Worden er ook bloedtransfusies gedaan om iemands weerstand te verhogen?

De verscheidene witte bloedcellen bijv. B-cellen verschillen bij iedereen een beetje. Zo zal de een makkelijker verkouden worden als een ander. Maar als je nou iemands bloed krijgt kunnen daar mensen die vaak ziek profijt van hebben? En bestaan er ook verschillende bloedgroepen voor witte bloedcellen?

8 jaar geleden
1.4K
Ivana
8 jaar geleden
Wordt dat ook niet gedaan bij doping? (wielersport!)

Het beste antwoord

Nee, dat heeft geen effect op de weerstand.
Bij een bloedtransfusie wordt namelijk niet het volledige bloed van de donor gebruikt. Het bloed van de donor wordt eerst gecentrifugeerd waardoor het scheidt in de verschillende onderdelen van het bloed. Van deze onderdelen worden voor een bloedtransfusie alleen de rode bloedcellen gebruikt; er wordt bij het geven van het 'bloed' dan ook officieel niet meer gesproken van 'bloed' maar van 'packed cells' (=PC) of 'erytrocyten concentraat' (=EC). Andere onderdelen zoals het plasma of de bloedplaatjes worden bewaard voor andere doeleinden. De witte bloedcellen worden niet gebruikt voor transfusie.

In de packed cells bevinden zich dus geen witte bloedcellen meer; de ontvanger kan dus ook geen baat hebben bij die witte bloedcellen.

Overigens zou het inbrengen van witte bloedcellen in de ontvanger een erg slecht idee zijn. Bij een transfusie met packed cells hoeft er alleen rekening gehouden te worden met een reactie van het bloed van de ontvanger op de rode bloedcellen in de packed cells. Dat wordt, relatief simpel, ondervangen met het bloedgroepensysteem. Als de witte bloedcellen wel in de ontvanger gebracht worden dan zullen die witte bloedcellen een reactie op gang brengen tegen de cellen van de ontvanger. Aangezien het aantal verschillende cellen en dus het aantal verschillende 'vreemde' receptoren dan zo ongelooflijk veel groter is, is zo'n reactie nagenoeg niet te voorkomen. Het gevolg is dan een ontstekingsreactie overal waar die ingebrachte witte bloedcellen komen. Het is best mogelijk om dat te overleven, maar de kans op overlijden is dan groot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet zomaar voor de algemene weerstand, en dat zou vermoedelijk ook maar weinig effect hebben, want het gaat maar om een klein beetje bloed, en de meeste cellen daarin zullen toch uiteindelijk afgebroken worden, en door alleen een bloedtransfusie gaan de beenmergcellen geen nieuwe bloedcellen van dat type aanmaken (wat wel een mogelijkheid zou zijn bij beenmergtransplantatie, maar dat is een heel ander verhaal).

Wel worden bloedtransfusies gegeven bij mensen met ernstige anemie (bloedarmoede, ijzertekort), zodat het ijzergehalte snel weer op een goed pijl is, en dit heeft rechtstreeks te maken met je weerstand. Maar ook daarvan is het effect tijdelijk, en moet de patiënt langs andere weg of via herhaalde transfusies zijn ijzer op peil zien te krijgen.