerkt (pastagerechten waar veel koolhydraten in zitten), ging ik me afvragen of ik mijn dieet met dit soort maaltijden kon dwarsbomen. Als ik bijvoorbeeld pasta eet, is mijn totale calorie-inname van de hele dag bij lange na nog niet zoveel als mijn calorieverbruik van die dag, maar als ik savonds in de spiegel kijk, lijkt het alsof mijn buik wat 'molliger' is geworden, ook al ben ik die dag wel degelijk afgevallen. Kan het zo zijn dat je buikvet toe kan nemen, ondanks het feit dat je calorieverbruik hoger is dan de inname? Zou dit bijvoorbeeld door de koolhydraten kunnen komen (die worden omgezet in vet)? Of hallucineer ik dat iets dikkere buikje gewoon? Het werkt niet echt in het voordeel van het mentale gedeelte van het afvallen, dus als iemand me zou kunnen informeren/geruststellen zou dat fijn zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij kan je niet dezelfde avond al resultaat zien aan je buikvet. Ik denk dus dat dit tussen je oren zit, of dat je buik gewoon nog vol zit tegen de tijd dat je in de spiegel kijkt.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt niet specifiek buikvet verbranden.
Als jij normaal gezien redelijk laag in koolhydraten eet, en je eet ineens een koolhydraatrijke maaltijd, dan houd je tijdelijk extra vocht vast (mogelijk at je ook wat meer zout). Dit komt ook gedeeltelijk doordat je spieren de glycogeenvoorraad aanvullen.
Dit effect kun je voorkomen door gewoon elke dag wat meer koolhydraten te eten, dan heb je dit effect veel minder. Als je trouwens in de avond in de spiegel kijkt, kijk je naar een maag/darmstelsel dat vol zit met voedsel dat aan het verteren is, dan is het logisch dat dit iets meer naar voren staat.
Ritsuka
8 jaar geleden
Vet verliezen gaat over het algemeen altijd traag. Snelle gewichtsschommelingen is gewoon vocht, dit kan zo een paar kilo zijn. Doe je ook krachttraining en eet je minstens 100 gram eiwitten op een dag? Dit is belangrijk voor spierbehoud en als je graag alles wat strakker wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je verliest overigens niet alleen maar vet. Afhankelijk van je dieet en het tempo waarin je afvalt en hoeveel je sport en beweegt, verlies je ook water en helaas vaak zelfs spierweefsel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan je met een voedingspatroon wel specifiek richten op buikvet. Zie bij onderzoek 7:
http://authoritynutrition.com/23-studies-on-low-carb-and-low-fat-diets/
Ritsuka
8 jaar geleden
Bedankt voor de link.
onderzoek 1: verschillen niet significant op de lange termijn. Ze werden helaas niet in het lab gehouden, waardoor je niet precies kunt zeggen of ze zich aan het dieet hebben gehouden, en er is ook een deel uitgevallen.
Bij onderzoek 4 zie ik het volgende staan: "Whether the very low carbohydrate diet will produce sustained weight loss and continued improvement in cardiovascular risk factors over longer periods of time remains to be determined; the gradual increase in carbohydrate consumption in the final 3 months of the study suggests that some degree of recidivism is likely in persons on this diet." Het was dus blijkbaar wat lastiger vol te houden, omdat ze weer meer koolhydraten gingen eten. Gewichtsverlies was wel iets hoger bij low-carb, maar ze hadden te weinig calcium en vezels. Ik heb niet de tijd om alle onderzoeken te lezen, maar als je doorklikt naar het originele onderzoek (sommige doen het niet meer) zijn de uiteindelijke conclusies niet zo enthousiast als het artikel het laat lijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik doel enkel op nr 7 deze:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC538279/
En dan doel ik vooral op veranderende vet verhoudingen van het lichaam.
The greater reduction in trunk fat was not merely due to the greater total fat loss, because the ratio of trunk fat/total fat was also significantly reduced
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat had ik zo snel niet gelezen, het was a wat laat gisteren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ingewikkeld allemaal,als ik Inge van Hasselen mag geloven,kun je wel degelijk buikvet verbranden.

Antwoorden (1)

Bij een negatieve energiebalans val je uiteindelijk altijd af, hoe je dat ook samenstelt en hoe lang het ook eventueel duurt.
Wat wel kan is dat pasta , snelle koolhydraten gemaakt van wit meel, een bepaalde invloed op je darmen hebben (waar de een wat gevoeliger voor is dan de ander) waardoor die even wat meer opgeblazen zijn. Dat zou vrij snel weer vanzelf moeten verdwijnen . Vet zal het zo snel niet worden als je alle energie die je eet ook nog helemaal verbruikt op een dag. Dat doet je lichaam pas bij een pósitieve energiebalans, dus als je meer eet dan je nodig hebt.

Je bent echter in drie maanden tijd 15 kilo afgevallen, dus 5 kilo per maand. Tenzij je een extreem overgewicht had van (ver) boven de 100 kilo, is dit eigenlijk te snel. Je hebt dan vermoedelijk een hoeveelheid calorieën gegeten die ONDER je basisbehoefte ligt (voor iemand van jou gewicht ongeveer 1300-1500 kc) , en met jou vele sporten nog (veel) hoger. Daardoor is de kans vrij groot dat je je lichaam daarmee gedwongen hebt zuiniger te gaan branden, zodat je nu van een normale hoeveelheid voedsel, toch weer kunt aankomen. (Het zogenaamde jojo-effect).

Het kan dus aan de pasta zelf liggen (kies in dat geval liever voor volkorenpasta of een kleinere hoeveelheid pasta met meer groenten), maar ook aan het feit dat je je stofwisseling een beetje verkloot hebt, en nu meer aankomt van een stevige maaltijd dan je deed voor je zo rigoureus ging lijnen.

Vet kiest geen specifieke plek, en kun je ook niet laten verdwijnen op een specifieke plek, helaas, wat allerlei diëten en oefeningen je ook beloven. Het is je totále hoeveelheid vet, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant rondom je organen, die toe- of afneemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
kleine aanvulling, bij bepaalde ziektes zoals schildklierafwijkingen kan je wel aankomen als je geen kcal tekort hebt, maar bij een gezond person is dit onmogelijk.
Had nog niet eens gezien hoeveel vraagsteller precies afgevallen is, maar dit is inderdaad wel aan de snelle kant. Dan zal er ook wel wat spieren verloren zijn gegaan.