Verlies je altijd vet bij een negatieve energiebalans?

Ik ben al een tijdje op dieet en ik creëer nu al een aantal maanden dagelijks een negatieve energiebalans (minder calorieën binnenkrijgen dan dat ik verbrand). De ene dag doe ik dit door wat minder te eten, en de andere dag beweeg ik iets meer (hardlopen). Mijn voornaamste doel met dit dieet is het verkrijgen van een platte buik (buikvet verbranden). Aan mijn gewicht hecht ik wat minder waarde. Desondanks ben ik in de afgelopen 3 maanden ruim 15 kilo afgevallen (ik weeg nu 62 kilo) en het belangrijkste is dat er ook aanzienlijk wat buikvet verbrand is. Nadat ik in de afgelopen dagen wat calorierijke maaltijden naar binnen heb gewerkt (pastagerechten waar veel koolhydraten in zitten), ging ik me afvragen of ik mijn dieet met dit soort maaltijden kon dwarsbomen. Als ik bijvoorbeeld pasta eet, is mijn totale calorie-inname van de hele dag bij lange na nog niet zoveel als mijn calorieverbruik van die dag, maar als ik savonds in de spiegel kijk, lijkt het alsof mijn buik wat 'molliger' is geworden, ook al ben ik die dag wel degelijk afgevallen. Kan het zo zijn dat je buikvet toe kan nemen, ondanks het feit dat je calorieverbruik hoger is dan de inname? Zou dit bijvoorbeeld door de koolhydraten kunnen komen (die worden omgezet in vet)? Of hallucineer ik dat iets dikkere buikje gewoon? Het werkt niet echt in het voordeel van het mentale gedeelte van het afvallen, dus als iemand me zou kunnen informeren/geruststellen zou dat fijn zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij een negatieve energiebalans val je uiteindelijk altijd af, hoe je dat ook samenstelt en hoe lang het ook eventueel duurt. Wat wel kan is dat pasta , snelle koolhydraten gemaakt van wit meel, een bepaalde invloed op je darmen hebben (waar de een wat gevoeliger voor is dan de ander) waardoor die even wat meer opgeblazen zijn. Dat zou vrij snel weer vanzelf moeten verdwijnen . Vet zal het zo snel niet worden als je alle energie die je eet ook nog helemaal verbruikt op een dag. Dat doet je lichaam pas bij een pósitieve energiebalans, dus als je meer eet dan je nodig hebt. Je bent echter in drie maanden tijd 15 kilo afgevallen, dus 5 kilo per maand. Tenzij je een extreem overgewicht had van (ver) boven de 100 kilo, is dit eigenlijk te snel. Je hebt dan vermoedelijk een hoeveelheid calorieën gegeten die ONDER je basisbehoefte ligt (voor iemand van jou gewicht ongeveer 1300-1500 kc) , en met jou vele sporten nog (veel) hoger. Daardoor is de kans vrij groot dat je je lichaam daarmee gedwongen hebt zuiniger te gaan branden, zodat je nu van een normale hoeveelheid voedsel, toch weer kunt aankomen. (Het zogenaamde jojo-effect). Het kan dus aan de pasta zelf liggen (kies in dat geval liever voor volkorenpasta of een kleinere hoeveelheid pasta met meer groenten), maar ook aan het feit dat je je stofwisseling een beetje verkloot hebt, en nu meer aankomt van een stevige maaltijd dan je deed voor je zo rigoureus ging lijnen. Vet kiest geen specifieke plek, en kun je ook niet laten verdwijnen op een specifieke plek, helaas, wat allerlei diëten en oefeningen je ook beloven. Het is je totále hoeveelheid vet, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant rondom je organen, die toe- of afneemt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100