Geeft het inbrengen van een infuus tegen een veneuze klep complicaties?

Ik kan nergens op internet vinden of het raken van zo'n klep alleen tijdelijk onhandig is omdat het de doorstroom van bloed naar het infuus verhinderd. Of dat die klep ook permanent buiten werking raakt/dat er andere lange termijn complicaties door optreden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Meestal geeft dat geen problemen op de langere termijn.
Op korte termijn kan het hinderlijk zijn omdat het klepje het infuus af kan sluiten waardoor de medicijnen minder snel tot niet meer de bloedbaan in kunnen. Meestal raakt zo'n klepje echter niet beschadigd door het infuus; het probleem is dan dus ook verholpen met het verwijderen van het infuus (mogelijk moet het infuus dan natuurlijk wel elders geplaatst worden.)
Mocht het klepje wel beschadigd zijn door het infuus dan geneest dat klepje vaak ook weer gewoon waarna het zijn functie gewoon behoudt. Alleen als er bij de genezing (te veel) littekenweefsel bij de klep ontstaat kan de klep zijn functie verliezen.

Doorgaans merk je er overigens niets van als één zo'n klep kapot is gegaan. Een stukje verderop in het vat zit weer een klep die de functie van de kapotte klep gewoon overneemt. Meestal worden infusen geprikt in de oppervlakkige vaten in de hand of arm; de kleppen in die vaten zijn ook veel minder cruciaal dan bijvoorbeeld de kleppen in de grotere, diep gelegen venen in de benen. Het verlies van één klep heeft dan dus doorgaans ook veel minder consequenties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk verhaal, heel erg bedankt!